M maria01 skrev:
det var ett tag sen jag var där och då inte direkt nåt utbud av bra krogar och nöjesliv sånt som jag tycker är viktigt om man ska bo i en stad så klart

och ganska mycket wt folk
De sista åren har Helsingborg gjort en rejäl förflyttning och satsar stort på innovation och stadsutveckling. Förra året hade staden en gigantisk satsning som hette H22 och som var mycket inspirerande och besöktes av många från hela Sverige. Jag var själv där både i tjänsten och privat och blev mycket imponerad av såväl drivet som förflyttningen i staden.
https://h22.se/

Det finns ett antal bra och spännande krogar i staden, bra hotell och Helsingborg känns som en mer kontinental stad än de flesta andra i Sverige. Närheten till Danmark är påtaglig och jag tycker även att staden har en mysig stadskärna med små butiker blandat med helt nya, spännande områden i hamnen som påminner lite om Hammarby Sjöstad eller Docklands. Sedan finns väldigt fina, stadsnära områden både norr och söder om staden. Råå är t ex jättegulligt och charmigt.

Så jag rekommenderar ett besök i en av Sveriges charmigaste städer.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
De sista åren har Helsingborg gjort en rejäl förflyttning och satsar stort på innovation och stadsutveckling. Förra året hade staden en gigantisk satsning som hette H22 och som var mycket inspirerande och besöktes av många från hela Sverige. Jag var själv där både i tjänsten och privat och blev mycket imponerad av såväl drivet som förflyttningen i staden.
[länk]

Det finns ett antal bra och spännande krogar i staden, bra hotell och Helsingborg känns som en mer kontinental stad än de flesta andra i Sverige. Närheten till Danmark är påtaglig och jag tycker även att staden har en mysig stadskärna med små butiker blandat med helt nya, spännande områden i hamnen som påminner lite om Hammarby Sjöstad eller Docklands. Sedan finns väldigt fina, stadsnära områden både norr och söder om staden. Råå är t ex jättegulligt och charmigt.

Så jag rekommenderar ett besök i en av Sveriges charmigaste städer.
Hammarby Sjöstad är väll inte direkt ett ställe som skulle rekomendera som ett bra expel på bra kultur och krogliv snarare det motsatta bara ett ställe att bo på
så att det stämmer inte att dom har börjat få samma probblem som malmö då

Docklands har jag inte vart på sen det var rave club :crysmile:
 
M maria01 skrev:
Hammarby Sjöstad är väll inte direkt ett ställe som skulle rekomendera som ett bra expel på bra kultur och krogliv snarare det motsatta bara ett ställe att bo på
så att det stämmer inte att dom har börjat få samma probblem som malmö då

Docklands har jag inte vart på sen det var rave club :crysmile:
Exemplet med Hammarby Sjöstad var mest för att visa diversefieringen i staden. Och med Docklands menade jag alltså stadsdelen i London och inte raveclubben… :cool: Alltså bra och spännande nybyggda områden med sjökänsla.

Bra restauranger finns över hela Helsingborg, kolla Tripadvisor och/eller White Guide så får du se. I citykärnan finns lätt ett 20-tal mycket trevliga krogar i alla prisklasser.

Problem skulle jag nog säga finns i alla städer i Sverige…
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Exemplet med Hammarby Sjöstad var mest för att visa diversefieringen i staden. Och med Docklands menade jag alltså stadsdelen i London och inte raveclubben… :cool: Alltså bra och spännande nybyggda områden med sjökänsla.

Bra restauranger finns över hela Helsingborg, kolla Tripadvisor och/eller White Guide så får du se. I citykärnan finns lätt ett 20-tal mycket trevliga krogar i alla prisklasser.

Problem skulle jag nog säga finns i alla städer i Sverige…
får ta och stanna nästa gång jag åker förbi se om det vart bättre nu
 
M maria01 skrev:
får ta och stanna nästa gång jag åker förbi se om det vart bättre nu
Ja, det tycker jag.

Kolla in Sofiero, Råå och Kärnan samt strosa runt i stadskärnan.
Några ställen att äta gott på:
https://visithelsingborg.com/white-guide-restauranger/

Fasen, man kan ju tro att jag jobbar på turistbyrån i staden:rofl:
Men det är nog en av mina favoritstäder i Sverige.
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
M maria01 skrev:
fint hus men lite trist stad
Nära till Danmark.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Nära till Danmark.
vart mycket i danmark är inte stor skillnad mot skåne inte ;)

inte direkt som man åker till köpenhamn på en kväll som dom som bor i malmö kan göra
 
M maria01 skrev:
vart mycket i danmark är inte stor skillnad mot skåne inte ;)

inte direkt som man åker till köpenhamn på en kväll som dom som bor i malmö kan göra
Man kan tura!
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Man kan tura!
?
 
M maria01 skrev:
?
Från Helsingborg alltså. Åka med båten fram och tillbaka till Danmark valfritt antal gånger och äta och dricka öl eller vad man nu föredrar.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Från Helsingborg alltså. Åka med båten fram och tillbaka till Danmark valfritt antal gånger och äta och dricka öl eller vad man nu föredrar.
blir ju dyrare en att gå på nån av sveriges dyraste krogar
 
M maria01 skrev:
blir ju dyrare en att gå på nån av sveriges dyraste krogar
Nej det är ungefär som att kliva på tunnelbanan och sedan inte gå av förrän man åkt hela linjen fram och tillbaka några gånger. Man löser inte tio enkelbiljetter. Se bara till att gå av i rätt hamn, dvs ett jämnt antal turer. Mat och öl ganska billigt ombord. Det är en väldigt kort överfart så man hinner inte äta på en enkel överfart.
 
P Pin skrev:
Nej det är ungefär som att kliva på tunnelbanan och sedan inte gå av förrän man åkt hela linjen fram och tillbaka några gånger. Man löser inte tio enkelbiljetter. Se bara till att gå av i rätt hamn, dvs ett jämnt antal turer. Mat och öl ganska billigt ombord. Det är en väldigt kort överfart så man hinner inte äta på en enkel överfart.
det tror jag inte
 
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är strongt gjort, 1989, då tror jag fortfarande jag ringde in med 9600 modem till bbs:er...
Exakt. Men Fidonet fanns. Jag var moderator i R20-Amiga, R20-Mat och R20-Krukväxter.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[länk]
Liknar ju detta hus på Museigatan i Karlstad:
Tvåvåningshus med snötäckt tak och vegetation, snöfall, murad staket, traditionell arkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.