39 237 läst · 442 svar
39k läst
442 svar
Utöka bolån vid bankflytt för bilköp (TESLA)?
Jag håller med phperssons argumentering.
Det är het normalt att reparera en bil. Allt som nyttjas det nöts.
Det stora problemet i sammanhanget är egentligen att moderna bilar är byggda så att de inte skall gå att reparera.
Min Ford Transit Connect från 2005 har till exempel en extra botten innanför oljetråget så att man inte kan öppna oljetråget och byta lager underifrån i god tid innan de blir dåliga och repar vevaxeln. . I stället måste hela motorn lyftas ur och skruvas loss från växellådan. Sannolikt är ju lagren då redan så dåliga att man måste slipa vevaxeln och sätta i underdimensionslager. Det som borde ha varit en vanlig enkel rutinreparation blir plötsligt ett jättearbete som en normalhändig inte riktigt kan göra själv och en vanlig människa har svårt att betala någon annan för att göra.
En annan idioti är att man inte kan lufta bränslesystemet utan en speciell sugpump som bara finns på märkesverkstäder. Vilket innebär att man inte skall kunna reparera någonting på bränslesystemet eller ens plocka bort tanken för vanligt underhåll på underredet. Inte ens byta bränslefilter. Fast på min har jag byggt in en liten handpump i systemet...........
Nyare bilar är ofta ännu värre.
Det lär finnas någon modell där man måste lyfta ur motorn för att byta brännare i framlamporna. Någon annan tål inte att stå med batteriet urkopplat medan man reparerar för då går databoxen i baklås.
Där har vi problemet. Bilägandet blir för dyrt för att alla vanliga rutinreparationer blir orimligt dyra.
Det är het normalt att reparera en bil. Allt som nyttjas det nöts.
Det stora problemet i sammanhanget är egentligen att moderna bilar är byggda så att de inte skall gå att reparera.
Min Ford Transit Connect från 2005 har till exempel en extra botten innanför oljetråget så att man inte kan öppna oljetråget och byta lager underifrån i god tid innan de blir dåliga och repar vevaxeln. . I stället måste hela motorn lyftas ur och skruvas loss från växellådan. Sannolikt är ju lagren då redan så dåliga att man måste slipa vevaxeln och sätta i underdimensionslager. Det som borde ha varit en vanlig enkel rutinreparation blir plötsligt ett jättearbete som en normalhändig inte riktigt kan göra själv och en vanlig människa har svårt att betala någon annan för att göra.
En annan idioti är att man inte kan lufta bränslesystemet utan en speciell sugpump som bara finns på märkesverkstäder. Vilket innebär att man inte skall kunna reparera någonting på bränslesystemet eller ens plocka bort tanken för vanligt underhåll på underredet. Inte ens byta bränslefilter. Fast på min har jag byggt in en liten handpump i systemet...........
Nyare bilar är ofta ännu värre.
Det lär finnas någon modell där man måste lyfta ur motorn för att byta brännare i framlamporna. Någon annan tål inte att stå med batteriet urkopplat medan man reparerar för då går databoxen i baklås.
Där har vi problemet. Bilägandet blir för dyrt för att alla vanliga rutinreparationer blir orimligt dyra.
Det var bogward isabella som brukade kallas "hon dansade en sommar" för sen var den slutkörd...H Hybro skrev:
Jag har en lite nyare Zoe, den är faktiskt rätt pigg (jag är gammal saab-turbo-ägare) . zoeyn är billig och praktisk. Dock har den några problem som kan bli dyra om man är utanför maskinskadeförsäkringen.H Hybro skrev:
Men kör man lite kan aldrig en elbil bli billigare än en 15.000kr bil som man reparerar själv...
Vad yrar du om? 1600g co2/km? Är du full?P PHPersson skrev:Har läst allt jag kan hitta i princip... min korta summering över vad jag lyckats lära mig är:
Sett bara till co2:
- Elbilens produktion skapar c:a 2x så mycket CO2 utsläpp som en motsvarande dieselbil.
- Dieselbilens utsläpp är c:a 1600g CO2 / km.
- Elbilens utsläpp vid rätt förutsättningar är c:a 17g CO2 / km.
- C:a 8000mil krävs för att gå jämnt upp, dvs. c:a 1360 kg CO2 utsläpp av elbilen och 128 ton CO2 av dieselbilen.
Men ingen har gjort den kalkylen på HV100 och jag undrar varför? Men vad jag läst som samstämmigt är att man kan få bort c:a 90% av CO2 utsläppen, dvs. 1600g * 0,1 = 160g CO2 / km.
Med en dieselbil kan vi alltså släppa ut 128 ton CO2 för att gå jämt upp och kör man istället på HVO100 så kan man köra 80 000mil istället. Få bilar går så långt och elbilen kommer att "förlora" i 99% av fallen.
Men nästa grej är att inte ens de som kan tanka HVO100 idag gör det, förmodligen för att det är dyrare. Så vad är det som gör att folk är beredda att betala massa pengar extra för en elbil / hybridbil men inte för HVO100. Jo det enkla svaret tror jag är att folk skiter i miljön men använder det som argument för att motivera att köpa en dyr bil.
Du skrev fel flera gånger, därav min misstanke om något mer ihållande tillstånd än att bara slinta på en tangent 🤭P PHPersson skrev:
Eller så är det för att du kopierade mina siffror…. där jag skrev mil och du inte reflekterade över enheten. Man brukar uttrycka det i km och jag skrev medvetet om det till mil för att se om det blev nån reaktion.P PHPersson skrev:
Aldrig äldre bil än 20 år. För då börjar det bli sämre med bra begagnade delar.
Å en ny får man väl knappast skruva i, om garantier ska gälla.
Vete tusan vad som gäller t ex oljebyte, bromsklossar o s v, har ju ingen stämpel till serviceboken.
Dessutom kostar det kulor, har tillverkaren sett till.
Å en ny får man väl knappast skruva i, om garantier ska gälla.
Vete tusan vad som gäller t ex oljebyte, bromsklossar o s v, har ju ingen stämpel till serviceboken.
Dessutom kostar det kulor, har tillverkaren sett till.
Somliga har den sortens fördomar som krånglar till livet för dem. Jag vet inte varför. hur som helst är det ju inte friskt. Finns det någon psykiatrisk behandling för det?Hemingway skrev:
Det är bristen på delar som vanligen tar knäcken på bra bilar. Jag blev tvungen att avsluta min Opel Kadett och sälja den som veteranbil för att det blev för svårt att få tag på delar. Den var då 36 år gammal och hade gått 330000km . Mekaniskt sett borde den ha hängt med minst 150000 km eller 10 år till.
Det fina med att köpa en bil är att man får göra vad man vill, det är ju din egen bil. 😉H Hybro skrev:
Garantin på en ny bil är ofta 2 år, sedan finns det separata garantier för rostskydd osv, men de påverkas sällan av om du byter olja själv. Jag har bytt olja själv på en bil som är 1 år gammal då första schemalagda bytet var efter 2 år och jag kände för att pyssla om den lite extra.
För det första så är stämpeln ingen magisk sak, så det går ju att dokumentera på andra sätt. För det andra har många nya bilar digitala serviceböcker så din utmaning är inte att ha en stämpel, utan att du behöver lite utrustning för att registrera servicen i bilens egna dator. Men till en BMW som exempel kan det vara en iphone, en app och en kontakt till bildens OBD-uttag.