Tomture61
Tomture61 Tomture61 skrev:
Måste vell gå att få till liknande scenario för TS , att styra värmen från distans .
Antingen på golvvärmefördelaren eller i VP 🤔
Huset kommer inte att må dåligt av 16 gr , när ingen är där .
Måste puffa detta för det kom massa info som TS inte har så stor nytta av .

Måste vell gå att få till liknande scenario för TS , att styra värmen från distans .
Antingen på golvvärmefördelaren eller i VP 🤔
Huset kommer inte att må dåligt av 16 gr , när ingen är där .
 
Jag har exakt samma förutsättningar som TS, många som skriver här vet inte hur en NIBE 730 fungerar, jag har värmen neddragen till 16grader när jag inte använder huset, du bör inte sänka så mycket mer för att få pumpen att jobba bra, just nu -4grader ute dra min pump 1400W och ger ca 4000W ut till huset, den utvinner alltså 2600W ur ventilationen, stryp inte ventilationen du behöver minst 200m3 för att pumpen skall gå effektivt, det är endast om det blir extremt kallt typ-20 du bör överväga detta.
Mitt hus 120m2 har senaste dygnet med -10grader ute dragit ca 60Kwh
Jag har en förbrukning på totalt 4200Kwh senaste året, att installera en luftluftvärme pump sänker förbrukningen något, men kommer ha en lång avbetalningstid.
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
M Mamba skrev:
stryp inte ventilationen du behöver minst 200m3 för att pumpen skall gå effektivt, det är endast om det blir extremt kallt typ-20 du bör överväga detta.
Blir det inte kontraproduktivt att ventilera så mycket och dra in luft som är kallare än värmepumpens avluft? Då går man ju back på processen...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Blir det inte kontraproduktivt att ventilera så mycket och dra in luft som är kallare än värmepumpens avluft? Då går man ju back på processen...
Om uteluften är -4 och avluften ligger på -15 så utvinner du fortfarande energi på att ha ventilationen på.
 
Tomture61
useless useless skrev:
Blir det inte kontraproduktivt att ventilera så mycket och dra in luft som är kallare än värmepumpens avluft? Då går man ju back på processen...
Knepigt , Mamba skriver (på svenska) "1400W och ger ca 4000W ut till huset, den utvinner alltså 2600W"
Är det förlustsiffror eller vad 🤔
 
D Dr Benz skrev:
Så om man bortser från kyl-möjligheten. Så är det kaka på kaka.
Det ska vara grejor. Finns minst 10 olika sätt att värma mat med i huset och 5 olika sätt att tillreda kaffe på. Då snackar vi kaka på kaka.
 
A Argastesnickaren skrev:
Om uteluften är -4 och avluften ligger på -15 så utvinner du fortfarande energi på att ha ventilationen på.
Jo, men min fråga gällde att ventilera fullt när det är -20 ute.
 
useless useless skrev:
Jo, men min fråga gällde att ventilera fullt när det är -20 ute.
Hur många timmar är det mer än minus 1 5 grader på ett år?
Som boende i Skåne så har jag haft min 730 i tre år med spärrad eltillsat och än så länge har det inte sjunkit i temperaturen inomhus.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Hur många timmar är det mer än minus 1 5 grader på ett år?
Som boende i Skåne så har jag haft min 730 i tre år med spärrad eltillsat och än så länge har det inte sjunkit i temperaturen inomhus.
Jag har inte sagt något om hur vanligt -20 är. Jag bara reagerade på att Mamba tyckte man skulle ventilera så mycket som möjligt ned till -20 för bästa ekonomi.
 
useless useless skrev:
Jo, men min fråga gällde att ventilera fullt när det är -20 ute.
Är det kallare än avluften som normalt ligger på -15 ,lönar det sig inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har inte sagt något om hur vanligt -20 är. Jag bara reagerade på att Mamba tyckte man skulle ventilera så mycket som möjligt ned till -20 för bästa ekonomi.
Drar du ned luftflöde minskar också värmepumpens effekt, jag har höjt flödet när det nu varit kallt för att höja frekvensen på invertern,jo vissta drar du in kalluft men COP ligger på ca3 på värmepumpen..
 
H hempularen skrev:
Men är detta alltså ett fritidshus där ni är borta ex 5 dagar i taget? Ställ i så fall ned temperaturen till 11 - 12 grader när ni är borta. Jag förutsätter att du har fjärrstyrning av värmen så du kan höja några timmar (kanske 6 - 8h) innan ni åker dit. Är ni bara borta över dagen eller kortare så ger det ingen mätbar fördel att minska värmen när ni är borta.

Men som sagt, det du behöver är en nettovärmekälla som ger billig värme. Då är olika värmepumpslösningar ett exempel. En luftvärmepump drar kanske 1 kW el, men utvinner ytterligare 3 - 4 kW värme ur uteluften. En bergvärmepump (kostar 5 -6 ggr mer) drar kanske 2 kW el, men utvinner ytterligare 9 - 10 kW värme ur berget. Stora fördelen med bergvärme är att den fortsätter att vara lika effektiv även om det blir riktigt kallt. Luftvärmepumpen får sämre verkningsgrad ju kallare uteluften som den skall utvinna värme ur är. Men bergvärme är troligen svårt att få lönsam för ett hus med såpass litet värmebehov.

Med en sådan värmekälla så tillför du värme till huset. Din frånluftvärmepump utvinner värme ur frånluften i ventilationen innan den skickas ut, den minskar alltså slöseriet, men tillför egentligen ingen värme. Den fungerar precis som luftvärmepumpen, den förbrukar ex 500 W till sin kompressor. och utvinner ex- 4 kW värme ur frånluften, som tillförs tillluften till huset. Om luften den skickar ut inte är tillräckligt varm, så startar den en elslinga som värmer. Om slingan förbrukar 1 kW så blir det exakt 1 kW tillförd värme till huset.
Stort tack för din beskrivning, och helt rätt uppfattat, så nyttjar vi huset. Kan man verkligen dra ner så låg temp som 11-12 grader? Vi har hört 16 grader från försäkringsbolag. Vi planerar för att kunna fjärrstyra framöver, men vi har precis fått fiber installerat så ska fixa resten.
Bergvärme är som du säger stor kostnad, men el luftvärmepump skulle kunna kompletteras låter det ju som.
Tack igen
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tycker inte ditt resonemang stämmer ang. FLVP . Kompressordelen i en FLVP tar energin från frånluften , är temp på den luften högre finns alltså mer energi att hämta . Detta gäller enbart om FLVP påkallar värme (inte när den står på tomgång) Så människor och all värmealstrande aktivitet tillgodogörs av en FLVP , till en viss gräns .
Nibe 730 är designad att kunna tillverka 5 kw från kompressordelen . För att uppfylla detta krävs en viss volym luft genom FLVP . Är temp på frånluften låg finns mindre energi att återvinna , är den hög så .......

Om det behövs en stöttande LLVP kan kollas om FLVP använder eltillskott lite för ofta . Varmvattenuttag från tex dusch skall vara ngn timme bort .
Isakare Isakare skrev:
Sänk INTE temperaturen med en FLVP
Under 18 grader går inte kompressorn och förbrukningen kan öka ännu mera.
Läs i boken hur ni optimerar förbrukningen när ni inte är i huset.
Tack för tips och förklaringar, det är mycket info att ta in men vi ska försöka lära oss mer :)
 
M MariaCCD skrev:
Stort tack för din beskrivning, och helt rätt uppfattat, så nyttjar vi huset. Kan man verkligen dra ner så låg temp som 11-12 grader? Vi har hört 16 grader från försäkringsbolag. Vi planerar för att kunna fjärrstyra framöver, men vi har precis fått fiber installerat så ska fixa resten.
Bergvärme är som du säger stor kostnad, men el luftvärmepump skulle kunna kompletteras låter det ju som.
Tack igen
Ränka med 20-25' installerat för en LLVP. Och de många modeller har WIFI så du kan fjärrstyra dom
 
useless useless skrev:
Är ju på pricken helt fel.

Läs manualen...

"F730 bibehåller dessutom kompressordrift i frånluftstemperaturer ner till +6 °C.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Generellt för FLVP så gäller detta , men skall lusläsa manualen till F730 .

I manualen till Nibe 370 så läser jag att kompressorn spärras om frånluften understiger 16 gr .
Nibe 730 verkar ha 6 gr som gräns
Vad innebär det rent praktiskt och konkret? Skulle det innebära att vi borde kunna dra ner värmen till 6 grader när vi är borta utan att elpatron går på? Men eftersom försäkringsbolag tydligen vill ha minst 16 grader kan det kanske bli svårt. Hur som helst säker en superdum fråga, men vi är som sagt nybörjare…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.