18 880 läst · 64 svar
19k läst
64 svar
Vad är faran i att byta en eurostickpropp mot en jordstickpropp?
Jag vet att man inte för göra detta och tänker därför inte ge mig på att göra det, men varför? Jag förstår att det kan vara farligt att byta en jordad propp mot en ojordad för då förlorar man jordskyddet, men vad är faran om man gör tvärtom.
Frågan uppstod imorse när kaffekvarnen slutligen dog för att kabeln blivit torr och gått sönder varpå den ena ledarens koppartrådar till slut gick av efter att ha böjts många gånger. Så jag funderade på att byta hela kabeln till en fräschare och kanske snyggare än bara svart, men det finns ju inga europluggar att köpa och sätta fast. Så jag googlade om man kunde använda en jordad och det fick man ju inte.
Men varför?
Det slutade med att jag kapade båda ledarna och lödde ihop dem på nytt och isolerade individuellt med eltejp och sen båda tillsammans. Jag antar att jag fick göra detta och att det går under "man får reparera enklare fel i hushållsapparater".
Om ni ser nåt fel i mitt arbete får ni gärna påpeka det så springer jag iväg och köper en ny kaffekvarn. Men jag ville laga för det kändes fel att slänga en fungerande apparat för att det blev ett brott på sladden.
Frågan uppstod imorse när kaffekvarnen slutligen dog för att kabeln blivit torr och gått sönder varpå den ena ledarens koppartrådar till slut gick av efter att ha böjts många gånger. Så jag funderade på att byta hela kabeln till en fräschare och kanske snyggare än bara svart, men det finns ju inga europluggar att köpa och sätta fast. Så jag googlade om man kunde använda en jordad och det fick man ju inte.
Men varför?
Det slutade med att jag kapade båda ledarna och lödde ihop dem på nytt och isolerade individuellt med eltejp och sen båda tillsammans. Jag antar att jag fick göra detta och att det går under "man får reparera enklare fel i hushållsapparater".
Om ni ser nåt fel i mitt arbete får ni gärna påpeka det så springer jag iväg och köper en ny kaffekvarn. Men jag ville laga för det kändes fel att slänga en fungerande apparat för att det blev ett brott på sladden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Du behöver inte köpa lös kabel och stickpropp. Det säljs färdigmonterat och kallas då för "sladdställ. T.ex:
https://www.jula.se/catalog/el-och-.../lamptillbehor/lampsladdar/sladdstall-403148/0
https://www.jula.se/catalog/el-och-.../lamptillbehor/lampsladdar/sladdstall-403148/0
Redigerat:
Du har måhända gått ett par mil runt ån för att hämta samma vatten men resultatet ser ok ut och kvarnen lär väl gå max 1 bevakad minut i stöten så det kommer säkert fungera perfekt, om du haft någorlunda koll på det praktiska.O Oldfart skrev:
Det har hänt mig några gånger att det har blivit kabelbrott på anslutningskablar eller sladdställ. Då har jag helt enkelt kapat bort den del av kabeln där brottet var och anslutit den nu friska kabeln på nytt i maskinen. Gäller laddkabel till bil, en Dremel och vinkelslip vill jag minnas.
Jag skulle inte göra som du utan helt enkelt korta kabeln och ansluta den på nytt i maskinen.
Jag skulle inte göra som du utan helt enkelt korta kabeln och ansluta den på nytt i maskinen.
Jag förstår era synpunkter och tackar för feedback. Jag gjorde som jag gjorde för det var lite trångt att komma åt inne i kvarnen för att löda direkt på de existerande "plintarna/pinnarna". Och hela arbetet hamnade ändå inuti apparaten i "kanalen" mellan motorn och hålet ut ur kvarnen, så det blev snyggt ändå.
Men ursprungsfrågan, då? Varför får man inte byta ojordad mot jordad propp?
Du har ingen jord i detta fall, det är minst dubbel isolation. Var ser du det, att det inte går att skruva på en stick propp med jord?J jojo99 skrev:Jag förstår era synpunkter och tackar för feedback. Jag gjorde som jag gjorde för det var lite trångt att komma åt inne i kvarnen för att löda direkt på de existerande "plintarna/pinnarna". Och hela arbetet hamnade ändå inuti apparaten i "kanalen" mellan motorn och hålet ut ur kvarnen, så det blev snyggt ändå.
Nu vet jag inte vart du hittat information som säger att det inte är tillåtet, men det är fel.J jojo99 skrev:
Källa: https://tryggaeljobb.se/fraga/far-jag-skarva-ojordad-lampsladd-till-jordat-uttag/
Edit: Skyddsjordens enda funktion i en elektrisk apparat är att skydda mot isolationsfel i apparaten som gör höljet eller någon annan beröringsbar del spänningsförande. Genom att ansluta höljet mot skyddsjord resulterar ett sådant fel omedelbart i en kortslutning som får säkringen att lösa ut. Om skyddsjorden inte ansluts på en sådan maskin är den spänningsförande tills någon stackare tar i den och sluter strömkretsen mot naturlig jord, t.ex. ett element, en diskbänk eller ett blött golv. Då sker kortslutningen genom personen vilket typiskt sker med dödlig utgång. Det är därför det är förbjudet att sätta en jordad apparat i ett ojordad uttag, eller att sätta jordade uttag utan att ansluta skyddsjorden i uttaget.
Idag är dock det vanligastet att apparater är dubbelisolerade. Det markeras med en liten symbol med en liten fyrkant inuti en större fyrkant. En sådan apparat har dubbla isolerande höljen så att inga beröringsbara delar kan bli strömförande. Där har skyddsjorden alltså ingen som helst funktion och det gör varken till eller från att ha en jordad stickpropp. Apparater med europakontakt är alltid dubbelisolerade och det finns dessutom en begränsning på max 2,5 ampere.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Europlug
Redigerat:
https://www.conrad.se/p/bachmann-90...s&utm_source=google&utm_term=1838753&vat=true
Finns även på Amazon och AliExpress.
Finns även på Amazon och AliExpress.
Bild 1 visar inte en platt europaplug utan en älder type av ojordad stickpropp som bara passar i ojordade uttag. Därmed kan och får apparater med sådan kontakt enbart anslutas i ojordade uttag. Under bild 2 som visar europakontakten står det däremot att de kan anslutas i både jordade och ojordade uttag. Detsamma gäller följaktligen även den apparat som sitter i andra änden av kabeln. Du får alltså inte byta den första typen av kontakt till jordad, men för den andra typen är det fullt tillåtet.J jojo99 skrev:
Edit: Ännu en utvikning. När vi hade ojordade uttag och ojordade apparater så byggde elsäkerheten i våra hem på principen om "isolerade miljöer". Det vill säga att golv och väggar i rummet inte var strömförande samt att det inte heller fanns några andra ledande beröringsbara saker i rummet. Så även om en apparat fick ett spänningsförande hölje så blev det inte en sluten strömkrets genom kroppen ifall du tog i den eftersom strömmen inte kunde ledas någonstans.
Strikt sett är det alltså inte själva bytet av stickproppen från ojordad till jordad som är det farliga. I sig ändrar det nämligen ingenting, utan det är det faktum att ett jordat får antas uttag sitter i ett rum eller en miljö som inte är isolerad. Därmed kan du då få en sluten strömkrets och drabbas av strömgenomgång. Så apparater med den typen av kontakt bör endast användas i äldre byggnader och rum där det bara finns ojordade uttag och där den isolerade miljön har bibehållits.
Redigerat:
De skriver att det är den ojordade som inte passar i jordade uttag som man inte får byta till en jordad.J jojo99 skrev:
Det är rimligt, eftersom det inte är meningen att apparaten/lampan etc ska kunna anslutas till ett jordat uttag.
Det bästa exemplet på ett byte som jag tycker är OK är dammsugarens ojordade stickpropp, dvs den "stora" stickpropp som passar i jordade uttag. Den tål mycket mer än de 2.5A som en euro-stickpropp klarar.
Jag tror inte man kan köpa den typen av stickpropp löst, och det är onödigt dyrt att byta hela kabeln, framföt allt om man även måste byta hela upprullningsmekanismen.
Jag byter med gott samvete till en jordad stickpropp om den yttre isoleringen släppt så att de inre ledarna blivit synliga. Jag ser ingen som helst säkerhetsrisk med detta, men av någon anledning tycker inte Elsäkerhetsverket att man ska göra så. Jag har läst det någonstans, men inte i broschyren som länkas i inlägg #10.
Edit:
Säkerhetsmässigt tycker jag även att byte från en platt Euro-stickpropp till en jordad är OK
Redigerat: