Trexupphojtinio, så är det.
 
Det var med blandad förtjusning som jag hittade denna tråd på internetskij! Tycker naturligtvis synd om familjen Essius samtidigt som jag tycker det känns bra att inte vara ensam........
Jag och min familj sitter också i en delikat situation med MM-hus, Håkan Carlsson och anhang.
Är ny på det här med bloggar och dylikt och har väl inte riktigt energi kvar att starta något "stort" men vill gärna dela med mig av hur MM-hus har behandlat oss. Hur ska man göra? Spy gala här med risk att kapa "er" tråd eller?
 
Berätta, blogginlägget handlar ju att varna andra för att hamna i samma situation. Klart vi vill veta.
 
Det här rör ju en bojkott av MM-hus och KarlsonHus så det går bra att ösa på, Racernalle. Jag vet att vi inte är ensamma om att ha blivit illa behandlade men många drar sig för att gå ut med det som hänt. Önskar att fler valde att exponera det ruttna. Kudos till dig!
 
Rcernalle, det kanske går att få in mer sakliga detaljer om du istället öppnar en ny tråd i forumsdelen här om dina erfarenheter.
 
Jag kanske skall tillägga att vi tittar just nu lite närmare på några av inläggen här i bloggen.

"gäst" som tycker så synd om MM- hus är ett klart suspekt inlägg, och det beror inte på vad som är skrivet i inlägget.
 
I sådana fall (med öppnande av ny tråd) skulle det vara välkommet med en kortversion här eftersom alla kanske inte kommer att läsa den nya tråden.
 
jag tycker ni ska hålla er i samma tråd, det blir bara rörigt och lättare för folk att hitta hit än till flera olika trådar.
 
Varken arkitekt eller konstruktör har fått betalt.
 
Svar till Anna E och VadVetJag. Det finns en trolig ganska enkel förklaring till att Håkan fortsatte att tillverka modulerna efter att han visste att det inte fanns några pengar kvar. Det är att hans avsikt redan från början var att kursa Karlsonhus och därmed kunna "glida in" och ta över KarlsonHus. Han hade ju redan fått "betalt" för era väggar så erat hus var ett billigt sätt att göra detta på. Tyvärr så kommer ofta den vanliga människan i kläm när gubbarna skall leka storfinanser och sko sig. Men det struntar de i, bara det går att tjäna en hacka på det.
 
T
Heureka, rent juridisk ser det ju då knepigt ut. Sakrättsligt har ni, som redan konstaterats, en oprio fordran i kk-boet, Frågan är om man på något sätt skulle kunna få det till att ni, via Karlssons Hus, ingått avtalet med MM-Hus, m.h.a. avtalet mellan Karlssons Hus och MM-hus och hur de parterna tidigare arbetat med varandra när det handlar om husleveranser till privatpersoner. Om detta skulle vara skulle ni eventuellt uppnått ett sakrättslig skydd redan genom avtalet med i egenskap av konsumenter som köper lös egendom (byggsats) då huset alltjämt är lös egendom innan det monteras fast i plattan och blir fast egendom. Detta är lite utanför mitt område, men jag råder er att inte prata om saken med "random" advokat utan leta upp en rackare som är duktig på sakrätt/obeståndsrätt.
 
A
Frågan är väl kanske om det inte var något både Håkan och Kennet önskade - att kursa Karlson Husindustrier vill säga. Kennet har ju uttryckt att hans företag mår bättre nu efter konkursen och verkar inte alls arg på Håkan på grund av den. Han fick våra förskottspengar, betalade en del till Håkan, men inte så mycket som täcker stommen och har sedan spenderat resten på annat. Trots detta har han dementerat att han gjort av med våra pengar. Kennet hävdar att 1,3 miljoner förskottsbetalades till Håkan, men det stämmer inte. Kennet förskottsbetalade och öronmärkte 800 tkr och de ca 500 tkr som han också säger är förskottsbetalade pengar rör bara andra fakturor männen emellan. Vi har fått kvitto på överföringen av 800 tkr, men det övriga har Kennet inte kunnat visa oss.

Kennet har presenterat precis det du skriver Roglin och vi trodde på Kennets ord då han till en början verkade vara den som hamnat i Håkans grepp. Nu ser jag saken annorlunda. Jag tror, som någon annan redan skrivit, att dessa två herrar har betydligt mer samarbete än de ger sken av. Ingen av dem följde det samarbetsavtal som de undertecknat i Vimmerby den 30/6 2011 där det tydligt framgår vilka rättigheter och skyldigheter resp. bolag har. Dock har utrymme lämnats för tolkningar vilket gör att det krävs en rättstvist för att lösa och ingen av dem verkar särskilt intresserad av att stämma den andre för kontrakts-/avtalsbrott. Ska förtydligas att ingen av respektive VDs advokat varit inblandad (enligt Kennet). När det kommer till oss har Kennets advokat + andra inblandade tyckt att han inte ska bry sig då han arbetat efter sin värderingar och absolut inte gjort större fel än vi. I det fallet tar han tydligen hjälp av advokat. Det han till slut kunde hjälpa oss med var att bygga upp en ny stomme till självkostnadspris. Som det ser ut verkar planen ha varit att få in MM-hus-stommen i den dealen och tjäna en extra hacka. Det är för många sammanträffanden som får mig att tänka i dessa banor. Håkan väljer trots allt att lägga ut stommen till försäljning efter att det helt klart ej blir något med Kennet och ÅsboHus.

Håkan kanske hade agendan att ta över KarlsonHus helt. Kennet kanske hade agendan att Håkan skulle skuldsanera Karlson Husindustrier och sedan skulle Kennet vara fri att börja om i egen regi - utan betungande skulder. Kanske har de bara velat få oss utanför att tro att det är på ett visst sätt. Ja Kennet då. Håkan har inte lämnat mycket information alls.

Jag tror också att de planerade att sätta kunden, i detta fall oss, i en utsatt position för att kunna pumpa mer pengar då de tänkte att vi skulle bli desperata och köpa ut stommen kring tiden för konkursen.

Efter alla dessa månader får man en ny syn på det hela när mer och mer information sipprar igenom.
 
Tack för hjälpen, Trexupphojtinio!
 
Anna E, håller helt med dig om att troligen så hade bägge en egen agenda i detta ärende. Skulle tippa på att de personligen inte förlorat en krona på detta utan går själva ur det med en bra slant på fickan. Kan bara tänka mig vilka skatteupplägg de kan göra i och med denna konstruktion. Troligen har de dessutom sluppit betala löner mm till de anställda som fanns kvar utan det har vi fått göra via skattesedeln.
 
G
Det är tufft att vara företagare som ska tänka på allt detta plus ca 1000 fler andra saker samtidigt som de jobbar dygnet runt i bland. Nu drabbas några få privatpersoner med deras största investering troligen som borde skötts mer proffsigt rent hanteringsmässigt med avtal mm..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.