N nyckelpigan-38 skrev:
Tack för svar! Har varit i kontakt med Skatteverket som bara kan delge vad som gäller. De hänvisar till civilrättsjurist. Ditt svar makes sense och jag ska presentera det till snickaren (har hans mejl), elektrikern känner jag bara till förnamnet)
Får lägga band på mig för mest upprörd är jag över att han släpade hit någon utan försäkring.
Tyvärr så är det så illa att det är din skyldighet och se till att den du anlitar är auktoriserad samt registrerad hos elsäkerhetsverket och har f skattsedel organisationsnummer .Att du kanske känner dig förd bakom ljuset av nån du litade på är en annan sak. Men till syvende och sist är det ditt ansvar. Betala, släpp och blicka framåt
 
Redigerat:
  • Gilla
Nannez och 12 till
  • Laddar…
P Per72 skrev:
Tyvärr så är det så illa att det är din skyldighet och se till att den du anlitar är auktoriserad samt registrerad hos elsäkerhetsverket och och har f skattsedel. Att du kanske känner dig förd bakom ljuset av nån du litade på är en annan sak. Men till syvende och sist är det ditt ansvar. Betala, släpp och blicka framåt
Det påståendet vore ju bra att backa med en källa...
 
  • Gilla
widheg och 3 till
  • Laddar…
P Per72 skrev:
Tyvärr så är det så illa att det är din skyldighet och se till att den du anlitar är auktoriserad samt registrerad hos elsäkerhetsverket och har f skattsedel organisationsnummer
Jasså? Och vad gör man sig skyldig till om man missar denna skyldighet? Och nu vill jag inte ha en referens till goda råd från Elsäkerhetsverket utan en källa som beskriver skyldigheten.
 
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
P Per72 skrev:
I den här länken kan man läsa om det man bör tänka på innan man anlitar en elektriker.

[länk]
Ändå viss skillnad på vad man bör tänka på, och vad lagen kräver...
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det finns vissa uppgifter som är obligatoriska på en faktura.
Däremot inget som säger att den måste vara maskinskriven vad jag vet.
Absolut men det ska framgå att det är en faktura, detta kladd ser ut som en inköpslista, typ som man snabbt kladdat vad man ska köpa på Ica
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Förutom att det troligen är ett svartjobb så kostar elprylar rätt mycket, en timlön på 500 och att det går en dag att installera ett kök är nog inte orimligt,

En vit elektriker hade förvisso haft ROT, men även tror jag högre timlön och lagt på bilkostnad mm så det hade slutat på samma sak.

Trista är ju att du som jag förstår förväntat dig vitt med garanti och fick ett svartjobb...
 
  • Gilla
linkanbygg och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Tycker det är väl tydligt att någon el inte ingår
Om det hade varit tydligt hade det stått i listan under ”ingår ej”. Men det gör det inte. Men, man får ju en ledtråd av att det tas betalt för hål till elektrikern, där blir denne så att säga särredovisad.
 
  • Gilla
Happis bo och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Förutom att det troligen är ett svartjobb så kostar elprylar rätt mycket, en timlön på 500 och att det går en dag att installera ett kök är nog inte orimligt,

En vit elektriker hade förvisso haft ROT, men även tror jag högre timlön och lagt på bilkostnad mm så det hade slutat på samma sak.

Trista är ju att du som jag förstår förväntat dig vitt med garanti och fick ett svartjobb...
Nu tycker jag du är oförskämd - nästan rasistisk - som påstår att bara vita elektriker är ärliga och kör med ROT, hudfärg har ingenting med saken att göra!


(Förlåt, kunde inte låta bli innan nån skulle sagt det på allvar.. 😄)
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 10 till
  • Laddar…
Davidbagare
Säg till din snickare att du inte vill betala svart så får han baka in elektrikern på sin faktura. Du får betala momsen, men får också ROT, sen får de göra upp mellan sig.
 
  • Gilla
nissenhj och 10 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Tror inte El Nisse har F-skatt eller ens ett org-nr så det är en så kallad Svart faktura rätt av😉helt skattefritt förstås..
Ja, det ju just det som tråden handlar om. Dvs. att elektrikern säger sig ha avvecklat företaget, då han är pensionär. Därför kan han inte lämna skattereduktion.

Sen är jag inte helt säker på vad TS är ute efter. Innitialt låter det som om det just är att hon inte får göra ROT-avdrag. Prismässsigt tyder det dock på att elektrikern bara begär oskattad timpenning också.
Senare verkar det dock vara viktigast med en skattad faktura.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja, det ju just det som tråden handlar om. Dvs. att elektrikern säger sig ha avvecklat företaget, då han är pensionär. Därför kan han inte lämna skattereduktion.
Men får han ens utföra uppdrag åt någon annan utan att ha ett företag, redovisa moms m.m ?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
S
  • Gilla
AG A och 5 till
  • Laddar…
P Per72 skrev:
Tyvärr så är det så illa att det är din skyldighet och se till att den du anlitar är auktoriserad samt registrerad hos elsäkerhetsverket och har f skattsedel organisationsnummer .Att du kanske känner dig förd bakom ljuset av nån du litade på är en annan sak. Men till syvende och sist är det ditt ansvar. Betala, släpp och blicka framåt
TS har inte anlitat elektrikern utan anlitat en entreprenör som i sin tur skickat dit en elektriker som inte har F-skatt eller organisationsnummer.

Det är ju helt orimligt att lägga på TS att hon/han ska förutse att entreprenören skickar dit sådana. 🤔
 
  • Gilla
Maria T och 32 till
  • Laddar…
Vad är det alla pratar om egentligen? TS fick all el i köket fixad av en pensionär för 8 000. Kan han uppvisa saker i pappersformat som får kverulanter & TS att sova gott? Nej
Lär han ha gjort ett bra jobb?
Med 99,9% säkerhet.
Har någon lidit någon skada? Nej
Betyder avsaknaden av elektrikerns försäkring något? Nej
Har staten förlorat några pengar? Ja, 1-2000, typ som en timme på HVB för en personal.
Lägg ner diskussionen
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Conqvist och 40 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.