36 785 läst · 442 svar
37k läst
442 svar
Utöka bolån vid bankflytt för bilköp (TESLA)?
Men hur ska det komma ut bilar på marknaden som begagnatköparna kan köpa om ingen köper nya? Dvs, även den gamla bilen du kör var en vacker dag ny och du ska väl vara nöjd att andra är beredda att köpa de nya bilarna, ta värdeminskningen så det finns begagnade till dig?P PHPersson skrev:
Sedan stämmer det inte, det finns såklart ett break even. En fossilbil släpper ju ut vid varje mil den kör, medan elbilen inte gör det, men den har mer CO2 i bagaget från sin tillverkning.
Självklart måste det tillverkas nya bilar, det är främst 2 saker som jag förundras över.Hemingway skrev:Men hur ska det komma ut bilar på marknaden som begagnatköparna kan köpa om ingen köper nya? Dvs, även den gamla bilen du kör var en vacker dag ny och du ska väl vara nöjd att andra är beredda att köpa de nya bilarna, ta värdeminskningen så det finns begagnade till dig?
Sedan stämmer det inte, det finns såklart ett break even. En fossilbil släpper ju ut vid varje mil den kör, medan elbilen inte gör det, men den har mer CO2 i bagaget från sin tillverkning.
1. Det räknas det bara på co2 som att allt annat var skit samma. För mig är det bara ett sätt att manipulera människan, för det är så sjukt mycket parametrar som saknad även om vi skiter i allt annat. Tex så förutsätts det ofta att elen skall vara grön, men det tas ingen hänsyn i hur elen skall ”tilllverkas”. Ser inte så många eldrivna lastbilar som kör runt med alla delarna till vindkraftverken. Så med andra ord blir det massa co2 utsläpp som inte är med. Likaså finns det inte grön el idag så att det räcker, idag funkar det med andra ord inte.
2. Det säljs orimligt många nya bilar i Sverige om man tittar på hur många som har körkort (enligt mig). Idag funderar inte gemena man på att sköta om och underhålla för att öka livslängden utan bara att byta ut skiten när det börjar krångla för mycket / bli för dyrt. Dvs vi människor byter ut bilarna orimligt fort och man märker det på fler produkter än bilar. Tex mobilen är skräckexempel på livslängden.
Så jag tror att vi, inte bara med bilar, borde vårda våra saker och försöka öka livslängden. Om vi kan få bilar att hålla i snitt 30år istället för 20år så gör det såklart väldigt stor skillnad.
Evigt tacksam att det finns folk som ständigt satsar pengar, lån eller cash och köper nytt, modent, större o s v.
Lika tacksam till de som inte tänker sig för, utan bara kör på.
Ger ju möjlighet för oss mindre bemedlade att kunna åka egenägd bil.
Lika tacksam till de som inte tänker sig för, utan bara kör på.
Ger ju möjlighet för oss mindre bemedlade att kunna åka egenägd bil.
Tyvärr finns det inte fossilfri el så att det räcker till alla idag. Dessutom i de rapporter jag läst så är det mot att köpa en ny fossilbil som körs på bensin / diesel.F fsn skrev:
Skulle vara intressant att jämföra med 1. Ny bil som körs på HVO100. 2. Befintlig bil som körs på HVO100.
Renoverare
· Ångermanland
· 75 inlägg
Ja! Sådär har jag tänkt många många gånger, särskilt nu när värdeminskning på bilar börjar återgå till den ganska normala halveringen på 3 år. Den var ju tuff tidigare men nu när bilar kostar 500 -700 000kr så är det ingen dålig amortering som krävs. Men mycket tas av tjänstebilarna och företagen och tur är det för oss privatbilister som kan köpa dem senH Hybro skrev:
Men om man underhåller en gammal bil måste man ju byta delar också. Stötdämpare, bromsskivor, däck, bussningar, länkarmar. Allt som en ny bil består av behövs ju även på en gammal och det orsakar också klimatpåverkan i form av materialbehov och CO2-utsläpp.P PHPersson skrev:Självklart måste det tillverkas nya bilar, det är främst 2 saker som jag förundras över.
1. Det räknas det bara på co2 som att allt annat var skit samma. För mig är det bara ett sätt att manipulera människan, för det är så sjukt mycket parametrar som saknad även om vi skiter i allt annat. Tex så förutsätts det ofta att elen skall vara grön, men det tas ingen hänsyn i hur elen skall ”tilllverkas”. Ser inte så många eldrivna lastbilar som kör runt med alla delarna till vindkraftverken. Så med andra ord blir det massa co2 utsläpp som inte är med. Likaså finns det inte grön el idag så att det räcker, idag funkar det med andra ord inte.
2. Det säljs orimligt många nya bilar i Sverige om man tittar på hur många som har körkort (enligt mig). Idag funderar inte gemena man på att sköta om och underhålla för att öka livslängden utan bara att byta ut skiten när det börjar krångla för mycket / bli för dyrt. Dvs vi människor byter ut bilarna orimligt fort och man märker det på fler produkter än bilar. Tex mobilen är skräckexempel på livslängden.
Så jag tror att vi, inte bara med bilar, borde vårda våra saker och försöka öka livslängden. Om vi kan få bilar att hålla i snitt 30år istället för 20år så gör det såklart väldigt stor skillnad.
Jo, konstruktionen av energiproduktion räknas in i utsläppen, men då är det andra siffror man jämför och på totalen blir inte vindkraftverk utan utsläpp, men på marginalen blir det de då en extra kWh inte släpper ut något, även på bensin räknas bara marginalutsläppen med när man säger 120g CO/km. Det inkluderar inte alla utsläpp relaterade till att producera och distribuera bensinen. Så du kan inte bara räkna med det på elbilar men inte fossilbilar. Det är i livscykelanalyser och inte i marginalutsläpp som helheten betraktas.
I Sverige så finns det fossilfri el idag, mer än vad landets egna invånare och företag konsumerar så Sverige är en nettoexportör och om det inte finns en efterfrågan av grön el så kommer inte mer byggas. Så klart det är bra att använda den fossilfria el som finns och efterfråga mer, annars kommer det inte investeras i område.
Att få upp användandet i livslängd mätt i år åtgärdas nog enklast genom att ha lägre kostnader för arbete i Sverige. Den stora anledningen att bilarna skrotas är att de är för dyra att laga och ofta är det inte kostnaden för ett nytt vevlager som är den stora delen, det är kostnaden att plocka ned motorn för att byta vevlager som gör det olönsamt att laga en bil som inte är värd så mycket.
"Men om man underhåller en gammal bil måste man ju byta delar också. Stötdämpare, bromsskivor, däck, bussningar, länkarmar."
Så, en elbil blir aldrig gammal?
Så fort nåt mankerar t ex enligt ovan ska hela bilen återvinnas?
Finns således enligt detta inget andrahandsvärde, utom rent skrotvärde, så fort ett fel uppstår.
Måste vara ett tankefel.
Så, en elbil blir aldrig gammal?
Så fort nåt mankerar t ex enligt ovan ska hela bilen återvinnas?
Finns således enligt detta inget andrahandsvärde, utom rent skrotvärde, så fort ett fel uppstår.
Måste vara ett tankefel.
Såklart måste delar bytas men knappast hela bilen, det är bara några få slitagedelar medans kanske 90% av bilen håller "hur länge som helst". Många skryter om återvinning men i princip ingen plast tex. går att återvinna utan att det eldas upp alternativt sjunker i kvalitet. Dvs. inget går att återbruka till samma vara. Om vi tex. tar svart plast så går det enligt källor inte att återvinna alls och såvitt jag vet består en ny bil av rätt så mycket svart plast. Så jag köper inte riktigt ditt argument här.Hemingway skrev:Men om man underhåller en gammal bil måste man ju byta delar också. Stötdämpare, bromsskivor, däck, bussningar, länkarmar. Allt som en ny bil består av behövs ju även på en gammal och det orsakar också klimatpåverkan i form av materialbehov och CO2-utsläpp.
Jo, konstruktionen av energiproduktion räknas in i utsläppen, men då är det andra siffror man jämför och på totalen blir inte vindkraftverk utan utsläpp, men på marginalen blir det de då en extra kWh inte släpper ut något, även på bensin räknas bara marginalutsläppen med när man säger 120g CO/km. Det inkluderar inte alla utsläpp relaterade till att producera och distribuera bensinen. Så du kan inte bara räkna med det på elbilar men inte fossilbilar. Det är i livscykelanalyser och inte i marginalutsläpp som helheten betraktas.
I Sverige så finns det fossilfri el idag, mer än vad landets egna invånare och företag konsumerar så Sverige är en nettoexportör och om det inte finns en efterfrågan av grön el så kommer inte mer byggas. Så klart det är bra att använda den fossilfria el som finns och efterfråga mer, annars kommer det inte investeras i område.
Att få upp användandet i livslängd mätt i år åtgärdas nog enklast genom att ha lägre kostnader för arbete i Sverige. Den stora anledningen att bilarna skrotas är att de är för dyra att laga och ofta är det inte kostnaden för ett nytt vevlager som är den stora delen, det är kostnaden att plocka ned motorn för att byta vevlager som gör det olönsamt att laga en bil som inte är värd så mycket.
Intressant för jag har inte hittar någon, kan du länka till en studie där det ingår? Och det är precis det jag söker en studie där alla parametrar tas hänsyn till, självklart för alla typer av bilar.
Edit: Såg på vattenfall att deras utsläpp är 13g utsläpp som snitt över sin fossilfria produktion.
Det tror jag inte på, har du källa på det? För om det vore sant förstår jag inte varför vi eldar så mycket fossila bränslen. Dessutom rymd det i det plats för mer kommande elbilar / ellastbilar?
Edit: Hittade att vi producerar c:a 98% fossilfritt, vi klarar alltså inte ens idag att producera allt. Frågan är då hur det går om det säljs många nya elbilar.
Köper det helt, i kombination med att jag personligen tycker att fysiskt arbete skall premieras med i skolorna. Idag får inte barnen ens lära sig att tvätta kläder eller laga mat längre, än mindre hur du lagar din cykel. Förstår inte riktigt varför alla skall vara bäst på matte och teoretiska ämnen. Alla är inte lämpade för det.
Redigerat:
På min 8 år gamla bil har jag i år bytt fjädrar bak, batteri och sommardäck. På min nyare bil (2 år) har inget bytts, den nyare bilen rullar ca 2500 mil per år medan den äldre rullar ca 500 mil/år. Att 90% håller är inte min upplevelse. När jag hade en 10 år gammal bil i 2 år tidigare så behövde jag byta bromsskivor, bussningar, motorkuddar, koppling, stötdämpare, vinterdäck, laga rost, samt laga kablage, allt detta under 1000 mil och 2 år. Jag delar inte din bild att 90% håller "hur länge som helst".
Bra att du hittade den själv.
Du kan läsa här som exempel:
https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2024/minskad-elanvandning-och-elproduktion-under-2023/
Kort summering:
Produktion: 163 TWh
Produktion från fossilfri produktion: 150 TWh
Konsumtion: 135 TWh
Var har du fått ifrån att vi eldar så mycket fossila bränslen? På jorden i stort så sker det ja, men inte i Sverige där vi bor. För Botswana ser det såklart annorlunda ut. Kom ihåg att när vi är exportörer av energi så kan 98% av vår produktion ändå betyda att 100% av det vi själva konsumerar vara fossilfritt. Nu är det inte så för de timmar med högst förbrukning så behövs fossileldad elproduktion för att klara topplasten.
Bra att du hittade den själv.
Du kan läsa här som exempel:
https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2024/minskad-elanvandning-och-elproduktion-under-2023/
Kort summering:
Produktion: 163 TWh
Produktion från fossilfri produktion: 150 TWh
Konsumtion: 135 TWh
Var har du fått ifrån att vi eldar så mycket fossila bränslen? På jorden i stort så sker det ja, men inte i Sverige där vi bor. För Botswana ser det såklart annorlunda ut. Kom ihåg att när vi är exportörer av energi så kan 98% av vår produktion ändå betyda att 100% av det vi själva konsumerar vara fossilfritt. Nu är det inte så för de timmar med högst förbrukning så behövs fossileldad elproduktion för att klara topplasten.
För övrigt tycker jag vi rört oss tillräckligt långt från ämnet för att fortsätta vidare med diskussion om Sveriges energisystem när frågan gällde att låna pengar till en Tesla är en bra idé eller inte, så jag ska göra vad jag kan för att inte ta det ännu mer off topic.
Ingen el är fossilfri, inte ens den fossilfria. Men vi är så nära man kan komma och det är extremt liten del av vår el som inte räknas som fossilfri.P PHPersson skrev:
Men tittar man på tillverkning inklusive råmaterial så är en elbil knappt dubbelt så "smutsig" som en fossilbil räknat i CO2e, och siffrona blir succesivt bättre till elbilens fördel.
Själva körandet så är en svensk CO2e siffra baserad på vår svenska energimix och en förbrukning på en liten bit under 2KWh/mil beräknad till 170-180g CO2e/mil och det är då på en i det närmaste (på pappret) fossilfri energimix. Mostvarande bensinbilsgenomsnitt är 1600-1700g CO2e/mil.
Och lite beroende på vem som beställt siffrorna, vilken agenda man har och vad man vill "bevisa" så går det med statistik, förbannad lögn och en del hittepå att skruva det åt vilket håll man vill. Frågar man en Miljöpartist i som har cykelhjälmen på sig inomhus så är svensk fossilfri EL noll CO2e och frågar man en klimatförnekare i en 2010 Audi A6 Diesel utan partikelfilter så dör det 2000 barn vid brytningen av Litium varje dag.
Skall inte heller fortsätta med miljöfrågan mer än att enligt olika källor, bla Volvo är det likvärdigt under en livscykel att köpa en dieselbil och tanka HVO100 mot att köpa elbil en elbil. Men antar att elbil är mer ”inne”.F fsn skrev:Ingen el är fossilfri, inte ens den fossilfria. Men vi är så nära man kan komma och det är extremt liten del av vår el som inte räknas som fossilfri.
Men tittar man på tillverkning inklusive råmaterial så är en elbil knappt dubbelt så "smutsig" som en fossilbil räknat i CO2e, och siffrona blir succesivt bättre till elbilens fördel.
Själva körandet så är en svensk CO2e siffra baserad på vår svenska energimix och en förbrukning på en liten bit under 2KWh/mil beräknad till 170-180g CO2e/mil och det är då på en i det närmaste (på pappret) fossilfri energimix. Mostvarande bensinbilsgenomsnitt är 1600-1700g CO2e/mil.
Och lite beroende på vem som beställt siffrorna, vilken agenda man har och vad man vill "bevisa" så går det med statistik, förbannad lögn och en del hittepå att skruva det åt vilket håll man vill. Frågar man en Miljöpartist i som har cykelhjälmen på sig inomhus så är svensk fossilfri EL noll CO2e och frågar man en klimatförnekare i en 2010 Audi A6 Diesel utan partikelfilter så dör det 2000 barn vid brytningen av Litium varje dag.