G
"I egenskap av konsumenter som köper lös egendom (byggsats) då huset alltjämt är lös egendom innan det monteras fast i plattan och blir fast egendom. "

Lös egendom som är betald och finns hos leverantör eller 3:e part är en riskkonstruktion om det inte sker på ett sätt som säkerställer att egendomen fortlöpande ägs av de slutliga husköparna. Vid en konkurs äts annars denna egendomen upp av de skulder som finns i dessa företags konkursbon där leverantörer som anställd personal i första hand där ska bli skadeståndsbefriade av denna egendom utmätt av staten via konkursförvaltarna oftast till sämre prissatta priser på dessa varor tyvärr dessutom. Jag lider med de som råkat ut för detta rejält men tyvärr är det lika fult att kasta skit på företag om det vore som så att företagen INTE har haft som avsikt att gå i konkurs utan ätits upp av den rådande osäkra konjunkturen i branschen som väl inte har missats av herrskapet hoppas jag. Är dock ingen expert på rätten till tillgångar som finns hos 3:e part/leverantörer som är väl värt att läsa in sig på som husköpare generellt.

Nu snackar "gäst" skit på om man nu får säga så. En företagare som inte vet att det håller på att barka till h-te skall inte ha ett företag. Likviditets, resultat och budget rapporter håller en företagare up to date hur prognosen för framtiden ser ut. Om man inte kan se mer än en dag i taget skall man inte bedriva verksamhet och då speciellt med andras pengar. Att försvara dessa sk "företagare" är ett skämt men jag tror att de som drabbas av dessa månglare håller sig för skratt. Att oberopa osäkra tider för en konkurs är enbart sorgligt. Det vet väl säljaren när man tecknar order om det råder dåliga tider och i så fall upplysa tänkta köpare om detta!?!?!

Jag önskar de drabbade familjerna all lycka i framtiden!

Kopierar in mitt inlägg från en annan tråd i samma ämne:

Jag vet själv inte HUR, men skulle verkligen vilja se hur effektivt internet kan vara utan att för den skull urarta. Att vi genom en aktiv kampanj, och goda själars vilja, hjälper familjen Esseius til en upprättelse. Visa att konsumentmakten är stark och att företagen mår bäst utav en sund relation till kundens och dess affärsrelation som råder därmellan. Kanske via en levande facebook-grupp med pågående uppmaning om rättelse och/eller internärbaserad mediabevakning? För klart är det att det måste ske en konstruktiv förändring i framförallt MM-hus agerande. Även så måste nog Esseius få en betydligt mer träffsäker rättshjälp. Och där kan nog någon eldsjäl som följer tråden kring detta fall bistå med namn och/eller egen expertis.

Tack för ditt engagemang, VadVetJag! Vi behöver sannerligen en ny advokat och tar tacksamt emot all form av hjälp vi kan få. Tack igen!

G
Först vill jag bara säga att jag lider med den drabbade familjen....fruktansvärd situation.
Av det man kan läsa i tråden så verkar förehavandena mellan de två företagen suspekt, minst sagt.

Som företagare (driver själv två bolag sen tio år tillbaka) borde man veta och förstå att det viktigaste är att ta hand om sina kunder. Gör man inte det så slår det tillbaka...hårt. Att skylla på att det är mycket att göra så man tappar kontroll eller att konjunkturen plötsligt gått ner är bara löjligt. Driver man företag seriöst så VET man hur ekonomin i bolaget
ser ut, om man är exponerad för några risker o.s.v. Det kan alltså inte kommit som en överraskning för de inblandade att slutet var nära. Om man då låter det gå så långt så måste man förstå att det blir reaktioner (som i denna tråd) och att man dragit sitt namn som företagare i smutsen vilket kommer att påverka framtida affärer negativt.

Byggbranshen verkar aldrig sluta föda fram oseriösa företagre.

Jag önskar alla drabbade ett lyckligt slut.

Jag har tidigare varit intresserad av att anlita Karlsonhus som leverantör. Så länge de inte i största välvillighet klarar av att leverera ett hus till familjen, är det dock uteslutet! Det är svårt att se någon egentlig framtid för Ekomer AB, sålänge denna affär inte är avklarad!

Det är dags för MM-hus och f.d. Karlsonhus att beta av lite av sin "bad-will"!

F
Jag reagerar över ert sätt att blogga/debattera en massa skit om företaget MM Hus utan att ha ett uns på fötterna. Det går an att i anonymitetens tecken sprida en massa trams som i sak är åtalbart förtal. Men ingen av er som debatterar på den här sidan har vare sig kuraget eller modet att framträda med namn o bild å er själva, vad är ni rädda för? En stämningsansökan av den berörda parten eller? Näe, det är ynkedom och feghet som driver er som skriver på den här sidan och framförallt en okunskap om de spelregler som gäller.

Familjen Essius har inte tagit sitt ansvar och agerat som en beställare ska göra. Med det menar jag att kolla upp de företag som man ämnar att anlita vilket är mycket enkelt, det kostar 19 kr att ta en kreditupplysning på allabolag.se och direkt få et kvitto över den aktuella statusen gällande skulder, betalningsanmärkningar o s v. Vidare så har man godtroget pyntat upp 2,14 Mkr utan någon som helst säkerhet, det saknas dessutom av vad jag förstår ett färdigställandeskydd hos något byggfelsförsäkringsföretag. Det är bara att gratulera!

Att KarlssonHus gått i KK är numera vida känt vilket innebär att de 2,14 Mkr som man betalat numera är en fordring som byggherren har gentemot konkursboet odelat med en massa andra fordringsägare. Jag förstår överhuvudtaget inte varför familjen Essius menar på att deras "stomme" som finns hos underleverantören MM hus AB skulle vara deras egendom? Man hänvisar till en part som man inte har avtal med och man går nu ut via de sociala medierna och hänger ut företaget MM Hus AB som är en av fordringsägarna till KarlssonHus AB. Det är så förbannat dumt så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Varför inte hänga ut sågverket också som levererade råmaterialet till MM Hus AB eller varför inte transportföretaget som körde dit materialet. Ärligt talat, hur fan är ni funtade i huvudet som inte har koll på vem som är avtalspart och vem som inte är det.

Jag förstår att Essius anlitat en advokat som inte vill driva en stämningsansökan vilket är helt korrekt, vad ska man driva en stämningsansökan mot? Ett konkursbo? En underleverantör? Sig själv?

Spelreglerna är glasklara, om företaget du anlitat gått i KK så hamnar din fordran i högen bland dom andra. Konkursförvaltaren avslutar, likviderar företaget och delar ut det som eventuellt är kvar. Det är du som fordringsägare som har en skyldighet att säkra din investering vilket inte är gjort i detta fallet. Alltså så får familjen Essius stå sitt kast, det finns ingen att skylla på mer än sig själv. Att vara godtrogen, naiv och rent ut sagt dum kan man inte skylla på någon annan än sig själv. Det som nu förstärker dumheten är denna märkliga häxjakt som ni som skriver skit om företagen gör. Släpp bitterheten och kom in i matchen istället, företag kan gå i KK så jävla enkelt är det.

Familjen Essius har blivit en erfarenhet rikare, utbildning kostar pengar, mycket pengar i vissa fall mycket pengar. Släpp taget, ni kommer aldrig någonsin få se era pengar igen och det vet ni. Gå vidare istället och sprid er nya kunskap på ett konstruktivt sätt istället för att spy galla på nätet. Det gör er bara till ännu större förlorare.

Företagare

Hej
varför är du själv annonym?? Alla som varit involverade förstår självklart vem som däljer sig som "företagare " bakom svordomar.
TRäd fram och stå för dina ord! annars bör du lämna denna tråd.

F
Jag har ingen som helst anknytning till Småland eller företagen som det skrivs så flitigt om. Ej heller familjen Essius. Det jag reagerar över är ert sätt att skriva skit om företag på nätet beroende på den bitterhet familjen och ett gäng medlöpare känner. Ni kommer aldrig kunna återfå de pengar som familjen förlorat då firman inte finns längre. Pengarna är borta, familjen har fått lära sig den hårda vägen. Använd nu er kraft till att skapa något konstruktivt istället och se till att hjälpa andra istället för att glida ned i självömkande och bitterhet, det kanske är ett självändamål.

Att hålla på o tramsa som ni gör här på nätet kommer bara resultera i att familjen förlorar ännu mer dyrbar tid istället för att bygga upp huset och ta förlusten som en lärdom. Varför tar ni inte o hjälper familjen istället med pengar, fysiskt arbete så dom kommer i mål med projektet. Ju längre tiden går så kommer skulder i form av räntor på bygnadskreditiv, advokatkostnader bara att öka till absolut ingen nytta alls. Är ni tråddebattörer kvar då? Kommer ni at stå vid familjens sida om 1,2 eller 3 år? Vad tror du händer när bygglovet går ut, när det förfaller? Då ökar kostnaden ännu mera...tiden tickar....

Så, vakna upp istället o sätt igång att jobba...

//Företagare

A
Vilket byggnadskreditiv?

A
"Men ingen av er som debatterar på den här sidan har vare sig kuraget eller modet att framträda med namn o bild å er själva, vad är ni rädda för?"

Var är ditt namn och din bild? Varför kräver du att andra ska visa vilka de är, men själv törs du inte framträda. Vad är du rädd för? Står du inte för dina ord? Jag finns här både med namn och bild, vilket är uppenbart för de flesta, men tydligen inte för dig.

Vilken bitterhet? Bara för att man gör som du tycker att man ska - sprider sina erfarenheter, så är man inte nödvändigtvis bitter.

Om du inte har någon koppling till MM-hus eller Småland, så kanske du ska fråga dig själv ifall det inte är du som inte har ett uns på fötterna. Du är ju i sådana fall inte alls inblandad och har för lite detaljer för att uttala dig.

F
Finner ingen anledning att gå ut med namn och bild. Det räcker med att se hur ni beter här på nätet för min del. De ord jag skrivit stå jag för till 100% utan att skämmas. Fundera istället på din egen roll, vad hjälper det att hålla på o älta en massa oförrätter om ett företag som gått i KK och någon underleverantör som inte fått betalt. En massa ältande med likasinnade är väl så långt ifrån ett konstruktivt agerande som man kan komma. Om någon av er tror att pengar ska ramla ned från himmelen så kan jag försäkra er om att det komme aldrig att hända.

Näe, var nu lite drivna o hjälp familjen med konkreta åtgärder istället. Att debattera en massa trams lär inte skapa ett hus, det går inte att prata upp huset om jag säger så.

Jag kan bara hoppas på att era "visdomsord" får andra godtrogna människor att vakna upp. Det går inte att gå omkring blåögd med gapande mun o säga att jag visste inte....att jag kunde bli av med en massa pengar....så enkel är inte verkligheten.

//Företagen

Svar till Företagaren. Konstigt att inte du finner någon anledning att gå ut med "namn och bild" när du mer eller mindre hånar andra för att vara anonyma. Snacka om dubbelmoral. Inte så stor tvekan om vilken sorts företagare du är....

Heter förresten själv Roger Lindgren. Vad heter du? Hur var det med det där med "kuraget eller modet att framträda med namn"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.