Här har ni min uteplats. Lite drygt 50 kvm.

Låt er inspireras :p


Grävt, dränerat och återfyllt.

20160410_103117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160410_165719.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Form, cellplast, armering. Drog även ut el och vatten i plattan för framtida utekök.

20160508_191018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagen efter gjutning

20160522_211920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160522_212459.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160522_211938.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite färg samt sealer

20160611_214226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160611_214629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160614_154328.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Inget ogräs här inte :cool:
 
  • Gilla
Cinab och 46 till
  • Laddar…
Vad roligt att se, jag är väldigt sugen på att gjuta mönsterbetong till både vår uteplats och garageuppfart (även om det ligger ett tag fram i tiden) var hittade ni stämplarna?
 
Här blir det runt hela huset + uppfarten till garaget nästa år.

Matriser går att hyra (svindyra att köpa). Det är dock absolut inget jobb jag rekommenderar att någon gör själv, om man inte har stenkoll på läget. Det är ju lite halvjobbigt att rätta till om det går åt skogen! Mycket folk och rätt folk är receptet :)
 
  • Gilla
LottaSofia och 1 till
  • Laddar…
Mkt snyggt.

Förstår inte varför jag får känslan av att du inte är nybörjare på det här...

Nå, hur mkt kan/vill du berätta för oss vanliga klåpare om hur man utför det här tricket?
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Ska man vänta till dagen efter innan man lägger på färg och sealer, det trodde jag man gjorde så snart man kunde gå på betongen!?
 
Oldboy skrev:
Mkt snyggt.

Förstår inte varför jag får känslan av att du inte är nybörjare på det här...

Nå, hur mkt kan/vill du berätta för oss vanliga klåpare om hur man utför det här tricket?
Jag trodde han hade haft hantverkare som gjorde det?
 
men, men ,
vi saknar bilder på själva gjutningen :)
Jag är även nyfiken på hur formarna ser ut och funkar, man ser att det finns smala smala springor i plattan, "något" måste gjort dessa.
Varför gjuter du på cellplast och inte på singlet ? i detta fall finns det ju inte någon värme som skall isoleras.
 
Helt sjukt snyggt! Jag är väldigt svag för kompassrosen, nu måste jag ha en!
Hur är den gjord?
 
Oldboy skrev:
Mkt snyggt.

Förstår inte varför jag får känslan av att du inte är nybörjare på det här...

Nå, hur mkt kan/vill du berätta för oss vanliga klåpare om hur man utför det här tricket?
Tack!

Helt riktigt så är jag inte nybörjare. Jag är betongare och gjuter flera dagar i veckan.

Det finns många olika tekniker för hur man gör. Här är en film som visar hur det kan gå till:

https://www.youtube.com/watch?v=qcjmleiyJU8

Ska man ge sig på det här så gäller det att veta vad man håller på med, ha rätt utrustning och tillräckligt med folk vid gjutningen. Man har inte obegränsat med tid utan det måste gå undan. Jobbar man inte tillräckligt snabbt så är det kört.
 
  • Gilla
Maria_B
  • Laddar…
thomasx skrev:
Ska man vänta till dagen efter innan man lägger på färg och sealer, det trodde jag man gjorde så snart man kunde gå på betongen!?
Sealern väntar man med 3-4 veckor. Betongen måste torka ut helt innan den läggs på annars finns det risk att fukt vandrar upp under sealern.

Färgningen kan göras på flera sätt. Inblandning av färg direkt i den färska betongen, hårdbetongpulver som man strör över den färska betongen vid gjutningen eller genom att syra-etsa den som jag gjort. Det går att etsa dagen efter man gjutit men man väljer oftast att vänta och göra det strax innan man lägger på sealern. Anledningen är att etsningen kan färga av sig om man inte binder den.
 
  • Gilla
LottaSofia och 1 till
  • Laddar…
Var köper man eller blandar egen etsning?
 
hyggabus skrev:
men, men ,
vi saknar bilder på själva gjutningen :)
Jag är även nyfiken på hur formarna ser ut och funkar, man ser att det finns smala smala springor i plattan, "något" måste gjort dessa.
Varför gjuter du på cellplast och inte på singlet ? i detta fall finns det ju inte någon värme som skall isoleras.
Formarna är gjorda av gummi och finns i många olika mönster. Sök på "stamped concrete" så får du upp lite exempel :).

Anledningen till att jag använde cellplast var mest för att jag hade det liggandes hemma. Tanken var först att lägga en golvvärmeslinga för framtida uterum, men det blev aldrig av. Jag fick även upp plattan till den nivån jag ville utan att behöva kärra allt för mycket makadam! Annars brukar man gjuta direkt på hårdgjord yta.

Hittade ett par bilder som togs under gjutningen. Dessa plattorna är 122 x 122 cm.

13217084_608722209285737_2397514933442220662_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


12440786_608722105952414_4382569706444749703_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LottaSofia och 5 till
  • Laddar…
holmberg87 skrev:
Helt sjukt snyggt! Jag är väldigt svag för kompassrosen, nu måste jag ha en!
Hur är den gjord?
Även den är en färdig matris man stämplar med.
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 2 till
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Var köper man eller blandar egen etsning?
Tror inte att man hittar det någon annan stans än hos dom firmorna som sysslar med mönsterbetong. Marknaden är ganska liten i Sverige. Allt tas hem från USA. Vet dock inte hur det är att ta hem vätskor som privatperson. Acid Stain heter det iaf på amerikanska :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.