26 459 läst · 147 svar
26k läst
147 svar
Upptäckte svartbyggen efter nekat bygglov
Medlem
· Västra Götaland
· 2 304 inlägg
Minst en av byggnaderna står på kommunens mark, enligt inslaget i Sveriges Radio som artikeln hänvisar till.
edit: I lokaltidningen var det visst det framgick.
edit: I lokaltidningen var det visst det framgick.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 304 inlägg
synd att man inte vet vilka fastigheter det gäller, för då ser man lite bättre om det är trams eller ej.
Men om jag tittar på flygbilder med tomtgränser i (kso.etjanster.lantmäteriet.se) ser man i alla fall att det finns ett antal fastighetsägare som har annekterat en del allmän platsmark som trädgård. Och om man köper sån fastighet och inte kollar noggrant var gränsen går, är det lätt hänt att man bygger på kommunens mark.
Jag tror att det skulle vara bra för kommunen att hålla lite bättre koll om alla håller sig inom sina fastighetsgränser.
@pacman42 och @kashieda nu ligger den i rätt tråd
Men om jag tittar på flygbilder med tomtgränser i (kso.etjanster.lantmäteriet.se) ser man i alla fall att det finns ett antal fastighetsägare som har annekterat en del allmän platsmark som trädgård. Och om man köper sån fastighet och inte kollar noggrant var gränsen går, är det lätt hänt att man bygger på kommunens mark.
Jag tror att det skulle vara bra för kommunen att hålla lite bättre koll om alla håller sig inom sina fastighetsgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även hitta.se kan ge denna info, kanske inte lika snygg bild men det framgår (om man litar på tomtindelningen) att ett antal fastigheter har utökat sina ytor utanför gränserna. Och även byggt utanför sin tomt enligt harry73:s inlägg ovan.
Du säger att ’bygglov inte ska krävas för byggnader som inte gör någon förnär’. Vem avgör vad som ’förnär’ någon? Hur tänker du ’förnär’ ska bedömas....?B byggarätt skrev:
Rättvisa finns inte bland avundsjuka människor som anmäler så fort de får bygganmälan från grannen men som inte anmäler ett påbörjat byggeM MetteKson skrev:
Byggnadsnämnden är lagstyrd, de har ett regelverk att följa och deB byggarätt skrev:
får inte göra vad de vill. Hur tycker du de borde bete sig? Vad skulle du vilja vara annorlunda?
Bygglagstiftningens vara eller icke vara är en annan diskussion, men nu finns företeelsen och då är min åsikt att alla ärenden ska bedömas så lika det går. Både för den enskilde fastighetsägaren skull och för samhällsplaneringen i stort.[/QUOTE]
[/QUOTE]M MetteKson skrev:Byggnadsnämnden är lagstyrd, de har ett regelverk att följa och får inte göra vad de vill. Hur tycker du de borde bete sig? Vad skulle du vilja vara annorlunda?
Bygglagstiftningens vara eller icke vara är en annan diskussion, men nu finns företeelsen och då är min åsikt att alla ärenden ska bedömas så lika det går. Både för den enskilde fastighetsägaren skull och för samhällsplaneringen i stort.
Som sagt bygglagstiftningen är inte riktigt modern och behöver demokratiseras och anpassas vilket friggebod och attefall är exempel på men det räcker inte!
Tillstånd skulle vara betydligt lättare att få och ske på annat sätt!
där skulle komunen kunna sälja marken få in lite pengar ingen vits att komuner äger sån där markharry73 skrev:synd att man inte vet vilka fastigheter det gäller, för då ser man lite bättre om det är trams eller ej.
[bild]