C Cerb skrev:
Bergvärmen bör inte kostat mer än 100,000kr extra.
Det är en väldigt optimistisk siffra. Bara själva värmepumpen kostar mer än så i dag. Problemet är just att FLVP'n ingår i de flesta kataloghus och vill man byta till något annat så kostar det mer än bara mellanskillnaden.

R
useless useless skrev:
Det är en väldigt optimistisk siffra. Bara själva värmepumpen kostar mer än så i dag. Problemet är just att FLVP'n ingår i de flesta kataloghus och vill man byta till något annat så kostar det mer än bara mellanskillnaden.
Skillnaden mellan en FLVP och en BVP är inte stor i kostnad så 100tkr räcker gott o väl i jämförelse…
Att husföretagen inte vill att du byter som kund har ju inte med saken att göra, alltså jämförelsen…

useless useless skrev:
Jo, men FLVP är inte gratis, så vad pumpen i sig kostar är oväsentligt då det är skillnaden i priset som är av avgörande faktor.

Vettiga FLVP är oftast dyrare än BVP för övrigt.

Edit, tog Götenehus som exempel och ser att jag t.o.m. räknat högt.
Två värmesystem: en frånlufstvärmepump Nibe S735-7 och en bergvärmepump NIBE S1255 med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Så borrning och alternativ ventilationslösning (med återvinning) ska rymmas inom 32 500:-?

useless useless skrev:
Så borrning och alternativ ventilationslösning (med återvinning) ska rymmas inom 32 500:-?
Borrning, ventilation med återvinning är ju ett val inte ett krav.

R
C Cerb skrev:
Borrning kan inte vara till val för kund,
för bergvärmen fungerar inte utan..

R Rejäl skrev:
Borrning kan inte vara till val för kund,
för bergvärmen fungerar inte utan..
Du misstolkar.
Borrning - ja.
Ventilation med återvinning - är ett val, inte ett krav.

R
C Cerb skrev:
Du misstolkar.
Borrning - ja.
Hur kan man misstolka detta?

Om du hade tagit bort borrning så hade jag aldrig skrivit…

C Cerb skrev:
Du misstolkar.
Borrning - ja.
R Rejäl skrev:
Hur kan man misstolka detta?

Om du hade tagit bort borrning så hade jag aldrig skrivit…
"Så borrning och alternativ ventilationslösning (med återvinning) ska rymmas inom 32 500:-?"

"Borrning, (paus) ventilation med återvinning är ju ett val inte ett krav."

R
C Cerb skrev:
"Så borrning och alternativ ventilationslösning (med återvinning) ska rymmas inom 32 500:-?"

"Borrning, (paus) ventilation med återvinning är ju ett val inte ett krav."
Paus har jag ingen aning om vad du menar? komma tecken som du skrev skriver man emellan olika saker i samma mening.

Du får kolla upp dina svenska kunskaper samt din tolknings förmåga…

R Rejäl skrev:
Det heter "svenskakunskaper" och "tolkningsförmåga"...

• Gilla
  • Haha
jonte0 och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Paus har jag ingen aning om vad du menar? komma tecken som du skrev skriver man emellan olika saker i samma mening.

Ha!
Där kommer jag nog avvakta och invänta att du pudlar och själv friskar upp din kunskap i svenska från mellanstadiet.

Ett komma används inte enbart för att skilja mellan olika substantiv, adjektiv etc. i meningar utan även ofta mellan olika huvudsatser i en mening.

R
C Cerb skrev:
Ha!
Där kommer jag nog avvakta och invänta att du pudlar och själv friskar upp din kunskap i svenska från mellanstadiet.

Ett komma används inte enbart för att skilja mellan olika substantiv, adjektiv etc. i meningar utan även ofta mellan olika huvudsatser i en mening.
😂😂😂

useless useless skrev:
Du kan ju kolla i den här tråden så ser du att det inte är rimligt med 30 000:- för en energibrun i dag:
[länk]
Inte riktigt... men nästan... ~35-40K hade det kostat mig om jag bara hade borrat 160-180m när jag borrade i februari i år.

Och mer kräver inte ett nybyggt hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.