112 986 läst · 38 svar
113k läst
38 svar
Vad är det för hål i gräsmattan?
fångade grävlingen i en bur efter tredje försöket. En skyddsjägare kom och avlivade den och tog hand om den.J Johniare skrev:
Det var en ung hona. Kan tänka mig att de bökar upp större ytor när som är äldre och större.
bara att sätta upp en grävlingsbur. Gör man rätt så är de lätta att fånga. Antigen ringer man kommunen och få hjälp med buren eller ordnar själv. Jag hyrde min hos Jägareförbundet.C Cider skrev:
Kommunen har skyddsjägare som kommer och avlivar den sen tar de den med sig.
Inte så "bara"A Ali83 skrev:
Det verkar vara olika: Kommunen där vi bor bedriver skyddsjakt endast inom detaljplanerat/tätbebyggt område. Det har vi ingen nytta av. Vi får leta efter någon granne som kan hjälpa till.
Nu tänker jag svära i kyrkan..C Cider skrev:
En grävling söker sin mat och det resulterar i ett antal hål i din gräsmatta som är enkelt att fylla igen, för detta avskyvärda beteende skall grävlingen plikta med sitt liv.
"Den som är stark måste vara snäll" sa Bamse
Ja, det är en tankeställare. Vi kanske får kolla upp möjligheterna, men vänta med åtgärder tills grävlingarna blir riktigt besvärande (bosätter sig under altanen eller gräver sig ner under huset).A Abies koreana skrev:
Kan grävlingens skit berika komposten?
Kunde hitta upp till 70 hål varje morgon. Den drog upp rötterna. Den nylagda gräsmattan sett ut som skit efter en månad.A Abies koreana skrev:
Hade verkligen velat att fånga den och flytta bort en bra bit men enligt lagen får man inte släppa ut när man har fångat, utan måste avlivas.
Vart bor ni?C Cider skrev:
Buren jag hyrde har jag kvar i 1 vecka till så ni hade kunnat låna om ni bor nära. Jag bor i Stkhlm.