Man kan ha haft problem med vagabonderande strömmar och installerat dessa.
(En sugtransformator kan användas för detta ändamål men vad objekten på bilden faktiskt är för något har jag ingen aning om)
(En sugtransformator kan användas för detta ändamål men vad objekten på bilden faktiskt är för något har jag ingen aning om)
Bondfångeri x 5 verkar det som tyvärr. Kanske från en tid några decennier tillbaka när sånt var en del i fokus. Man kunde då ibland stöta på "konsulter" med fantasifulla mätinstrument som kunde passat i Startrek och med slutsatsen att "jorden" skriker och så åtgärder på det med hål i plånboken som följd.M -MH- skrev:
Det man möjligen skulle kunna tänka sig är filter för högfrekventa övertoner men det luktar som sagt lite bondfångeri & kvacksalveri.
Detta var precis min kännsla.GK100 skrev:
Bondfångeri x 5 verkar det som tyvärr. Kanske från en tid några decennier tillbaka när sånt var en del i fokus. Man kunde då ibland stöta på "konsulter" med fantasifulla mätinstrument som kunde passat i Startrek och med slutsatsen att "jorden" skriker och så åtgärder på det med hål i plånboken som följd.
Innan internet blev lättillgänglig så verkar det ha varit bra business att åka runt och lura på kanske mest bostadsrättsföreningar(?) saker av tveksamma funktion för att lösa problem dom kanske inte ens har. Går man runt i äldre teknikrum så kan man hitta olika produkter med ytterst tveksam funktion... gärna med lampor som blinkar eller lyser för att indikera att dom gör nått 😉
Det verkar som att företaget Nanotesla AB sökte patent för något såndant runt 2002:snaggletooth skrev:
https://tc.prv.se/spt-visa-web/servlet/pdf/200230
Det man först får fråga sig är hur man ser på kraftfrekventa magnetfält som fara för hälsan. Det är där bondfångarna vid den tiden riktade in sina anfall och stressade upp oroliga själar så att de krävde åtgärder av en del fastighetsägare osv.M -MH- skrev:
Sen är åtgärden inte speciellt bra för att reducera äkta vagabonderande strömmar tex som kommer via FJV och andra rörledningar och helt orelaterade till kraftmatningens symmetri eller snarare brist därpå. Ordet sugtransformator är kanske inte heller så välfunnet på dessa kärnor men lite av samma grund i fysikalisk verkan har de ju.
Medlem
· Blekinge
· 10 799 inlägg
Den här manicken är ingen sugtransformator. En sugtransformator har 1:1 lindningstal och används oftast i järnvägssammanhang för att returströmmen ska gå i rälsen eller annan definierad återledare istället för i marken.
Manicken på bilden har ju ingen primärlindning. Vad som finns i dom är inte riktigt klart. Möjligen har dom lindat upp en rulle med järnmaterial med högt my så att magnetfältet direkt utanför blir lite dämpat.
Jag tror inte manicken kan skilja mellan vagabonderande och andra strömmar.
Manicken på bilden har ju ingen primärlindning. Vad som finns i dom är inte riktigt klart. Möjligen har dom lindat upp en rulle med järnmaterial med högt my så att magnetfältet direkt utanför blir lite dämpat.
Jag tror inte manicken kan skilja mellan vagabonderande och andra strömmar.
Patentet går iallafall ut på en metod att skapa dessa rullar in situ utan att behöva trä dem över kabeländen.T Thomas_Blekinge skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar att man kan utgå från att de består av något lättillgängligt och billigt snarare än något exotiskt.
Ytterhöljet består iallafall av vanlig glasfiberarmerad alu-tejp.
Medlem
· Blekinge
· 10 799 inlägg
O Oldfart skrev:
Ett magnetiskt bandformat material kan vara så enkelt som tunnplåt eller annat med my>1. Som jag tänkte.C cpalm skrev:
Skulle säga att verkan är lika med noll. Och en sugtransformator är det inte alls.