PEXrör fryser aldrig sönder. Tex fryser vattnet till vår "lillstuga" varenda år. Plaströret går inte väck men däremot kopparn ryker direkt. Vi har en vattenkran på ytterväggen som det går en bit kopparrör till. Någon glömmer alltid att tömma detta på vatten så även i år :rolleyes:
 
Jag tar fram defibrillatorn och väcker liv i tråden. Jag som har ett hus byggt -03 med våtrumsmatta har utanpåligande rör som kommer upp ur golvet en bra bit från duschhörnet. Nu skall jag sätta kakel och klinker och efter att ha läst denna tråd börjar jag undra om jag måste dra om rören så att de kommer ut ur väggen och sedan går upp i taket.
 
T
Nej, det behöver du inte. Älvsbyhus verkar ha någon dispans eller så skiter dom helt enkelt vad regler heter för dom har fortfarande rör som kommer upp ur golvet.
 
Det låter som om jag skall ta ett snack med mitt försäkringsbolag för säkerhets skull, men tack!
 
Jag skall ha hit rörläggren nu i veckan och det lät som han ville dra rören uppifrån och det är jag inte så sugen på... Är det nån mer som har limmat klammerna med ett bra resultat?

Vilket lim skall man isf använda?
 
Jag limmade med pl600 och det fungerade inte alls, läste sen att pl600 krävde 2 sugande ytor för att härda så det var inte så konstigt.
Pl400 borde fungera men jag var till färghandel och frågade om de hade något som bet bra på kakel och de rekomenderade plastic padding quick repair. Tror den hette så iaf.

Den var riktigt kanon och det sitter som berget, det är en massa som låg i ett plaströr som man skar bort en bit och knådade tills den blev vit och sen var det bara att sätta dit, härdade på 15 minuter. Jag använde en planka som stöd så den fick lite tryck

Edit: Wee mitt 500:e inlägg.
 
Redigerat:
jag har nu läst lite vad ni har skrivit men vilken sorts typ av rör kan man ha glödgade eller oglödgade eller sådana vitisolerade?
 
Vilket rör du vill men med mjuka rör måste du ha stödhylsa. Satte stödhylsa i mina hårda också för att vara säker ;)
 
Faluplast har självhäftande förkromade väggklammor... Enkla och dubbla på 40mm c/c..
 
Jag drog mina rör så tajt att när jag har satt på klammer så ser klammern ut att sitta fast i väggen. I själva verket sitter den bara på rören. Hur bra som helst. Kan flytta den när jag vill torka av och slipper flera hål.
 
Jag gjorde liknande men jag limmade också med Henkel Repair Express (de som äger Plastic Padding), på ett par ställen glappade det med ett par centimeter från klammern till väggen men det var bara att ställa något så det blev press så härdade det på 15 min.
 
Mäster skrev:
Helt rätt angående så lite vatten som möjligt på rörklammrarna, dom sitter ju skruvade genom tätskiktet..
Skjuter in en fråga: Är det silikon som gäller i hålen när man skruvar i fästet för klamrarna, eller har man något annat som är bättre?
 
Jag funderade just på det själv. silikon är väl vad man vanligen använder, men jag är inte helt nöjd med det.. funderade på guckasmet ett tag, Det är chefens fackterm för tätskikt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.