L LottaSofia skrev:
Supersnyggt!

Hur kommer det sig att du inte har lagt hela vägen in till huset? Har det med att det ska dränera mera.
Jag har den frågeställningen nu, iom att vi skall gjuta hela uteplatsen.
Vad skall vi tänka på, gällande gjutning intill husväggen? Skall man lämna en bit?
Hej.

Det finns flera fördelar med att lämna utrymme mot huset.

Om du behöver dra el eller vatten i framtiden så underlättar det. Personligen tycker jag även att det är snyggare. Det ska läggas i någon form av dekorsten senare.

Sedan finns alltid risken att det blir vatten ståendes intill grunden. Släpper man lite så rinner vattnet ner till dräneringen istället.

Ska ni gjuta själva?
 
M Mackkan skrev:
Hej.

Det finns flera fördelar med att lämna utrymme mot huset.

Om du behöver dra el eller vatten i framtiden så underlättar det. Personligen tycker jag även att det är snyggare. Det ska läggas i någon form av dekorsten senare.

Sedan finns alltid risken att det blir vatten ståendes intill grunden. Släpper man lite så rinner vattnet ner till dräneringen istället.

Ska ni gjuta själva?
Tack för bra svar!

Ja, vi ska gjuta själva. Det ska både bli uterum på 22 kvm samt uteplats på 39.
Uterummet gjuts plant och uteplats m fall. Blir d bra m 1 cm per m?
Hade helst viljat få det så snyggt som du har gjort men får kanske nöja mig med att färga betongen o slipa.
 
L LottaSofia skrev:
Tack för bra svar!

Ja, vi ska gjuta själva. Det ska både bli uterum på 22 kvm samt uteplats på 39.
Uterummet gjuts plant och uteplats m fall. Blir d bra m 1 cm per m?
Hade helst viljat få det så snyggt som du har gjort men får kanske nöja mig med att färga betongen o slipa.
Har du/ni erfarenhet av att gjuta sedan tidigare? Annars kan jag inget annat än att avråda. Det kan bli både fel, fult och VÄLDIGT dyrt om man inte vet vad man ger sig in på. Ta en funderare.

Det räcker inte att känna någon som äger ett par stövlar för att lyckas med en gjutning. Något många tror.

5-10 mm per meter brukar vara lagom fall. Har man mer så börjar det kännas att det lutar och det vill man helst undvika på en uteplats!
 
  • Gilla
joelpap och 1 till
  • Laddar…
M Mackkan skrev:
Har du/ni erfarenhet av att gjuta sedan tidigare? Annars kan jag inget annat än att avråda. Det kan bli både fel, fult och VÄLDIGT dyrt om man inte vet vad man ger sig in på. Ta en funderare.

Det räcker inte att känna någon som äger ett par stövlar för att lyckas med en gjutning. Något många tror.

5-10 mm per meter brukar vara lagom fall. Har man mer så börjar det kännas att det lutar och det vill man helst undvika på en uteplats!
Tack för svar!
Vi har gjutit en hel del hemma (stall mm ca100 kvm) fast det var ca 16 år sedan och var en platta under tak.
Vi har pratat om att vi kanske skulle lämna ett mellanrum till huset för att minimera ev fukt, så det är väldigt bra att få tips
 
Vilket företag kan man hyra betong matriser från.
 
M Mackkan skrev:
Fortsättning runt huset

[bild]
[bild]
[bild]
Vart kan man hyra matriser
 
Hoppar in i gammal tråd men chansar ändå, någon som kan tipsa om firma i Halland eller NV Skåne som kan mönstrad betong? Gäller uteplats om ca 45kvm.
 
kan du spåra trådskaparen
J joelpap skrev:
Hoppar in i gammal tråd men chansar ändå, någon som kan tipsa om firma i Halland eller NV Skåne som kan mönstrad betong? Gäller uteplats om ca 45kvm.
kan du spåra trådskaparen då har du kanske svaret på frågan.
kolla med moderatorerna via PM om de kan vidarebefordra frågan .
 
M Mackkan skrev:
Här har ni min uteplats. Lite drygt 50 kvm.

Låt er inspireras :p


Grävt, dränerat och återfyllt.

[bild]

[bild]

Form, cellplast, armering. Drog även ut el och vatten i plattan för framtida utekök.

[bild]

Dagen efter gjutning

[bild]

[bild]

[bild]

Lite färg samt sealer

[bild]

[bild]

[bild]


Inget ogräs här inte :cool:
Så snyggt! Vet att det är några år sedan, men vad skulle det här kosta idag?
 
J joelpap skrev:
Hoppar in i gammal tråd men chansar ändå, någon som kan tipsa om firma i Halland eller NV Skåne som kan mönstrad betong? Gäller uteplats om ca 45kvm.
https://wnbetong.se/

Dessa kan nog hjälpa. Jag har haft kontakt m dem ang ett projekt till sommarstugan i samma område och de sa att det inte var några problem. Har inte kommit längre än mailkorrespondens än så länge så betrakta det inte som en rekommendation
 
  • Gilla
Cinab
  • Laddar…
Hur varm blir en uteplats i betong (som ligger åt söder) på sommaren?
Hur hal blir den på vintern när den blir blöt och det fryser på?
 
  • Gilla
Cinab
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.