Fario Fario skrev:
Intressant läsning.
Jag minns när vi sökte bygglov för en ombyggnad och flera grannar kom till oss lite oroliga för de fått ett brev (som de inte riktigt förstod vad det var) från kommunen där de meddelades om vårt kommande bygglov för att de skulle kunna ge sin syn på det. Ingen hade sett ett sådant brev förut. Flera grannar (tidigare och nuvarande) har gjort ombyggnationer genom åren kan sägas...

Och vad det gäller att "annektera" annans mark så finns det många exempel på det, här ett citat från Sydvenskan rörande de som som har hoddar på kommunal mark längs ån:
"...Om vi inte sätter stopp nu så blir det ett fullständigt fritidshusområde. På flygfoto kan man tydligt se vad som tillkommit. Ån ska vara tillgänglig och det är den inte i dag. Det är igenbommat av trädgårdar och staket, säger Anders Berngarn (M), kommunalråd i Lomma..." "...Vem som helst skall ha tillträde till området och vare sig trädgård eller staket är tillåtet..."

Samma ser man vid Barsebäckshamn, där finns det fina äldre hus med en smal gata mellan deras tomter och havet och där finns det en del bänkar och skjul vid stranden på kommunal mark. Jag vet, folk säger att "det är bara att sätta sig på bänken om man vill"... Men man känner sig inte bekväm med det.

Jag tycker för övrigt inte det är ok att göra som man vill på egen fastighet.
Det jag pratar om är inte anarki men inte heller motsatsen... människor som annekterar annans mark och orsakar problem för andra måste hanteras!
Dock är det märkligt hur kommuner försöker agera för att stoppa attefallshus som inte gör någon förnär

Anna_H Anna_H skrev:
Brukar det verkligen det?
Tja, jag har visserligen bara köpt hus en gång, men den gången hade mäklaren skrivit ut tomtkartan och den var med i prospektet.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Tja, jag har visserligen bara köpt hus en gång, men den gången hade mäklaren skrivit ut tomtkartan och den var med i prospektet.
Jag har också bara köpt hur en gång och inte fått någon. Beror ju helt på vad föregående ägare lämnar över.

B byggarätt skrev:
Dock är det märkligt hur kommuner försöker agera för att stoppa attefallshus som inte gör någon förnär
Och hur vet man att det inte gör någon förnär menar du? Du är säker på att ingen stör sig för att ingen anmäler?

Det finns massor med saker jag stör mig på som jag inte gör något åt. Höga häckar i gatukorsningar och hur vissa individer kör på villagator är två exempel.

• Gilla
perra i skogen och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag har också bara köpt hur en gång och inte fått någon. Beror ju helt på vad föregående ägare lämnar över.
Det finns mängder med lantmäteriproblem med fastigheter och vidriga människor utnyttjar detta till att stjäla mark och att bruka annans mark !
Fortfarande hävdar jag att samhället ska skydda de som upplever besvär och inte som idag brottslingarna

• Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Och hur vet man att det inte gör någon förnär menar du? Du är säker på att ingen stör sig för att ingen anmäler?

Det finns massor med saker jag stör mig på som jag inte gör något åt. Höga häckar i gatukorsningar och hur vissa individer kör på villagator är två exempel.
Ok jag vet människor som stör sig på ingenting och kräver grannen ska klippa ner en häck som uppfyller reglerna... de ställer till ett helvete för grannen tills denne flyttar
Dax att ändra på sakers tillstånd...
Den som anmäler utan skäl bör bötfällas och det bör läggas ihop med samtliga anmälningar!
Idag ses varje anmälan oberoende vilket är galet

B byggarätt skrev:
Den som anmäler utan skäl bör bötfällas och det bör läggas ihop med samtliga anmälningar!
Idag ses varje anmälan oberoende vilket är galet
Nej, i ett rättssäkert samhälle kan en anmälan inte vara förknippad med en kostnad. Det kan inte vara så att regelboken ser olika ut beroende på hur mycket pengar man har på banken.

I dag ses varje anmälan som ett enskilt ärende men i praktiken så är rättshaveristerna lokalkändisar på kommunhuset (med rätta).

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, i ett rättssäkert samhälle kan en anmälan inte vara förknippad med en kostnad. Det kan inte vara så att regelboken ser olika ut beroende på hur mycket pengar man har på banken.

I dag ses varje anmälan som ett enskilt ärende men i praktiken så är rättshaveristerna lokalkändisar på kommunhuset (med rätta).
Rättssäkerhet är inget man kan låtsas om!
På kommunalhusen skapar man rättshaveriet just genom att i verkligheten kan man inte låtsas om att 100 anmälningar från en mot en annan är oberoende!
Kommunerna har tjänstemän som roar sig med dessa rättshaverier!
Varje anmälan som är riktig ska inte ha straffpåföljd men okynnesanmälan ska bestraffas!

Vi har fått ett samhälle som låter brottslingar agera med stöd av samhället och de som vill leva sina liv och göra saker hotade!

B byggarätt skrev:
Rättssäkerhet är inget man kan låtsas om!
På kommunalhusen skapar man rättshaveriet just genom att i verkligheten kan man inte låtsas om att 100 anmälningar från en mot en annan är oberoende!
Varje anmälan som är riktig ska inte ha straffpåföljd men okynnesanmälan ska bestraffas!

Vi har fått ett samhälle som låter brottslingar agera med stöd av samhället och de som vill leva sina liv och göra saker hotade!
Det kallas falsk tillvitelse (15 kap. 7 § brottsbalken) och är brottsligt redan så det hjulet behöver inte uppfinnas fler gånger...

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Oklart vad du ville ha sagt med ditt inlägg men ovanstående är väl inte speciellt konstigt.

I alla branscher finns det enskilda kunder och leverantörer med en helt verklighetsfrånvänd världsbild som orsakar ett och annat garv runt fikabordet.

Men till syvende och sist skulle nog kommuntjänstemännen helst slippa rättshaveristerna.

B byggarätt skrev:
Alla ursäkter för omänsklighet håller inte!
Om byggnadsnämnden inte aktivt söker upp regelbrott varför behöver de agera när ingen klagat?
Du behöver verkligen omvärdera din tolkning av omänsklighet.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Verkligheten är att kommunens handläggare ägnar sig åt att skapa rättshaverier för att roa sig i ett trist yrke!
Och dessa fälls aldrig för sina brott
Vad grundar du detta påstående på? Du kanske skulle bli handläggare på kommunen och fixa "ordning" i det som du kallar "trist yrke"....

Nyfniken Nyfniken skrev:
Oklart vad du ville ha sagt med ditt inlägg men ovanstående är väl inte speciellt konstigt.

I alla branscher finns det enskilda kunder och leverantörer med en helt verklighetsfrånvänd världsbild som orsakar ett och annat garv runt fikabordet.

Men till syvende och sist skulle nog kommuntjänstemännen helst slippa rättshaveristerna.
Om det vore så som du säger skulle kommunerna inte ha ständiga konflikter!
Verkligheten är att processjuka skapas av kommuntjänstemän!
Bakom varje processjuk finns ett katastrofalt handlagt ärende!
Jag vill påstå att huvuddelen av alla rättshaverister hamnat i sin situation orsakat av oskickliga handläggare!

Jag vet genom bekanta hur kommunen på anslagstavlor och på internwebb fotar och skriver lögner om påstådda rättshaverister samt tussar ihop olika grannar för att det roar dom!

Resultatet är skilsmässor och utslagna familjer och skratt på kommunen

R roli skrev:
Vad grundar du detta påstående på? Du kanske skulle bli handläggare på kommunen och fixa "ordning" i det som du kallar "trist yrke"....
Ja om någon kommunpolitiker vill anställa mig för att städa bort de människovrak på kommuner som roar sig med att förstöra människors liv så.. visst

B byggarätt skrev:
Ja om någon kommunpolitiker vill anställa mig för att städa bort de människovrak på kommuner som roar sig med att förstöra människors liv så.. visst
Du svarade inte på min fråga, vad du grundar ditt påstående på att kommunens handläggare är "rättshaverister".
Blir det inget svar denna gången heller så kommer du och dina inlägg att betraktas som "trollinlägg" från min sida.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.