1 637 läst · 91 svar
2k läst
91 svar
Uppmaning: Bojkotta MM-hus och KarlsonHus
Bolag hit och dit just nu spelar egentligen inte så stor roll för de drabbade i detta läget. Vad som är intressant är hur det förhöll sig vid det inträffade, och, eftersom det gått i konkurs, finns några möjligheter att hålla VD personligen ansvarig samt en eventuell ej reglerad affär mellan de inblandade bolagen vad avser fakturering av huset. Båda dessa måste ju tyvärr i dagsläget dras via domstol. Nu sitter inte jag på all info, men av vad som framkommit känns det ju som det inte är solklart att VD skulle frias. Jag har märkt att advokater ofta hellre avråder än tar saker till domstol, så jag skulle inte lita på en advokat som sa så, utan att själv kolla upp saken noggrannt. Det känns så klart tryggt att ha en advokat till stöd, men samtidigt ska man inte lita blint på att denne gör allt den kan för ens sak, tyvärr. Rådet jag fått av "väl insatta" är att alltid avvakta med att anlita advokat till strax innan det är dags för förhandling i domstol. Och så har jag gjort. Att stämma någon inför domstol har alltid någon form av effekt, enbart stämningen alltså, det är min erfarenhet. För min del har det gått bra i alla del fall jag på ett eller annat vis varit inblandad i och aldrig gått till s.k. huvudförhandling utan alltid löst sig "utanför domstolen", dock med "hjälp i form av påtryckning" från domstolen. Domstolarna är enligt min erfarenhet mycket hjälpsamma även för den som driver något själv (inledningsvis).
Att i detta läget hoppas på den nybildade bolagens "vänlighet" verkar aningen naivt. De har ju redan bestämt sig för att totalt ignorera sin tidigare kund och sälja huset på den öppna marknaden. De har helt enkelt dragit slutsatsen, rätt eller fel, att det är det mest ekonomiska för dem.
Att i detta läget hoppas på den nybildade bolagens "vänlighet" verkar aningen naivt. De har ju redan bestämt sig för att totalt ignorera sin tidigare kund och sälja huset på den öppna marknaden. De har helt enkelt dragit slutsatsen, rätt eller fel, att det är det mest ekonomiska för dem.
Vad jag förstår är MM-hus den enda som inte förlorat något. De har fått betalt för ett hus de struntar i att leverera, och kunde helt säkert fått tillräckligt betalt om de valt att göra upp i godo med slutkunden.
Skulle vara intressant om "gäst" kunde förklara hur MM-hus förlorat över 2 miljoner på något dom fått betalt för men inte levererat. För mig verkar det som dom gjort en direkt 100%-ig vinst på alla de pengar de fått för familjens hus. Och nu ska de få betalt en gång till för samma hus, har de tänkt sig. Ja, det är väl inte undra på att syndabocken framställs som just syndabock....
Skulle vara intressant om "gäst" kunde förklara hur MM-hus förlorat över 2 miljoner på något dom fått betalt för men inte levererat. För mig verkar det som dom gjort en direkt 100%-ig vinst på alla de pengar de fått för familjens hus. Och nu ska de få betalt en gång till för samma hus, har de tänkt sig. Ja, det är väl inte undra på att syndabocken framställs som just syndabock....
Intressant att du skriver detta. Vi undvek i det längsta att anlita advokat, men kände oss tvungna på grund av tvist med byggaren (som är ytterligare en komplikation för vår del). Jag håller med om att man inte bör lita på advokater eller någon annan heller för den delen, utan att göra sin egen research. Vi har dock velat ge Kennet chansen att leverera en lösning, eftersom vi tänkt att det även borde vara det bästa för hans företag i längden. Det är alltså inte hans företag som säljer huset på öppna marknaden. MM-hus (som säljer huset) har tidigt visat grymma tendenser så från detta håll har vi inte förväntat oss vänlighet.
Jag har resonerat som så att det borde vara bättre att ha konkursförvaltarens förvaltarberättelse klar innan en stämning, men jag är öppen för att jag (och advokaten) har fel.
Jag har resonerat som så att det borde vara bättre att ha konkursförvaltarens förvaltarberättelse klar innan en stämning, men jag är öppen för att jag (och advokaten) har fel.
Men det är intressant, skulle vilja se huruvida dessa skulder mellan de två berörds företsgen faktisk är rejäla eller "bara " en pappersprodukt för att kunna driva ett företag som fått ekonomiska problem i konkurs och därmed slippa betala de skulder man faktisk har till andra leverantörer/kunder/företag.
Äckligt var rätta ordet! Denna typen av företag verkar inte ha någon aning vilken konsumentmakt internet har skapat! Vem vid sina sinnes fulla bruk vill ha med MM-hus och Karlsonhus att göra efter denna makalösa händelse?
Det är precis så här det brukar gå till i byggsvängen! Jag kan inte förstå att Marlene är så förvånad?! Vilken planet lever ni på? Det är självklart inte alla kunder som drabbas men väldigt många. Det är inget unikt för just dessa två företag. Byggare är ett släkte för sig som inte längre tycks veta vad moral och etik. Allt från det etablerade "seriösa" byggföretaget till enmansfirman, alla försöker blåsa alla så gott det går! Dagens byggare är ruttna!
Ingen människa som har en internetuppkoppling och vet hur man använder Google kommer att anlita KarlssonHus eller MM bygg. Man undrar hur de har resonerat när de beter sig så här. Sådan här publicitet är direkt förödande för dem. Det enda som skulle kunna göra det värre är väl om Fuskbyggarna, Plus eller ngt annat tv program skulle ta upp ärendet. Rätt åt dem men tyvärr kommer det ju indirekt att drabba Heureka, om/när de går i KK så kommer det bli ännu svårare för dem att få tillbaka sitt hus/pengarna.
Jag vill upplysa "gäst" om att våra förluster inte har stannat vid 2,14 miljoner. Vi har bl.a. tvingats hyra boende och anlita advokat samt byggexpert pga en tvist med byggaren som har sin grund i den uteblivna leveransen. Vi har betalt med skattade pengar och hjälpt Staten med lite extra moms. Jag ska ringa Skatteverket för att åtminstone ta en diskussion om momsen. Wish me luck!
Men en annan sak som förbryllar mig, är varför MM-hus lät ta fram konstruktion och färdiga moduler för ett helt hus, klara för leverans, om de visste att KarlssonHus var på obestånd? Det måste de ha vetat då de hade stora fodringar på KarlssonHus? Borde inte MM-hus sagt att "Tyvärr, vi kan inte göra detta projekt för KarlssonHus har för stora skulder till oss. Så slutkunden får vänta med stt beställa tills allt är klar" ?? Har själv varit med om att beställa en produkt och tjänst där produktillverkaren hållt inne leverans utav produkten. Men då hjälpte tillverkaren oss att hitta en annan tjänsteleverantör så v fick produkten till slut, nöjda o glada.. Detta eftersom tillverkaren var mån om att få nöjd kund utav sin produkt. Det tycks inte MM-hus vara så petnoga med. Utan de vill att slutkunder ska lösa tjänsteleverantörens skulder. Någonstans sker det en tankevurpa, så som jag ser det.
VadVetJag, ja det kan man undra. MM-hus stoppade produktionen efter några väggar när de såg att Karlson Husindustrier inte hade pengar. Redan när vi var i Vimmerby i slutet av oktober 2011 var det problem och det började märkas att vi nog inte skulle få huset. Håkan ville ha mer förskott. Det gick dock inte, för pengarna (våra) hade Kennet tydligen redan spenderat på annat. Fast enligt Kennet har han inte tagit ett rött öre från oss. MM-hus har tydligen ändå valt att bygga klart. Varför klaga då? Redan den 23:e november 2011 ringer Håkans advokat upp och kör med utpressning. "Vill ni se ert hus inom överskådlig framtid, så måste vi göra en deal". Detta samtal kom alltså innan Karlson Husindustriers konkurs som skedde början av december 2011.
På deras FB-sida skriver MM-hus att de har en nettofodran på 3 miljoner plus ej uttagna leveranser (husstommar) som ligger i lager. Eftersom vårt hus var det hus som fastnade i produktionen på grund av pengabrist och sedan konkurs, undrar man självklart hur det kan komma sig att fler stommar ligger på lager. Man stoppar väl inte en kunds bygge och sedan börjar med andra för att inse att det fortfarande inte finns pengar, eller?
Enligt Kennet ringde Håkan flera månader senare och frågade om han skulle bygga klart huset då hans arbetare inte hade något att göra. Om Kennet säger ja och Håkan bygger klart huset kan han inte klaga på konkursen. Denna var ju redan ett faktum.
Jag tror varken att Håkan eller Kennet har förstått vikten av att vårda sina kundrelationer. Förhoppningsvis går det upp ett ljus nu.
På deras FB-sida skriver MM-hus att de har en nettofodran på 3 miljoner plus ej uttagna leveranser (husstommar) som ligger i lager. Eftersom vårt hus var det hus som fastnade i produktionen på grund av pengabrist och sedan konkurs, undrar man självklart hur det kan komma sig att fler stommar ligger på lager. Man stoppar väl inte en kunds bygge och sedan börjar med andra för att inse att det fortfarande inte finns pengar, eller?
Enligt Kennet ringde Håkan flera månader senare och frågade om han skulle bygga klart huset då hans arbetare inte hade något att göra. Om Kennet säger ja och Håkan bygger klart huset kan han inte klaga på konkursen. Denna var ju redan ett faktum.
Jag tror varken att Håkan eller Kennet har förstått vikten av att vårda sina kundrelationer. Förhoppningsvis går det upp ett ljus nu.