18 881 läst · 64 svar
19k läst
64 svar
Vad är faran i att byta en eurostickpropp mot en jordstickpropp?
Det stämmer inte. Lödskarvar användes långt in på 50-talet. Där någonstans började de små toppklämmorna i porslin från t.ex. Conex dyka up, sedan kom det små bruna i plast och till slut landade vi i de klassiska röda "tomtehattarna" som alla tänker på idag.L lars80 skrev:
Snyggt fångat! Jag tänkte långsamt, skrev fort och det blev fel. Du har helt rätt. Det finns inget förbud mot att sätta jordade apparater i ojordade uttag, men jag skulle rekommendera att man följer ESVs broschyr och behandlar det som ett förbud. Det viktiga här är det jag poängterade i nästa inlägg: Ojordade uttag får bara finnas i isolerade miljöer, och då är en modern jordad apparat utan jordanslutning i allt väsentligt samma sak som en gammal ojordad apparat och därmed lika farlig eller ofarlig. Om den isolerade miljön inte längre är isolerad kan det dock bli farligt. Personligen hade nog sätt att det faktiskt var förbjudet och fysiskt omöjligt pågrund av olika kontakter. Jag litar inte isolerade miljöer. Dels som @imported_Benno påpekade var det lite si och så med dem i verligheten, och dels för att jag inte litar på att de har bibehållits genom renoveringar om ombyggnationer.W widheg skrev:
O Oldfart skrev:Det stämmer inte. Lödskarvar användes långt in på 50-talet. Där någonstans började de små toppklämmorna i porslin från t.ex. Conex dyka up, sedan kom det små bruna i plast och till slut landade vi i de klassiska röda "tomtehattarna" som alla tänker på idag.
Är det så?
Jag trodde det var exakt på dagen 100år sedan nämligen.
Då var det "bara" 70års sedan då.
Det var inte absolut inte menat som ett "uttryck" att metoden var väldigt ålderdomlig. Bra att du redde ut denna viktiga fråga.
Oavsett, lödskarvar och tejp är en förhistorisk lösning som inte är speciellt bra enligt min uppfattning.
Lite kuriosa...
Första patentet på skruvklämman kom 1926 så den är "bara" 97år.
Wago dök upp på 50talet vill jag minnas.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
högt elpris och faran med att kallställa
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Faran med att skruva på sin Värmepanna…
Värme allmänt -
Batteridriven klassisk dörrklocka - finns de fortfarande?
Teknik -
Egenmäktigt förfarande -vägsamfällighetens skyldighet att tillfråga fastighetsägare om samtycke
Juridik -
Går det fortfarande att få tag på downligts med halogen?
Belysning