26 576 läst · 213 svar
27k läst
213 svar
Vad är rimlig kWh förbrukning nybyggt hus med vattenburen golvvärme platta på mark
Tack för en väldigt bra beskrivning, vi uppfattar att just denna lösning med FLVP i fritidshus inte verkar vara helt optimalt tänkt, vilket förstås är tråkigt i sig, men att om vi nu i efterhand kompletterar med LLVP för att åstadkomma lägre kWh som förbrukas så är vi en bit på väg?tommib skrev:Det verkar finnas en viss förvirring kring förutsättningarna här.
Huset där FLVPn sitter är ett fritidshus. Det finns inga andra värmekällor i huset (förutom loftet som har elradiatorer). FLVPn drar alltså luft från ett hus som värms upp med..... FLVPn. Det finns ingen magi i en Nibe F730. Om ingen värme tillförs från andra källor så kan inte pumpen trolla fram energi ur ingenting.
Vad en FLVP gör är att den flyttar värme från frånluften till en vattentank genom den sedvanliga kompression-expansion-cykeln. Detta vatten används sedan för att värma huset (eller som tappvarmvatten). Om värmepumpen skulle kunna extrahera mer energi ur frånluften än vad den tryckt in där från början så skulle vi ha en evighetsmaskin. Sådana existerar inte.
Ett extremfall är, som föreslogs tidigare i tråden, att koppla uteluft direkt till FLVPns insug. Då skulle den kunna extrahera värme ur denna uteluft och flytta in i huset. Problemet är att en FLVP, till skillnad från en LLVP eller LVVP, inte är optimerad för att utvinna värme ur redan kall luft. Således kommer den inte fungera i en sådan koppling även om det principiellt då skulle vara en väldigt usel LVVP. Det är också helt andra flöden i en FLVP än en LVVP.
Tanken med en FLVP är att återvinna värme ur frånluften som annars skulle blåsts ut. Denna värme måste dock hamna i frånluften från någon annan källa först. Antingen matlagning, belysning, människokroppar, solinstrålning eller något annat. Om det inte finns någon annan primär energikälla så kommer elpatronen i FLVPn utgöra denna värmekälla. Värmepumpar är fiffiga men de trollar som sagt inte fram energi ur ingenting.
Slutsatsen blir att en FLVP är en dålig lösning för ett fritidshus. Där passar en LVVP eller en LLVP betydligt bättre om man inte är där väldigt ofta eller har någon annan listig lösning med t.ex. solvärmefångare. För permanentboende fungerar det ok eftersom mänsklig aktivitet i huset genererar värme som kan återvinnas. Det används i nybyggen eftersom det också ordnar med ventilationen i samma paket istället för att behöva ett separat FTX-aggregat (eller extrem isolering och vanlig frånluftsfläkt, för att klara energikraven). Dvs det är billigare på sista raden när man bygger huset. I drift är det sämre än en BVP (eller sjö/markvärmepump). Troligen är det också sämre än en separat LVVP men det beror lite på var i landet huset ligger. Dessa lösningar är dock dyrare i investeringskostnad och kräver separat ventilation.
Styrningen är via Home Assistant så att när FLVP hamnar efter och samlar gradminuter i underskott så startar LLVP och lägger sig 0,5 grader över termostaten i rummet i X antal timmar och några regler som ska uppfyllas.M MariaCCD skrev:
Så det som händer är att LLVP får jobba istället för att elpatron/tillskott tillåts gå in.
Upprätthålls temperaturen rummen (netatmo) så sätts nya gradminuter.
Och några tester på om SMHIs prognos säger att det går över -4c inom 12 timmar och det värms snabbare än 0,5 grad/timme så sätts gradminuterna till -100 och LLVP går ner på fläkt och sen stängs ner.
Låter kanske krångligt men under -4 så är det bra att låta LLVP jobba helt enkelt. FLVP gör mycket varmvatten med 5 i familjen som duschar varje dag så den får helt enkelt prioritera varmvatten och hålla smårummen med värme. Sen hålla grundvärme i golven där LLVP toppar sista graderna när det blir kallare.
Bäst ekonomi och riskerar inte att övervärma plattan om det blir snabbt mildare väder.
Medlem
· Stockholms län
· 528 inlägg
Jag har ingen anledning att misstro det.D Dortmunder DAB skrev:
Av någon anledning jag inte begriper så startar inte ens fläkten i utedelen förrän brine är -3, och det fick jag veta är normalt av installatören när jag frågade varför fläkten inte snurrade efter att jag fått bytt ut en fläktcontroller som hade gått sönder i våras.
Har kanske något med fasövergång att göra..inte vet jag.
Så här ser det ut just nu:
Medlem
· Stockholms län
· 528 inlägg
Luftvatten jobbar alltså med så låg temp på brine - det trodde jag inte. Men det funkar ju bevisligen vilket ju är viktigast. 👍D Dilato skrev:Jag har ingen anledning att misstro det.
Av någon anledning jag inte begriper så startar inte ens fläkten i utedelen förrän brine är -3, och det fick jag veta är normalt av installatören när jag frågade varför fläkten inte snurrade efter att jag fått bytt ut en fläktcontroller som hade gått sönder i våras.
Har kanske något med fasövergång att göra..inte vet jag.
Så här ser det ut just nu:
Det här är en "special" luft/vatten som fungerar precis som en berg/ytjord där kompressorn sitter inomhus och en glykol/vatten blandning används mellan ute- och innedel.D Dortmunder DAB skrev:
Det finns ingenting i utedelen förutom en fläkt och en kylare, precis som en förbränningsmotor-bil.
De flesta andra fabrikat (har jag fått förklarat för mig) av luft-vatten har kompressorn och värmeväxlaren gas/vatten i utedelen och kör elementvattnet dit.
Så, min utedel skulle lika gärna kunna vara ett borrhål, en ytjordslinga eller en sjövärmeslinga, samma innedel fungerar med alla dessa.
Medlem
· Stockholms län
· 528 inlägg
Ja, skillnaden i temp måste helt enkelt bero på vilket medium som används - min bergvärmebrine brukar ligga på ca +1 till +2 vintertid.D Dilato skrev:Det här är en "special" luft/vatten som fungerar precis som en berg/ytjord där kompressorn sitter inomhus och en glykol/vatten blandning används mellan ute- och innedel.
Det finns ingenting i utedelen förutom en fläkt och en kylare, precis som en förbränningsmotor-bil.
De flesta andra fabrikat (har jag fått förklarat för mig) av luft-vatten har kompressorn och värmeväxlaren gas/vatten i utedelen och kör elementvattnet dit.
Så, min utedel skulle lika gärna kunna vara ett borrhål, en ytjordslinga eller en sjövärmeslinga, samma innedel fungerar med alla dessa.
En fördel är att om strömmen går i flera dygn klarar sig hela systemet både ute och inne utan att frysa sönder så länge man kan hålla temperaturen på plus inomhus.useless skrev:
Ingen del av vattnet som cirkulerar i elementen har kontakt med utomhus kyla.
Brinevätskan som cirkulerar utomhus klarar -30 eller lägre.
Andra pumpar (monoblock?) har vanligtvis rent vatten som fryser under nollan.
Dock hade min pump i Göteborg (Daikin) visserligen kompressorn ute, men det var gas inte vatten mellan inne och utedel, så den klarar också strömavbrott utan frysrisk.
Visst det kräver mer rördragning men då får man också förvärmd tilluft.M MariaCCD skrev:
Mitt svar var ju bara på påståendet att FTX inte gick att kombinera med en frånluftsvärmepump.
https://hedinsvvs.se/handla/nibe-sam-40-tilluftsmodul/