46 212 läst · 72 svar
46k läst
72 svar
Utanpåliggande vattenledning till Dusch?
Ouch....det där var inte vackert.jowin skrev:
Duschen ser mkt snygg ut i övrigt, men tyvärr snor rördragningen all uppmärksamhet. Med lite välvilja (eller mycket...) kunde man tro att det var någon superdesignad handdukstork...
Håller helt med dig om att dom borde dragit upp i taket direkt. Helst längs dörrväggen så det inte är det första man ser då man kliver in i badrummet. Personligen skulle jag ändå, om jag inte kunde få det inbyggt, dra det längs golvet hela vägen och upp till blandaren.
Personligen tycker jag bättre om när de kommer uppifrån än längs med golvet, men det är ju förståss snyggare att dra upp dem i ett hörn och sedan dra dem ända uppe längs med taket...
Min erfarenhet av hantverkare av alla slag är att de utför arbetet på det sätt som är enklast och smidigast för dem just då. Visst finns undantag men som regel är det så.
Det gäller att vara väldigt tydlig och precis när man beställer ett jobb.
Om arbetet inte ska utföras av den man beställer av måste man noggrant påpeka att den som ska utföra arbetet på plats måste informeras om alla detaljer och att man inte kommer att betala förrän man godkännt arbetet.
Säkrast är nog att göra en ritning eller i varje fall en skiss som sedan hantverkaren kan få ha synpunkter på. Det kan ju t.ex. finnas bestämmelser som en lekman inte känner till men som måste följas för att försäkringar ska gälla.
Om arbetet inte ska utföras av den man beställer av måste man noggrant påpeka att den som ska utföra arbetet på plats måste informeras om alla detaljer och att man inte kommer att betala förrän man godkännt arbetet.
Säkrast är nog att göra en ritning eller i varje fall en skiss som sedan hantverkaren kan få ha synpunkter på. Det kan ju t.ex. finnas bestämmelser som en lekman inte känner till men som måste följas för att försäkringar ska gälla.
Redigerat:
Varför skulle inte koppar i väggen bli tätt? Möjligen om herr gunnar papphammar monterar men inte annars. Det är klämring precis som på RiR och stödhylsa använder man ju såklart.
Enkelt och snyggt är oftast det rätta.
Jämför ovanstående bild med dessa två:
Enkelt och snyggt är oftast det rätta.
Jämför ovanstående bild med dessa två:
Jag som rörmockare brukar alltid gå genom profilen till duschväggen. Lite mer jobb, tar lite mer tid men det ser mycket bättre ut.. Men nu kanske han inte kunde ta si igenom profilen? Eller?jowin skrev:
v-g:
Jag tror att "Mäster" har en poäng i detta citat. Med det vill jag inte säga att han har rätt! Någon seriös rörmokare här på sidan borde väl kunna svara på hur det egentligen är...... eller?Mäster skrev:Det beror nog på vad man har för rör, antagligen pratade han cu-rör,
Har du ett plaströrsystem , rör i rör, typ wirsbo eller någon utländsk konkurrent, så så är det godkänt, enligt många t.o.m att föredra,
Tätskiktet sätter du då mot skyddsröret, vilket tillåter att man rucklar å drar lite med själva ledningsröret vid en montering, utan att det påverkar tätskiktet
Visst går det väl att få ett en cu-rörs anslutning tät vid dolt montage, men det har väl misslyckats så ofta, att dom valt att inte godkänna det..
Hmm, vad jag menade, var inte att slälva anslutningen skulle läcka mer vid ett dolt cu-rör, jämfört med RIR, utan att det kan vara svårare att få till tätskiktet,adde_camilla skrev:
Vid RIR sätter man tätskiktet mot skyddsröret, vilket tillåter att man drar och har sig med själva vattenledningen vid blandarmontage, utan att påverka tätskiktsmanshetten
Man kan t.o.m dra ut hela ledningen, och stoppa i en ny, i skyddsröret, utan att påverka tätskiktet,
Vid cu-rör räcker det att man är lite oförsiktig när man kapar röret, drar åt anslutningen, trycker in eller drar ut aldrig så lite, så riskerar man att spräcka täötskiktet vid manshetten, ( i de fall man ens brytt sig att sätta dit någon, har sett exempel där tätskikt bara penslats mot prisolrör, sen har Röris böjt , dragit och burit sig åt vid blandarmontaget..
Kan ha uttryckt mig svamligt, orkar inte korrläsa, trött efter 60 mil , med en gps som hängt sig på polsk meny,,,
Mäster:Det är just därför rören ska sitta stumt i väggen. Vid fuskjobb har du garanterat rätt.
Det där med att byta rören tycker jag är lite överkurs iaf vad gäller koppar. Har man inte extremt uselt vatten håller de längre än man överlever.
Tätskiktet är inget hokus pokus men säkert ett ställe där de sk yrkesmännen myglar. Såhär ser mina anslutningar ut halvvägs in i tätguckan:
Det där med att byta rören tycker jag är lite överkurs iaf vad gäller koppar. Har man inte extremt uselt vatten håller de längre än man överlever.
Tätskiktet är inget hokus pokus men säkert ett ställe där de sk yrkesmännen myglar. Såhär ser mina anslutningar ut halvvägs in i tätguckan:
Det ser väl bra ut, jag skulle nog också låta cu-rören sitta kvar, om jag bara skulle kakla om, och inte skulle flytta runt allting, tycker plaströren är enklare att jobba med bara, och billigare..v-g skrev:Mäster:Det är just därför rören ska sitta stumt i väggen. Vid fuskjobb har du garanterat rätt.
Oh gör man inte det snabbaste smidigaste så gnäller kunder istället? Det viktigaste är att det blir så säkert som möjligt, men många ser bara den eventuella kostnaden.bekin skrev:Min erfarenhet av hantverkare av alla slag är att de utför arbetet på det sätt som är enklast och smidigast för dem just då. Visst finns undantag men som regel är det så.
Mäster skrev:Hmm, vad jag menade, var inte att slälva anslutningen skulle läcka mer vid ett dolt cu-rör, jämfört med RIR, utan att det kan vara svårare att få till tätskiktet,
Vid RIR sätter man tätskiktet mot skyddsröret, vilket tillåter att man drar och har sig med själva vattenledningen vid blandarmontage, utan att påverka tätskiktsmanshetten
Man kan t.o.m dra ut hela ledningen, och stoppa i en ny, i skyddsröret, utan att påverka tätskiktet,
Vid cu-rör räcker det att man är lite oförsiktig när man kapar röret, drar åt anslutningen, trycker in eller drar ut aldrig så lite, så riskerar man att spräcka täötskiktet vid manshetten, ( i de fall man ens brytt sig att sätta dit någon, har sett exempel där tätskikt bara penslats mot prisolrör, sen har Röris böjt , dragit och burit sig åt vid blandarmontaget..
Kan ha uttryckt mig svamligt, orkar inte korrläsa, trött efter 60 mil , med en gps som hängt sig på polsk meny,,,
Prisolen ska monteras så att den sitter stumt, kan du dra och "flytta" röret så har du gjort ett mycket dåligt arbete.