Dr.L skrev:
Prisolen ska monteras så att den sitter stumt, kan du dra och "flytta" röret så har du gjort ett mycket dåligt arbete.
Du har inte en aning om vilket våld jag sett Röris bruka mot rör han inte varit överens med :D
 
Verkar ju klart lättast att fråga någon yrkesman! Besiktningsmannen sa ju att det inte va OK att ansluta infällt, iaf inte med CU-rör.
 
Det är inte tillåtet att skarva dolt det är det enda. Men nu skarvar man ju inte dolt eftersom man är utanför tätskiktet. Tycker de borde ha bättre koll på sånt.

Man får skarva dolt om man har inspektionslucka med "avrinning" till säkert ställe.
 
Problemet var ju inte vart skarven var.
Oavsett dolt rör till blandaren eller utanpåliggande, måste man ju göra samma sak någonstans. Antingen i blandaren eller där man går från infällt till utanpåliggande? Nånstans kommer ju vattnet in i badrummet. Man blev inte mycket klokare av detta :)
 
Om du kollar på bilderna så är skarven UTANFÖR tätskiktet dvs eventuellt läkage kommer rinna utefter klinkret och i värsta fall innanför detsamma men då bör man se det hela iom att fogen blir blöt. Alltså krävs att röret frostsprängs inne i väggen eller att man drar en skruv igenom för att det ska läcka om vi förutsätter att det är ok när det monteras.

Ja hur ska man få in rören i badrummet utan att ha dolda rör? :) Ännu mindre snyggt att dra genom dörrposten ;)

Besiktningsmannen har fel i detta fall eller så har något missförstånd uppstått tex att han säger att i såna konstruktioner ser man ofta läkage. Reglerna säger att man får förlägga rör helt dolt och sen är det upp till var och en hur man vill ha det. Bilderna i tråden torde säga det mesta ;)
 
  • Gilla
Baxlaget
  • Laddar…
adde_camilla du får dra prisolrör till dusch. Inga problem, förstår inte vad haken skulle vara?

Vad sa besiktningsmannen ordagrant igentligen?
 
Dr.L skrev:
adde_camilla du får dra prisolrör till dusch. Inga problem, förstår inte vad haken skulle vara?

Vad sa besiktningsmannen ordagrant igentligen?
Kan det ha varit yttervägg han kommenterade? Då är ju rör i väggen inte tillåtet oavsett rörtyp.
 
Nej, det är inte i ytterväggen. Han sa bara att det inte är OK så som det ser ut nu, dvs att blandaren är monterad på rör som kommer ut ur väggen.

Jag förstår "Mästers" poäng med plaströren. Tätskikt mot det yttre "slangen" gör att innerslangen löper fritt = tätskikt helt. Skulle det börja läcka kan vattnet följa innerröret till andra ändan.
CU-rör "KAN" röra sig lite när man monterar blandaren, dvs att tätskiktet släpper runt röret. Skulle det börja läcka kan vattnet följa röret in i väggen och följden kan bli en ev vattenskada.

Detta är bara en lekmans uppfattning! (Det är ju därför man frågar här :) ) Jag har aldrig monterat ett vattenrör av oavsett typ, dess mindre blandare med infällda rör!
 
Antingen har du missförstått besiktningsmannen, eller så har han helt enkelt fel. Naturligtvis är dold rördragning tillåten till duschblandare.

Vad gäller att det skulle vara mindre säkert med prisolrör än pex rör-i-rör vad gäller tätskiktet mot röret så känns det som en ganska akademisk diskussion. Det är inga som helst problem att få tätt och behålla tätheten mot prisol, förutsatt att rören är korrekt fixerade och monterade rakt och på rätt avstånd, så man inte behöver tvinga dem rätt i efterhand. Ytterhöljet på pexen är ganska böjligt, så det är inte svårt att böja dem heller så mycket att tätskiktet kan släppa.
 
Om något är "stumt" så rör det sig inte.

Är de inte stumma så är det ett fuskjobb.

Är det ett fuskjobb kan kondensen på kallvattenröret på de utanpåliggande rören gå in och orsaka skador i väggen likaväl, eller varför inte läkage vid golvbrunnen?

Fuskjobb kan aldrig avhjälpas med "workarounds" såsom jag anser utanpåliggande rör vara OM man bygger nytt.

Det är en annan femma om man vill flytta duschen eller byta till badkar och då måste flytta tex en blandare utan att för den delen riva hela badrummet.
 
Det här med att man kan byta ett RIR om det tex gått hål köper jag inte...
möjligen om man monterar dom utan fixturer men har man inte dom så sitter ju allt löst
 
Det vart en hyffsat het diskussion detta. Tackar iaf för alla svar. Får väl se hur vi gör med våran blandare, det som är säkert är iaf att jag ska ta med mig alla tips!!
 
nino skrev:
Det här med att man kan byta ett RIR om det tex gått hål köper jag inte...
möjligen om man monterar dom utan fixturer men har man inte dom så sitter ju allt löst
Skyddsröret ska sitta ordentligt i fixturer och reglar, om det ska gå bra att byta ledning,
10 meter med 4st 90 graders böjar ska gå att dra igenom,,
Det finns verktyg för ändamålet, dock inte märkvärdiga grejer, det går att ta vad man hittar i verktygslådan.
 
Min vvsare sa oxå att rören ska gå skall gå ner i blandaren från taket.
Försäkringsbolagen vill att det skall vara så sade han
 
Ska man nu ha utanpåliggande säger ju sunt föruft att uppifrån och ner är bättre än tvärtom så där är jag helt med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.