AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi behövde utrymmet så vi monterade ner vår och den ligger fortfarande på lager. Den är nog värd en hel del idag.
Beror helt på vilken modell och färg det är.
Oftast låter det stort om man ska riva en kakelugn alla säger att dom där är värd pengar men få vill betala...
Är ju 40-60h jobb att sätta upp en också.

Men visst är dom fina i rätt miljö
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi behövde utrymmet så vi monterade ner vår och den ligger fortfarande på lager. Den är nog värd en hel del idag.
det beror på vad man tycker är mycket köpte några till föra huset för 6000 styck och då var dom i perfekt skick kostade mycket mer att få dom uppsatta
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Beror helt på vilken modell och färg det är.
Oftast låter det stort om man ska riva en kakelugn alla säger att dom där är värd pengar men få vill betala...
Är ju 40-60h jobb att sätta upp en också.

Men visst är dom fina i rätt miljö
Denna är från 1870 mycket mer detaljer än den i bilden ovan. Såg för 200k förr men kanske gått ner i pris sedan dess
 
200k måste vara nåt Stockholmspris? En tiondel av det är mer normalt pris för en nedplockad kakelugn. Plus montering.
 
Jag är inte insatt alls i priser och om det finns olika "märken" osv

Sen är det ju en viss skillnad på ett pris säljaren sätter och om den verkligen blev såld för det.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Denna är från 1870 mycket mer detaljer än den i bilden ovan. Såg för 200k förr men kanske gått ner i pris sedan dess
Det finns väl ett fåtal hantverksungnar som går riktigt dyrt, men de vanliga fabrikstillverkade standardugnarna kring sekelskiftet verkar ju gå att köpa för 30.000 plus 70.000 för uppsättning, plus minus 50%.
En vanlig vit rund ugn som har några trasiga kakel och är 270 i höjd verkar ju gå att få för 10.000 på blocket. Högre = dyrare, lägre = billigare. "Konstiga" färger mycket billigare. Konstigt nog har jag hört att de vanliga vita är rätt dyra för de passar "ljust och luftigt".

Som alltid är väl ugnar man köper av en firma och som är garanterade och genomgångna mycket dyrare, liksom de man säljer till firma mycket billigare. En standardugn har jag förstått har ungefär värdet av vad det kostar att ta ned den.

Att en 3.20 hög målad fabrikstillverkad paradugn från 1870 i bra skick kostar 200.000 uppsatt och klar i en stockholmslägenhet verkar inte alls orimligt.

Jag har ingen kakelugn kvar, men en i en låda. Skulle vilja ha två stycken i huset. Jag har hoppats att jag kan få en ugn köpt, två ugnar uppsatta och kanalerna dragna för kanske 100-150. Om man hittar nån som gör det på "hobbybasis" så går det säkert att komma undan billigare. Att det går att få det mycket dyrare än nog inte konstigt.

Vad värdet på huset ökar med kakelugn uppsatt vet jag inte, troligen så kan charmen öka så buden går upp mer än ugnen kostar att sätta upp.. Men några kan också tycka att den inte alls är värd vad det skulle kosta sätta upp. Man ska nog sätta en ugn om man själv vill ha den. Plocka ned en ugn skulle jag aldrig göra.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag lät sätta upp en 1700 tals ugn för några år sen,. En bra bit över 100k fick det loss på, 1700 talare går ofta loss på 100k plus (bara kaklet) om de är intakta. Skall få en enklare sekelskiftesugn uppsatt i höst i det andra huset, sådana ugnar i enklare snitt får man för max 20k plus uppsättning även i eftertraktade kulörer.
Uppsättning får man normalt professionellt gjort för 40-60k.
 
K Kirre2 skrev:
Man blir ju orolig när det står saker som möjligheternas hus och förverkliga sina drömmar. Mäklaren ser uppenbarligen inte det vackra.
Inget avlopp är kanske inte så vackert. Och visst går det att göra mycket med trädgården, modernisera badrummet, inreda vindsplanet och göra om det katastrofala köket utan att förstöra huset? :thinking:
 
J JohanLun skrev:
Det finns väl ett fåtal hantverksungnar som går riktigt dyrt, men de vanliga fabrikstillverkade standardugnarna kring sekelskiftet verkar ju gå att köpa för 30.000 plus 70.000 för uppsättning, plus minus 50%.
En vanlig vit rund ugn som har några trasiga kakel och är 270 i höjd verkar ju gå att få för 10.000 på blocket. Högre = dyrare, lägre = billigare. "Konstiga" färger mycket billigare. Konstigt nog har jag hört att de vanliga vita är rätt dyra för de passar "ljust och luftigt".
Exakt. Köpte två kakelugnar i år. "Vanliga" vita från sekelskiftet. Inga spruckna kakel utan i bra skick osv. Det landade väl på runt 30k styck för kaklen och sen 60-70k styck för uppsättning inklusive sten och fixa underlag. I min mening har priserna inte justerats annat än för normal (nåja) inflation de senaste fem åren.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Det här är inte jättegammalt, men välbevarat. Äkta svennebanan-1950-tal (jag vet att uttrycket "svennebanan" inte användes då), en vanlig enkel villa i ett småländskt glasbrukssamhälle. Alla tidsmarkörerna är kvar; staketet! Virrvarrbänkskivorna i köket! Ytterdörren! Parketten och öppna spisen! Garderobshandtagen!
Villavägen 16, Grönskåra, Högsby - Fastighetsbyrån (fastighetsbyran.com)

Klistrar in några bilder också:
Typisk 1950-tals villa i småländskt samhälle med vit fasad, balkong och grönt staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retrokök från 1950-talet med ljusblå skåpluckor, vit kakelvägg och korkmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det här är inte jättegammalt, men välbevarat. Äkta svennebanan-1950-tal (jag vet att uttrycket "svennebanan" inte användes då), en vanlig enkel villa i ett småländskt glasbrukssamhälle. Alla tidsmarkörerna är kvar; staketet! Virrvarrbänkskivorna i köket! Ytterdörren! Parketten och öppna spisen! Garderobshandtagen!
Villavägen 16, Grönskåra, Högsby - Fastighetsbyrån (fastighetsbyran.com)
Jodå, allt bevarat, inklusive den obefintliga kontakten med trädgården. Du kanske inte tänkte på att bottenvåningen i princip är en källare över mark? Den fina ytterdörren leder till en minimal hall, sedan kommer man till en inre hall där trappan upp är. Kök och badrum på övervåningen, tvättstugan når du via hallarna.

Så visst, det finns några charmiga detaljer. Men som helhet är det en hemsk planlösning och en oerhört svårutnyttjad tomt.

Kornischerna är fina.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Svensk 50tal är så det var som att man tog lite av det nya men behöll 40 talet med
 
Mitt första bidrag.. men hade jag haft lite extra pengar i en byrålåda så hade jag troligen shoppat! Även om huset inte direkt är varken perfekt eller helt i min smak (invändigt).. men det spelar ingen roll! :love: I LÖV IT!

Hoppas länken funkar (det var en facebookreklam, finns säkert på Hemnet oxå)
VÄRLDENS ÄNDE 33 (Norrköping)

https://www.booli.se/bostad/2535637...Y7GqmhBHq58kZhKJ1u_g4CSPmsYqyrJyFL-EojfkYZnXc
 
  • Gilla
  • Älska
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Håller med dig @Snigla - ett väldigt spännande, och vackert hus med ett fantastiskt läge och den som har råd att renovera lite varsamt som det så fint heter, kommer att få ett drömboende.
Jag kollar mest på Hemnet för att se vad som är till salu i närområdet, eller säljs där jag/vi tidigare bott.
Sen Booli för att se slutpriser ;)
Men Hemnet kan ha samma effekt som Tradera eller Blocket för mig - jag tänker "ska kolla på en grej" och tre timmar senare har jag förhoppningsvis inte köpt nåt tokigt men jag har glott på åtskilliga hundratal annonser.

Jag vet, jag kunde ha läst en berikande bok eller städat tvättstugan istället, men jag vill ha avkoppling och då kikar jag på blommor, hus och diverse.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Håller med dig @Snigla - ett väldigt spännande, och vackert hus med ett fantastiskt läge och den som har råd att renovera lite varsamt som det så fint heter, kommer att få ett drömboende.
Jag kollar mest på Hemnet för att se vad som är till salu i närområdet, eller säljs där jag/vi tidigare bott.
Sen Booli för att se slutpriser ;)
Men Hemnet kan ha samma effekt som Tradera eller Blocket för mig - jag tänker "ska kolla på en grej" och tre timmar senare har jag förhoppningsvis inte köpt nåt tokigt men jag har glott på åtskilliga hundratal annonser.

Jag vet, jag kunde ha läst en berikande bok eller städat tvättstugan istället, men jag vill ha avkoppling och då kikar jag på blommor, hus och diverse.
Jag kollar dagligen de tre-fyra närmsta kommunernas hus/gårdar på Hemnet :) mest för inspiration och priser.. inte för att jag vill flytta! Mer hålla koll på området..

.. och för lite ”skånehus-inspiration” (specifikt) är det perfekt!
Bättre än inredningstidningar..(y)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.