Termostat från 1975. Fungerat klanderfritt till för drygt ett år sedan. Då börjat läcka lite då och då när man rör på den, men alltid slutat spontant. Idag läcker den mer, det kommer från den stora "bulten" där den är skruvad mot radiatorn.
Jag har tömt värmesystemet och beslutat mig för att åtgärda detta. Jag antar att jag skruvar loss termostaten med bulten mot vilken den sitter fast mot radiatorn? Sedan åker jag till VVS-handlare och köper en ny? Eller räcker det med att bara byta någon packning?
(Ursäkta dumma frågor, men jag har aldrig gjort detta någon gång förut...)
Jag har tömt värmesystemet och beslutat mig för att åtgärda detta. Jag antar att jag skruvar loss termostaten med bulten mot vilken den sitter fast mot radiatorn? Sedan åker jag till VVS-handlare och köper en ny? Eller räcker det med att bara byta någon packning?
(Ursäkta dumma frågor, men jag har aldrig gjort detta någon gång förut...)
Igen ursäkta min dumma fråga, men hur då? Jag tänkte det var lika bra att tömma systemet, så det inte blir fullt med vatten på golvet när jag börjar skruva?J Josth skrev:
Jag skruvar alltså bort termostaten med den stora "bulten"? Och sedan?
Bifogar närbilder på ventilhus och termostat. För blotta ögat ser det ut som att det läckt från "piggen" på ventilhuset. Spår av ärg och något vitt som verkar ha runnit?
Så nu ska det alltså köpas nytt ventilhus? Var köper man lämpligen det? Biltema? Bauhaus? Jula?
Köper man alltid ny termostat samtidigt som nytt ventilhus? Eller går det att återanvända den gamla termostaten? Den verkar fungera.
Termostat från 1975, insatt av min pappas farbror. Huset bygg av min mormor och morfar 1958, ventilhuset antagligen original. Alla andra radiatorer med samma utrustning fungerar.
Så nu ska det alltså köpas nytt ventilhus? Var köper man lämpligen det? Biltema? Bauhaus? Jula?
Köper man alltid ny termostat samtidigt som nytt ventilhus? Eller går det att återanvända den gamla termostaten? Den verkar fungera.
Termostat från 1975, insatt av min pappas farbror. Huset bygg av min mormor och morfar 1958, ventilhuset antagligen original. Alla andra radiatorer med samma utrustning fungerar.
Köp nya delar på Bauhaus, Hornbach eller liknande. De har stort sortiment med allt som behövs. Termostater håller bara ca 20 år sedan börjar de oftast reglera värmen dåligt. Hög tid att byta alla om de är från 1975. Det är gammal TA termostat du har. Finns adapter RSK 480 52 85 till MMA så man kan sätta på MMA Evonsense termostater om man vill ha dem. Den här termostaten ska passa direkt på gamla TA M28: https://www.vvsbutiken.nu/product.html/trv-nordic-for-ta-m28?category_id=1925
Redigerat:
Till nästa gång:J Josth skrev:
Då skruvar jag bara loss muttern som håller fast termostaten. Och så inspekterar jag ventilhuset med piggen. Och sedan? Vad betyder "justera ventilhuset"? Hur gör man det? Juckar på piggen och hoppas på det bästa?
Det hade ju varit trevligt att kunna ha löst detta snabbt och lätt, utan att tömma systemet. Speciellt om det varit vinter....
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför läcker det vatten från koppling?
Vatten & Avlopp -
Läcker in vatten i huset när det töar, vart kommer det i från?
Fritidshus -
Varför läcker det genom hörnen på fönstret?
Fönster & Dörrar -
Vad är det här för koppling som läcker...?
Värme allmänt -
Hur ska kåpa mellan duschblandarrör och vägg tätas. Det läcker in bakom till skyddsröret.
Badrum