36 807 läst · 442 svar
37k läst
442 svar
Utöka bolån vid bankflytt för bilköp (TESLA)?
Jag tänker att just bromsar, fjädring, bussningar, motorolja mm är normala delar att byta med jämna intervall. De måste såklart även bytas på din nya bil efter ett tag. Så även om vi har olika % känslor så kan vi vara överens om att det iaf inte är 100%. Dvs för att hålla liv i en äldre bil går det åt mindre resurser än att bygga en helt ny.Hemingway skrev:På min 8 år gamla bil har jag i år bytt fjädrar bak, batteri och sommardäck. På min nyare bil (2 år) har inget bytts, den nyare bilen rullar ca 2500 mil per år medan den äldre rullar ca 500 mil/år. Att 90% håller är inte min upplevelse. När jag hade en 10 år gammal bil i 2 år tidigare så behövde jag byta bromsskivor, bussningar, motorkuddar, koppling, stötdämpare, vinterdäck, laga rost, samt laga kablage, allt detta under 1000 mil och 2 år. Jag delar inte din bild att 90% håller "hur länge som helst".
Bra att du hittade den själv.
Du kan läsa här som exempel:
[länk]
Kort summering:
Produktion: 163 TWh
Produktion från fossilfri produktion: 150 TWh
Konsumtion: 135 TWh
Var har du fått ifrån att vi eldar så mycket fossila bränslen? På jorden i stort så sker det ja, men inte i Sverige där vi bor. För Botswana ser det såklart annorlunda ut. Kom ihåg att när vi är exportörer av energi så kan 98% av vår produktion ändå betyda att 100% av det vi själva konsumerar vara fossilfritt. Nu är det inte så för de timmar med högst förbrukning så behövs fossileldad elproduktion för att klara topplasten.
Också lite konstigt att din gamla bil som rullat 4000mil på 8år behöver byta däck men inte din nya som rullat 5000mil, men du kanske kör den gamla hårdare? Eller var det av ålder som däcken var slut? Har själv en bil som är 8år, 7000mil och däcken är hur fina som helst. Det jag behövt byta på 8år är bromsklossar bak (för att vi bromsar för lite), 2st fjädrar. Thats it (förutom service såklart).
Enligt Volvo, som missade elbilsracet med ett decennium, låter opartiskt och trovärdigt 🤣P PHPersson skrev:
Prova sök "livscykel miljö elbil" på Google, allt seriöst jag sett på senare år kommer fram till att elbilar är mycket bättre för miljön.
Sen ska man inte heller förakta den lokala miljön, där man i mycket stor utsträckning minskar utsläppen i tätbefolkade områden
Sen ska man inte heller förakta den lokala miljön, där man i mycket stor utsträckning minskar utsläppen i tätbefolkade områden
Jo, men om man byter bromsskivor och fjädring efter 10000-15000 mil så börjar ju den nya bilen på 0, medan den begagnade bilen har börjat beta av sina mil. Min andrabil som är 8 år köpte jag inte ny, utan begagnad så den har gått ca 12000 mil jämfört med den nyare som gått 6000 mi. Det är ju just detta som är grejen, en ny bil börjar på 0 mil men en begagnad börjar på det som tidigare ägare kört och slitigt.P PHPersson skrev:Jag tänker att just bromsar, fjädring, bussningar, motorolja mm är normala delar att byta med jämna intervall. De måste såklart även bytas på din nya bil efter ett tag. Så även om vi har olika % känslor så kan vi vara överens om att det iaf inte är 100%. Dvs för att hålla liv i en äldre bil går det åt mindre resurser än att bygga en helt ny.
Också lite konstigt att din gamla bil som rullat 4000mil på 8år behöver byta däck men inte din nya som rullat 5000mil, men du kanske kör den gamla hårdare? Eller var det av ålder som däcken var slut? Har själv en bil som är 8år, 7000mil och däcken är hur fina som helst. Det jag behövt byta på 8år är bromsklossar bak (för att vi bromsar för lite), 2st fjädrar. Thats it (förutom service såklart).
Såklart och det är vi helt överens om men fortfarande går det år mindre resurser att hålla liv i en gammal bil än att köpa en ny. Brytgränsen måste vara extremt gammal bil när man skall börja byta inredning, laga rost över hela bilen etc. men frågan är om det ens är då. Ekonomiskt är det såklart helt annorlunda där man förmodligen tjänar på att skrota den gamla bilen över 15 000 mil om man inte gör något själv.Hemingway skrev:Jo, men om man byter bromsskivor och fjädring efter 10000-15000 mil så börjar ju den nya bilen på 0, medan den begagnade bilen har börjat beta av sina mil. Min andrabil som är 8 år köpte jag inte ny, utan begagnad så den har gått ca 12000 mil jämfört med den nyare som gått 6000 mi. Det är ju just detta som är grejen, en ny bil börjar på 0 mil men en begagnad börjar på det som tidigare ägare kört och slitigt.
Har läst allt jag kan hitta i princip... min korta summering över vad jag lyckats lära mig är:A ajn82 skrev:
Sett bara till co2:
- Elbilens produktion skapar c:a 2x så mycket CO2 utsläpp som en motsvarande dieselbil.
- Dieselbilens utsläpp är c:a 1600g CO2 / km.
- Elbilens utsläpp vid rätt förutsättningar är c:a 17g CO2 / km.
- C:a 8000mil krävs för att gå jämnt upp, dvs. c:a 1360 kg CO2 utsläpp av elbilen och 128 ton CO2 av dieselbilen.
Men ingen har gjort den kalkylen på HV100 och jag undrar varför? Men vad jag läst som samstämmigt är att man kan få bort c:a 90% av CO2 utsläppen, dvs. 1600g * 0,1 = 160g CO2 / km.
Med en dieselbil kan vi alltså släppa ut 128 ton CO2 för att gå jämt upp och kör man istället på HVO100 så kan man köra 80 000mil istället. Få bilar går så långt och elbilen kommer att "förlora" i 99% av fallen.
Men nästa grej är att inte ens de som kan tanka HVO100 idag gör det, förmodligen för att det är dyrare. Så vad är det som gör att folk är beredda att betala massa pengar extra för en elbil / hybridbil men inte för HVO100. Jo det enkla svaret tror jag är att folk skiter i miljön men använder det som argument för att motivera att köpa en dyr bil.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 182 inlägg
HVO100 är inte heller någon lösning, det krävs för mycket råvaror att kunna framställa den mängd som krävs för att ersätta fossila bränslen, och detta i glesbefolkade skogtäta Sverige.
Jag har förstått det men vad jag förstått så krävs det mindre råvaror under en livscykel än skillnaden i elbil/dieselbil. Så isf ett bättre alternativ än elbil även om inget av dem är en lösning på sikt som de produceras nu.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 182 inlägg
Om en bil snittar 1300mil om året och lever i 16år så blir det ca 20800mil.P PHPersson skrev:
Om det tar 8000mil att ligga på samma nivå av utsläpp som en elbil så behöver resterande 12800mil köras på HVO100, eller 61% av de fossila bränslena ersättas med HVO100.
Det är fortfarande mycket HVO100 som ska göras.
Har för mig att elbilssiffran dessutom ignorerar återvinning av batteriet, vilket bör bättra på siffran för elbilar med återvunna råvaror i batteriet.
Exakt! Men folk köper en elbil för 800 000kr men kan inte betala 2kr/mil extra för att minska CO2 utsläppen med 90%.F fsn skrev:
Min poäng är att folk skiter fullständigt i miljön, det är pengar som styr även fast några försöker lura sig själva att anledningen att de köpte sin nya Model Y är för att det är bra för miljön.
Ja, absolut. Det kan väl inte förvåna nån? Miljötänk är bra men det måste göra noll till hundra på 3,1 sekunder. Jag förstår precis, är exakt likadan. Sen älskar jag vassa motorljud och doften av tvåtakt....P PHPersson skrev:Exakt! Men folk köper en elbil för 800 000kr men kan inte betala 2kr/mil extra för att minska CO2 utsläppen med 90%.
Min poäng är att folk skiter fullständigt i miljön, det är pengar som styr även fast några försöker lura sig själva att anledningen att de köpte sin nya Model Y är för att det är bra för miljön.
Ja jag är alls bättre själv men förvånansvärt många har det som argument.F fsn skrev:
Så om man knyter ihop säcken så finns det enligt mig ett enkelt svar till TS och det är: Nej ni behöver inte köpa en Tesla, det kommer gå utmärkt med en billigare bil. Men eftersom ni har möjlighet så kanske ni tycker det är värt det ändå.