18 881 läst · 64 svar
19k läst
64 svar
Vad är faran i att byta en eurostickpropp mot en jordstickpropp?
Det man ska passa sig för är att tennlöda ändarna på någon anslutningssladd och sedan sätta dessa i en vanlig skruvklämma i tex en stickpropp. Det som händer är att tennet "flyter" och på ett par år är tåten lös i klämman.
En korrekt lödskarv-lödförbindning håller utmärkt.
//FSD 5115
En korrekt lödskarv-lödförbindning håller utmärkt.
//FSD 5115
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 745 inlägg
Viktigt att tänka på är att det är aldrig förbjudet att reparera/ändra/installera/byta en stickproppansluten produkt.
Dessa omfattas inte av kravet på auktoriserad elinstallatör över huvud taget. Sedan 2017 tog man även bort den luddiga formuleringen att "fast installation" även kunde avse uppskruvade saker med stickpropp,
Här är vad elsäkerhetsverket säger:
https://www.elsakerhetsverket.se/fr.../Fastad-forlangningssladd--fast-installation/
Kort sagt, sitter det en stickpropp i ena änden är det fritt fram.
T.o.m. att göra "fasta sub-installationer" i t.ex. en flyttbar möbel (belysning och vägguttag) varav hela möbeln sedan ansluts med stickpropp.
Möbeln blir då en elprodukt, som omfattas av produktsäkerhetslagen. Det är då ingen skillnad på t.ex. en byggcentral, eller lampa med inbyggt eluttag eller vad som helst.
Om du inte följer tillverkarens anvisningar, så räknas det som ändrad produkt, varav du då blir produkttillverkare.
Det är inte olagligt att som lekman tillverka elprodukter, men de ska vara säkra att använda, du är personligt ansvarig för skador produkten orsakar, och du får inte sälja eller överlåta produkten utan CE-märkning.
Det som många säger "olagligt att byta från ojordad till jordad kontakt" (även om det gäller den gamla runda som bara passar i ojordat) stämmer inte, det går t.ex. helt utmärkt att utan auktorisation dra en 3-ledad kabel i lampan eller kaffekvarnen och ansluta till dess metalldelar som kan exponeras.
Då får du en dubbelisolerad jordad apparat vilket är ubersäker.
Dessa omfattas inte av kravet på auktoriserad elinstallatör över huvud taget. Sedan 2017 tog man även bort den luddiga formuleringen att "fast installation" även kunde avse uppskruvade saker med stickpropp,
Här är vad elsäkerhetsverket säger:
https://www.elsakerhetsverket.se/fr.../Fastad-forlangningssladd--fast-installation/
Kort sagt, sitter det en stickpropp i ena änden är det fritt fram.
T.o.m. att göra "fasta sub-installationer" i t.ex. en flyttbar möbel (belysning och vägguttag) varav hela möbeln sedan ansluts med stickpropp.
Möbeln blir då en elprodukt, som omfattas av produktsäkerhetslagen. Det är då ingen skillnad på t.ex. en byggcentral, eller lampa med inbyggt eluttag eller vad som helst.
Om du inte följer tillverkarens anvisningar, så räknas det som ändrad produkt, varav du då blir produkttillverkare.
Det är inte olagligt att som lekman tillverka elprodukter, men de ska vara säkra att använda, du är personligt ansvarig för skador produkten orsakar, och du får inte sälja eller överlåta produkten utan CE-märkning.
Det som många säger "olagligt att byta från ojordad till jordad kontakt" (även om det gäller den gamla runda som bara passar i ojordat) stämmer inte, det går t.ex. helt utmärkt att utan auktorisation dra en 3-ledad kabel i lampan eller kaffekvarnen och ansluta till dess metalldelar som kan exponeras.
Då får du en dubbelisolerad jordad apparat vilket är ubersäker.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Lustigt att man uppfattade alla rum, förutom köket då, som "isolerad miljö" när de flesta hus från 30-talet och framåt hade vattenburen värme och även de elektriska elementen som kom senare var jordade. Det borde ha varit massdöd bland befolkningen.O Oldfart skrev:Bild 1 visar inte en platt europaplug utan en älder type av ojordad stickpropp som bara passar i ojordade uttag. Därmed kan och får apparater med sådan kontakt enbart anslutas i ojordade uttag. Under bild 2 som visar europakontakten står det däremot att de kan anslutas i både jordade och ojordade uttag. Detsamma gäller följaktligen även den apparat som sitter i andra änden av kabeln. Du får alltså inte byta den första typen av kontakt till jordad, men för den andra typen är det fullt tillåtet.
Edit: Ännu en utvikning. När vi hade ojordade uttag och ojordade apparater så byggde elsäkerheten i våra hem på principen om "isolerade miljöer". Det vill säga att golv och väggar i rummet inte var strömförande samt att det inte heller fanns några andra ledande beröringsbara saker i rummet. Så även om en apparat fick ett spänningsförande hölje så blev det inte en sluten strömkrets genom kroppen ifall du tog i den eftersom strömmen inte kunde ledas någonstans.
Strikt sett är det alltså inte själva bytet av stickproppen från ojordad till jordad som är det farliga. I sig ändrar det nämligen ingenting, utan det är det faktum att ett jordat får antas uttag sitter i ett rum eller en miljö som inte är isolerad. Därmed kan du då få en sluten strömkrets och drabbas av strömgenomgång. Så apparater med den typen av kontakt bör endast användas i äldre byggnader och rum där det bara finns ojordade uttag och där den isolerade miljön har bibehållits.
Inget händer ifall du sätter en jordad stickkontakt på din kaffekokare. Du får inte göra det enligt föreskrifter och dyl men eftersom apparaten är dubbelisolerad så kan ingen fara uppstå mer än att det kan skapa förvirring för användare av apparaten som tror den är jordad.
Lödskarvar slutade man med för kanske 100år sedan.
Jag skulle inte rek det av den anledningen att du inte vet hur god kontaktytan blir och risken för varmgång kan öka.
Kaffekokaren förbrukar en stor ström när den brygger kaffet och dålig kontakt i skarven leder till varmgång.
Sen har du inte vidare dragavlastning på kabeln så den kan släppa med resultatet att du får strömförande ledare på bänken.
Personligen hade jag satt ett riktig skarvdon eller skarvat med presshylsor och krympslang.
Eltejp kan förvisso vara godkänt som isolering men är enligt min uppfattning ingen vidare bra lösning på en kabel som brukare kommer röra vid.
Krympslang med lim sitter bättre.
Fast om sladden räcker hade jag klippt bort det dåliga och satt en jordad stickkontakt om det är det enda jag har tillgängligt och är kaffesugen.
Kaffe står över lagen i det fallet.
Lödskarvar slutade man med för kanske 100år sedan.
Jag skulle inte rek det av den anledningen att du inte vet hur god kontaktytan blir och risken för varmgång kan öka.
Kaffekokaren förbrukar en stor ström när den brygger kaffet och dålig kontakt i skarven leder till varmgång.
Sen har du inte vidare dragavlastning på kabeln så den kan släppa med resultatet att du får strömförande ledare på bänken.
Personligen hade jag satt ett riktig skarvdon eller skarvat med presshylsor och krympslang.
Eltejp kan förvisso vara godkänt som isolering men är enligt min uppfattning ingen vidare bra lösning på en kabel som brukare kommer röra vid.
Krympslang med lim sitter bättre.
Fast om sladden räcker hade jag klippt bort det dåliga och satt en jordad stickkontakt om det är det enda jag har tillgängligt och är kaffesugen.
Kaffe står över lagen i det fallet.
Hej, du sade " Det är därför det är förbjudet att sätta en jordad apparat i ett ojordad uttag" ... är det inte tvärtom också, dvs en icke-jordad apparat (med icke-jordad kontakt) i jordat vägguttag -- och det är väl därför sådan kontakt fysiskt inte går att få in i det jordade vägguttaget? Men om man inte får sätta en jordad apparat i ett ojordat uttag, varför har man då inte ett liknande fysiskt hinder i det fallet? (Nu pratar vi bara om apparater som inte är dubbel-isolerade.)O Oldfart skrev:Nu vet jag inte vart du hittat information som säger att det inte är tillåtet, men det är fel.
Källa: [länk]
Edit: Skyddsjordens enda funktion i en elektrisk apparat är att skydda mot isolationsfel i apparaten som gör höljet eller någon annan beröringsbar del spänningsförande. Genom att ansluta höljet mot skyddsjord resulterar ett sådant fel omedelbart i en kortslutning som får säkringen att lösa ut. Om skyddsjorden inte ansluts på en sådan maskin är den spänningsförande tills någon stackare tar i den och sluter strömkretsen mot naturlig jord, t.ex. ett element, en diskbänk eller ett blött golv. Då sker kortslutningen genom personen vilket typiskt sker med dödlig utgång. Det är därför det är förbjudet att sätta en jordad apparat i ett ojordad uttag, eller att sätta jordade uttag utan att ansluta skyddsjorden i uttaget.
Idag är dock det vanligastet att apparater är dubbelisolerade. Det markeras med en liten symbol med en liten fyrkant inuti en större fyrkant. En sådan apparat har dubbla isolerande höljen så att inga beröringsbara delar kan bli strömförande. Där har skyddsjorden alltså ingen som helst funktion och det gör varken till eller från att ha en jordad stickpropp. Apparater med europakontakt är alltid dubbelisolerade och det finns dessutom en begränsning på max 2,5 ampere.
[länk]
En bra lödförbindelse tål minst lika mycket ström som kabeln självt. Det är intressant att studera hur information förvrängs när den förs vidare i många led, här från förbudet av förtenta ledare i skruvförband till förbud mot lödning av allt som för nätspänning.
Här hade jag använt isolerade skarvhylsor som pressas med rätt verktyg och omslutit allt med självlimmande krympslang. Eller bytt hela sladdstället.
Här hade jag använt isolerade skarvhylsor som pressas med rätt verktyg och omslutit allt med självlimmande krympslang. Eller bytt hela sladdstället.
Man får ansluta en jordad apparat till ett ojordat uttag eftersom man inte anser det livsfarligt att komma i kontakt med något spänningsförande i en isolerad miljö. Det vanligaste exemplet är väl fåglar som sitter på spänningsförande oisolerade ledare.W widheg skrev:
Där det finns ojordade uttag ska man alltså inte kunna komma i kontakt med något jordat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 379 inlägg
Du tar upp en väldigt relevant aspekt här. Allting blir väldigt mycket enklare om man lär sig det enkla mantrat att om stickproppen passar i uttaget så är det ok - det finns ingenting att fundera över.W widheg skrev:
Då gäller det ju att man har rätt uttag i varje rum, och att det sitter rätt stickpropp på apparaten. Man behöver aldrig fundera på i vilka rum en apparat ska användas i, bara man ser till att det är rätt uttag på rätt plats och rätt stickpropp på apparaten!!
Därför tycker jag TS gör rätt här i att använda just rätt stickpropp, på bekostnad av en lödskarv som kan man normalt inte behöver ha synpunkter på.
Det finns ingen förbud, vilket dock inte betyder att det är tillåtet utan att det är underförstått och självklart så att man inte behöver skriva en regel för det.J jojo99 skrev:
Att sätta en skyddsjordad stickpropp på kaffekvarnen gör visserligen inte att något blir farligt. Den fungerar fortfarande säkerhetsmässigt i alla uttag som den jordade stickproppen passar i. Men det ger fel signaler. Det finns faktiskt hinder för att plugga in alltför många (synbarligen) jordade apparater i ett ojordat gammalt rum.
Man kan i nödfall pilla bort jordblecken på stickproppen. Då blir det kanske lite tydligare om man inte redan insett det på sladden.
Ja, det går inte att hålla isär alltför många saker. Därför är det kanske bra att folk reagerar emot "tenn" och "lödning", det är lätt att komma ihåg. Det är mycket värre att försöka föra ut skillnaden mellan förtennade eller tennlödda ledarändar och förtennade kardeler.Logad skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Exakt, farsan hade en gammal skruvad förlängningssladd och i den var det lödda ändar och bägge låg helt löst under skruvarna, men det var rejäla gropar där skruvarna hade tryckt en gång i tiden.Fotografen skrev:
Så det går alltså utmärkt att köpa en sådan för att ersätta en trasig eurokontakt på en stålampa? Den sprack och stiften böjdes när någon snubblade över den.pacman42 skrev:
Tänker att man bara klipper sladden vid kontakten, skalar och tvinnar ledarna och skruvar fast i en sådan från Conrad?
Så skulle jag göra, men jag tar inte ansvar för vad du gör med din kontakt.H Hullefar skrev:
Jag har letat efter kontakter som man fyller med gjutmassa, men har inte hittat sådana. De fanns också en gång i tiden...
Jag har hört att lösa euro-stickproppar för 2.5A inte är godkända att sälja/använda, men det kanske inte stämmer?pacman42 skrev:
Det stämmer. På grund av att dom bara får sitta på apparater som uppfyller vissa krav så får det inte finnas "andrahandskontakter" som vanliga konsumenter kan montera. Bara kompletta sladdställ.B b_hasse skrev: