1 109 läst · 19 svar
1k läst
19 svar
Vad är detta för filtergrejs?
Medlem
· Blekinge
· 10 802 inlägg
Ett magnetiskt bandformat material kan vara så enkelt som tunnplåt. Som jag tänkte. Men mycket långt från en sugtransformator.
Formellt kan man ju se den som sugtrafo med ett varv. Sen funderar man på hur effektiv en sådan är i sammanhanget och de yttre faktorer som påverkar också.T Thomas_Blekinge skrev:
Ett intressant fall kan vara vad som ligger i farans riktning om man får dålig kontakt i ordinarie PEN på förbrukarsidan och samtidigt så bra jord via andra delar att det inte direkt stör. Alltså något som ligger väl till när man upplever så pass problem med vagabonderande strömmar att kärnan installeras.
Medlem
· Blekinge
· 10 802 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 802 inlägg
Nu kan jag för lite om el men skulle inte en JFB löser ut om strömmen går retur inte genom nollan utan genom mystiska jordningar?GK100 skrev:
Formellt kan man ju se den som sugtrafo med ett varv. Sen funderar man på hur effektiv en sådan är i sammanhanget och de yttre faktorer som påverkar också.
Ett intressant fall kan vara vad som ligger i farans riktning om man får dålig kontakt i ordinarie PEN på förbrukarsidan och samtidigt så bra jord via andra delar att det inte direkt stör. Alltså något som ligger väl till när man upplever så pass problem med vagabonderande strömmar att kärnan installeras.
Nu kan du ju mycket om el men kanske inte det typiska för olika installationer. Just avbrott i PEN och olika alternativa vägar för strömmen som den skulle tagit är inget JFB reagerar på i sig.T Thomas_Blekinge skrev:
Det jag tänkte på är risken för överhettad kärna om den drivs obalanserad och med lite större ström som saknas i PEN. Det är detsamma som kan hända och som ofta nämns när det gäller strömtrafos med öppen sekundär och ingen motverkande MMK. Ja undantaget då de ofta på forumet nämnda trafona för belastningsvakter där är kärnan så klent dimensionerad att inget händer men I detta fallet är den ju däremot rejäl vad gäller magnetiska kretsen.
Klicka här för att svara