coolt !
det finns inga rörelsespringor alls alltså, det är en enda kaka.

För en sisådär 50 år sen gjöt min paps en uteplats i betong, jag tror att han använde masonite som fick sitta kvar i rörelsefogarna. ( den ruttnade bort med tiden)
 
Det här var ruskigt snyggt, jag har gjutit en hel del men skulle INTE klara detta, men nu blir man sugen att testa gjuta någon kvadrat.

Ja jäklar vad snyggt, har du inte fler bilder? Har du inte det så lägg upp samma igen, jag bryr mig inte...;)

Hur var ytan gjord innan formpåläggning, har du bara slodat ut alöltihop, eller vad? Trycks formarna fast eller läggs de bara dit?
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
D09
Du är min idol 😳😄👍🏼
 
hyggabus skrev:
coolt !
det finns inga rörelsespringor alls alltså, det är en enda kaka.

För en sisådär 50 år sen gjöt min paps en uteplats i betong, jag tror att han använde masonite som fick sitta kvar i rörelsefogarna. ( den ruttnade bort med tiden)
Nackdelen med att dela plattan med t.ex masonite är att du kan få sättningar mellan de olika småplattorna som blir.

Betongen spricker alltid någonstans förr eller senare. Det fina är att man kan välja vart den ska spricka genom att såga sprickanvisningar. Dessa sågas med vinkelslip och stenklinga. Ca 2-3 cm djupa spår ungefär var tredje meter brukar vara lagom. När betongen spricker så gör den alltså det i dessa "försvagningar". Då får man ett rakt och fint spår istället för en okontrollerad spricka. Sprickorna är inget som påverkar hållfastheten men dom ser tråkiga ut.

Kollar man på bilder så syns det vart jag sågat. Varannan fograd är sågad hela vägen ut genom bården.
 
  • Gilla
LottaSofia och 4 till
  • Laddar…
Snål-Jocke skrev:
Det här var ruskigt snyggt, jag har gjutit en hel del men skulle INTE klara detta, men nu blir man sugen att testa gjuta någon kvadrat.

Ja jäklar vad snyggt, har du inte fler bilder? Har du inte det så lägg upp samma igen, jag bryr mig inte...;)

Hur var ytan gjord innan formpåläggning, har du bara slodat ut alöltihop, eller vad? Trycks formarna fast eller läggs de bara dit?
Tack du!

Ja ytan är slodad lite försiktigt och sedan handstålad ganska omgående efter utlägget.

Formarna lägger man ut så att dom ligger tight emot varann. Sedan stämplar man dom genom att gå på dom, slå på dom eller använda en stamp (en tung fot typ 30x30 cm med ett handtag på).
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Har du gjort detta förut?
Jag var så ivrig efter att sett dina bilder så jag frågade en massa innan jag sett filmen du länkade till, den var både intressant och inspirerande. Jag tror jag förstått vad som krävs nu, men nog lär man behöva "träna" lite.

Hur tjock platta har du gjort?

så snyggt!
 
Snål-Jocke skrev:
Har du gjort detta förut?
Jag var så ivrig efter att sett dina bilder så jag frågade en massa innan jag sett filmen du länkade till, den var både intressant och inspirerande. Jag tror jag förstått vad som krävs nu, men nog lär man behöva "träna" lite.

Hur tjock platta har du gjort?

så snyggt!
Plattan är 10 cm. Räcker egentligen med 7-8 men det känns bättre med 10. Ifall man ställer ett uterum på den t.ex.

Jag har jobbat med betong i 5 år. Gjuter väldigt mycket villor/garage, men även mönsterbetong emellanåt.

Ja det är inte fel att träna om man får chansen! :)
 
  • Gilla
Olle Gustafsson och 4 till
  • Laddar…
matsa79
Har fått min uppfart gjuten med markbetong för ett par veckor sedan, är grymt nöjd.
20160601_135541.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



20160601_093109.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



20160601_071657.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20160601_131017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria_B och 14 till
  • Laddar…
matsa79 skrev:
Har fått min uppfart gjuten med markbetong för ett par veckor sedan, är grymt nöjd.
Härligt! Ser ut som ~3% svart pigment? Håller sig varmt och skönt sent in på kvällen (y)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
matsa79
Mackkan skrev:
Härligt! Ser ut som ~3% svart pigment? Håller sig varmt och skönt sent in på kvällen (y)
Det stämmer :D, jag ringde Benders och frågade hur många % det var i muren, vi ville ha så lik som möjligt.
 
  • Gilla
Tonorq
  • Laddar…
Mackkan skrev:
Tror inte att man hittar det någon annan stans än hos dom firmorna som sysslar med mönsterbetong. Marknaden är ganska liten i Sverige. Allt tas hem från USA. Vet dock inte hur det är att ta hem vätskor som privatperson. Acid Stain heter det iaf på amerikanska :)
Just så, det är vad jag kommit fram till också. Sökt info om detta tidigare och det har varit nedslående läsning. Jag har gett upp tanken på att kunna få till något själv vad gäller mönster.

Jag har tänkt gjuta en gång framför huset och vill iaf. försöka på syraetsning för att få häftiga färgmönster. Men det finns ej heller att köpa lokalt så jag söker recept att blanda själv. Det finns i färgaffären nån slags syraetsning för betong att köpa, typ saltsyra 20% var det bara. Den är inte färgad så frågan är vad för sorts material man kan färga med. Järnoxid (rost) och järnsulfat är två material jag kommit fram till om man vill ha en rödbrun färg. Jag vet inte om pigmenten man kan köpa i färgaffären för att blanda i betong då man mixar den kan användas... Jag har funderat på att använda både och.

Det finns ganska lite info om just sånthär för oss som vill göra själv. Jag skulle gärna vilja hitta infom om folk som gör sånthär själva, och om folk som bygger egna formar men har inte hittat något... Jag har en cementblandade och vill använda den.
 
Jag är både imponerad och fascinerad men jag blev lite avskräckt efter att ha tittat på filmen i post 10,
https://www.byggahus.se/forum/altan...s-i-monsterbetong.html?perpage=15#post2498696

- hur mycket jobb de lägger för den lilla yta de gör i filmen, gjutning, slodning, stålning, dammning, mönstring av ytan, dammning, stämpling, mera dammning, tvätt , högtryckstvätt, impregnering i omgångar, slipning av fogar, bättring av skador, osv.
I deras fall hade det kanske gått lika fort att lägga äkta sten, -två man på den lilla ytan...
 
hyggabus skrev:
Jag är både imponerad och fascinerad men jag blev lite avskräckt efter att ha tittat på filmen i post 10,
[länk]

- hur mycket jobb de lägger för den lilla yta de gör i filmen, gjutning, slodning, stålning, dammning, mönstring av ytan, dammning, stämpling, mera dammning, tvätt , högtryckstvätt, impregnering i omgångar, slipning av fogar, bättring av skador, osv.
I deras fall hade det kanske gått lika fort att lägga äkta sten, -två man på den lilla ytan...
Ja det är många moment. Men hela gjutningen utförs på ca 4-8 timmar beroende på storlek. Det blir nästan inget efterarbete om man är noga. Impregneringen gör man lätt själv dessutom.

Hela poängen är att du slipper sättningar och ogräs. Plus att du slipper hålla på med stenmjöl, fogsand osv. En 50 kvm stenläggning är inte gjort på en eftermiddag med alla kapningar osv.

Pulvret som används i filmen kan man ersätta med en vätska som är mycket trevligare att jobba med. Dammfri :)
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Mackkan skrev:
Ja det är många moment. Men hela gjutningen utförs på ca 4-8 timmar beroende på storlek. Det blir nästan inget efterarbete om man är noga. Impregneringen gör man lätt själv dessutom.

Hela poängen är att du slipper sättningar och ogräs. Plus att du slipper hålla på med stenmjöl, fogsand osv. En 50 kvm stenläggning är inte gjort på en eftermiddag med alla kapningar osv.

Pulvret som används i filmen kan man ersätta med en vätska som är mycket trevligare att jobba med. Dammfri :)
Hej! Ungefär hur stor kostnad per kvm om man lägger 50 kvm?
 
Väldigt snyggt!
Hur ser underhållsarbetet ut om man tittar över en 5 års period? Om man redan har en entrégång i sten i ett speciellt mönster, går det att tillverka en form för att matcha mönstret man redan har? Hur gör man vid kanterna där det inte blir en hel form?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.