D Den ofrivillige klåparen skrev:
Du kan vara lugn! Du har kommunicerat obra tillsammans med snickaren. Se det som läropengar, nästa gång så ska tro ingenting, kolla alla detaljer, fråga om något extra kan tillkomma, förtydliga att du menar från projektstart till att det är HELT färdigt, välja hantverkare med omsorg osv osv.

Gällande elektrikern så har den riktiga elektrikerpåslag, åtminstone på hörnboxarna, vilket borgar för att det faktiskt är en äkta om än pensionerad elektriker som varit hos dig.
Ja det och att ta reda på om alla de drar in inte jobbar svart.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att du ska prata med snickaren om det.

Men timpriset är lågt.
Har försökt få svar av snickare per mejl utan resultat. Han kontaktade bara elektrikern som ringde mig och försökte göra gällande att jag inte behövde vara orolig över att bli granskad.

Hur menar du att timpenningen är billig? Standardpeng häromkring. Plus att han nu skippar skatten. Tar även betalt för milen samt körtid och har räknat fel i summorna. Betalar jag honom även lagligt så behöver jag också betala arbetsgivaravgift etc så billigt blir det ju inte.
 
  • Gilla
Flamso och 4 till
  • Laddar…
Jag hade i vart fall vägrat betala tills jag fått en riktig faktura av ett skattande och ok företag.

Sen får snickaren och elektrikern göra upp själva vem som ska skicka den och hur de ska lösa det, utifrån hur de dealat när han anlitades. Du ska inte behöva stå för att betala svart eller göra extra skatteinbetalningar bara för att ingen av dem ger dig en ok faktura.

Så länge det inte finns en faktura kan ju ingen heller gå vidare till inkasso eller kronofogde med kravet .Så det ligger i deras intresse att fixa det, medan du kan sitta lugnt och vänta så länge du har kommunicerat en vilja att betala bara du ges förutsättningarna att göra det.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 37 till
  • Laddar…
Skicka fakturan till skatteverket och fråga om de kan hjälpa dig se var momsen finns.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 51 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Jag hade i vart fall vägrat betala tills jag fått en riktig faktura av ett skattande och ok företag.

Sen får snickaren och elektrikern göra upp själva vem som ska skicka den och hur de ska lösa det, utifrån hur de dealat när han anlitades. Du ska inte behöva stå för att betala svart eller göra extra skatteinbetalningar bara för att ingen av dem ger dig en ok faktura.

Så länge det inte finns en faktura kan ju ingen heller gå vidare till inkasso eller kronofogde med kravet .Så det ligger i deras intresse att fixa det, medan du kan sitta lugnt och vänta så länge du har kommunicerat en vilja att betala bara du ges förutsättningarna att göra det.
Tack för svar! Har varit i kontakt med Skatteverket som bara kan delge vad som gäller. De hänvisar till civilrättsjurist. Ditt svar makes sense och jag ska presentera det till snickaren (har hans mejl), elektrikern känner jag bara till förnamnet)
Får lägga band på mig för mest upprörd är jag över att han släpade hit någon utan försäkring.
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
G
N nyckelpigan-38 skrev:
Tack för svar! Har varit i kontakt med Skatteverket som bara kan delge vad som gäller. De hänvisar till civilrättsjurist. Ditt svar makes sense och jag ska presentera det till snickaren (har hans mejl), elektrikern känner jag bara till förnamnet)
Får lägga band på mig för mest upprörd är jag över att han släpade hit någon utan försäkring.
Bara ett tips i all vänlighet. Du får ju fundera lite innan du pratar för vitt och brett, det är trots allt du som ansvarar för vilka du anlitar.

Sen skriver du totalrenovering i ett tidigare inlägg. Totalentreprenad kanske du syftar på men de orden har helt olika innebörd.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 16 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Så länge det inte finns en faktura kan ju ingen heller gå vidare till inkasso eller kronofogde med kravet
Varför skulle han inte kunna det?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Bara ett tips i all vänlighet. Du får ju fundera lite innan du pratar för vitt och brett, det är trots allt du som ansvarar för vilka du anlitar.

Sen skriver du totalrenovering i ett tidigare inlägg. Totalentreprenad kanske du syftar på men de orden har helt olika innebörd.
Tack för vänligheten!
Det var en totalrenovering av kök jag ville göra och jag trodde det var totalentreprenad jag skulle få (läxa lärd). Då jag även ville måla trapphus och lägga till vattenutkastare förstod jag det som att jag skulle betala det som extra utöver offerten jag fått om köket (målaren kom ut och kollade hallen).
Snickaren är känd i byn och kom med utmärkta vitsord, fanns heller inte med på någon svart lista. Därför väldigt förvånad att han gjort detta, har ffd svårt att tro det.
 
  • Gilla
Ingemar O och 4 till
  • Laddar…
Faktura ? Såg något som ett barn och en dement, kladdat på inget som jag skulle godta som faktura...
 
  • Gilla
Sigge1960 och 7 till
  • Laddar…
Min tanke är väl att TS tar kontakt med elektrikern och ber denne att
verifiera de arbeten han utfört.

Jag anlitade en elektriker för ett antal år sedan. Då allt var klart frågade han om jag hade något mera som skulle utföras. Han skulle strax lägga ned firman och kunde därefter inte ta på sig ytterligare jobb.
 
R
Se där ja en Riktig El faktura😉
 
  • Haha
guggen och 2 till
  • Laddar…
C Cox skrev:
Faktura ? Såg något som ett barn och en dement, kladdat på inget som jag skulle godta som faktura...
Det finns vissa uppgifter som är obligatoriska på en faktura.
Däremot inget som säger att den måste vara maskinskriven vad jag vet.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
R
M MagHam skrev:
Det finns vissa uppgifter som är obligatoriska på en faktura.
Däremot inget som säger att den måste vara maskinskriven vad jag vet.
Tror inte El Nisse har F-skatt eller ens ett org-nr så det är en så kallad Svart faktura rätt av😉helt skattefritt förstås..
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Tror inte El Nisse har F-skatt eller ens ett org-nr så det är en så kallad Svart faktura rätt av😉
Nu gällde min kommentar att den var handskriven som du ser.
 
  • Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
Förstår frustrationen men jag skulle avrundat till 8 000 och betalat. Inte för att det är rätt utan för att du får problemet ur världen. Jobbet kan du nog vara trygg med även om det verkade bli svart, inte ditt fel nånstans.
Tur i oturen att det var så pass billigt 😊
 
  • Gilla
Nannez och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.