Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Så du tycker kommunen ska strunta i att folk bygger på deras mark?
De har ju inte byggt på kommunens mark, utan mindre än 4,5 meter ifrån den, för att slippa bygga mitt på sin tomt.

Minst en av byggnaderna står på kommunens mark, enligt inslaget i Sveriges Radio som artikeln hänvisar till.

edit: I lokaltidningen var det visst det framgick.

Redigerat:
harry73 harry73 skrev:
Hur kan man kalla sig Byggarätt, när men tycker att folk får bygga svart
Men hallå! Det skulle ju vara min nästa replik...

• Gilla
perra i skogen och 4 till
  • Laddar…
harry73
Fanns tydligen mer info i lokaltidningen

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Enligt lokaltidningen var det tom ett svartbygge som var byggt på kommunens mark.......

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
harry73
synd att man inte vet vilka fastigheter det gäller, för då ser man lite bättre om det är trams eller ej.
Men om jag tittar på flygbilder med tomtgränser i (kso.etjanster.lantmäteriet.se) ser man i alla fall att det finns ett antal fastighetsägare som har annekterat en del allmän platsmark som trädgård. Och om man köper sån fastighet och inte kollar noggrant var gränsen går, är det lätt hänt att man bygger på kommunens mark.
Jag tror att det skulle vara bra för kommunen att hålla lite bättre koll om alla håller sig inom sina fastighetsgränser.
Flygbild från Lantmäteriet visar fastigheter med markerade tomtgränser och möjlig expansion på allmän mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

@pacman42 och @kashieda nu ligger den i rätt tråd :D

• Gilla
  • Haha
Igen och 5 till
  • Laddar…
Även hitta.se kan ge denna info, kanske inte lika snygg bild men det framgår (om man litar på tomtindelningen) att ett antal fastigheter har utökat sina ytor utanför gränserna. Och även byggt utanför sin tomt enligt harry73:s inlägg ovan.

B byggarätt skrev:
Märkligt hur människor försöker förstöra livet för andra som bygger utan bygglov!
Varför ska bygglov krävas för byggnader som inte gör nogon förnär???
Du säger att ’bygglov inte ska krävas för byggnader som inte gör någon förnär’. Vem avgör vad som ’förnär’ någon? Hur tänker du ’förnär’ ska bedömas....?

• Gilla
anaitis och 5 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Du säger att ’bygglov inte ska krävas för byggnader som inte gör någon förnär’. Vem avgör vad som ’förnär’ någon? Hur tänker du ’förnär’ ska bedömas....?
Om ingen aktivt anmäler så är det ett tecken?

B byggarätt skrev:
Om ingen aktivt anmäler så är det ett tecken?
Det kan man du ju inte veta INNAN något byggs. Ska man kräva bygglov om det sen visar sig att byggnaden stör någon och anmäler ingen så är det ok? Känns det rättvist?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det kan man du ju inte veta INNAN något byggs. Ska man kräva bygglov om det sen visar sig att byggnaden stör någon och anmäler ingen så är det ok? Känns det rättvist?
Rättvisa finns inte bland avundsjuka människor som anmäler så fort de får bygganmälan från grannen men som inte anmäler ett påbörjat bygge

B byggarätt skrev:
Rättvisa finns inte bland avundsjuka människor som anmäler så fort de får bygganmälan från grannen men som inte anmäler ett påbörjat bygge
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar nu?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar nu?
Det är inte själva byggnaderna som triggar avundsjukan utan byggnadsnämndernas dokument och beteende

B byggarätt skrev:
Det är inte själva byggnaderna som triggar avundsjukan utan byggnadsnämndernas dokument och beteende
Byggnadsnämnden är lagstyrd, de har ett regelverk att följa och de
får inte göra vad de vill. Hur tycker du de borde bete sig? Vad skulle du vilja vara annorlunda?
Bygglagstiftningens vara eller icke vara är en annan diskussion, men nu finns företeelsen och då är min åsikt att alla ärenden ska bedömas så lika det går. Både för den enskilde fastighetsägaren skull och för samhällsplaneringen i stort.[/QUOTE]

• Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Byggnadsnämnden är lagstyrd, de har ett regelverk att följa och får inte göra vad de vill. Hur tycker du de borde bete sig? Vad skulle du vilja vara annorlunda?
Bygglagstiftningens vara eller icke vara är en annan diskussion, men nu finns företeelsen och då är min åsikt att alla ärenden ska bedömas så lika det går. Både för den enskilde fastighetsägaren skull och för samhällsplaneringen i stort.
[/QUOTE]
Som sagt bygglagstiftningen är inte riktigt modern och behöver demokratiseras och anpassas vilket friggebod och attefall är exempel på men det räcker inte!
Tillstånd skulle vara betydligt lättare att få och ske på annat sätt!

harry73 harry73 skrev:
synd att man inte vet vilka fastigheter det gäller, för då ser man lite bättre om det är trams eller ej.
Men om jag tittar på flygbilder med tomtgränser i (kso.etjanster.lantmäteriet.se) ser man i alla fall att det finns ett antal fastighetsägare som har annekterat en del allmän platsmark som trädgård. Och om man köper sån fastighet och inte kollar noggrant var gränsen går, är det lätt hänt att man bygger på kommunens mark.
Jag tror att det skulle vara bra för kommunen att hålla lite bättre koll om alla håller sig inom sina fastighetsgränser.
[bild]
@pacman42 och @kashieda nu ligger den i rätt tråd :D
där skulle komunen kunna sälja marken få in lite pengar ingen vits att komuner äger sån där mark

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.