15 225 läst · 168 svar
15k läst
168 svar
Uppfyller jag Elgigantens villkor för fast installation?
Hej,
Kanske väldigt basic men forumet brukar vara bra på att svara på frågor!
Har nyligen flyttat in till en ny lägenhet, spisen är väldigt gammal så jag behöver köpa en ny. Jag kan inte el, men den har en 20A säkring och bara en, så jag antar att det betyder en fas.
Tänkte beställa på Elgiganten och de har ju en tjänst för fast installation men läser jag recensioner så är det ju en dyster syn, typ att de inte installerar men man får betala för installationen ändå.
Små pengar kanske men onödigt och slöseri med tid om jag ändå måste ringa en elektriker.
Undrar därför om ni tror att det blir problem att koppla in (se bild) eller om jag måste undersöka något mer än att det är fast installation och en fas.
Elgigantens villkor:
https://www.elgiganten.se/product/t...r-vitvaror/installation-av-spis/INSTALLCOOKER
Främst enligt dessa villkor som tillägg när det är fast.: https://www.elgiganten.se/product/FASTINSTALL
Behöver jag skruva upp skyddet för inkopplingen för att se om jag har en s.k. dragavlastare osv? Behöver det vara uppskruvat när de kommer eller borde jag inte peta så mycket i anslutningen?
Pratade med Elgiganten och de sa att det är inga problem och ville inte ens se hur det såg ut, trots att vi hade ett videosamtal, men jag litar inte nödvändigtvis på deras säljare 😂
Alla tips uppskattas!
Kanske väldigt basic men forumet brukar vara bra på att svara på frågor!
Har nyligen flyttat in till en ny lägenhet, spisen är väldigt gammal så jag behöver köpa en ny. Jag kan inte el, men den har en 20A säkring och bara en, så jag antar att det betyder en fas.
Tänkte beställa på Elgiganten och de har ju en tjänst för fast installation men läser jag recensioner så är det ju en dyster syn, typ att de inte installerar men man får betala för installationen ändå.
Små pengar kanske men onödigt och slöseri med tid om jag ändå måste ringa en elektriker.
Undrar därför om ni tror att det blir problem att koppla in (se bild) eller om jag måste undersöka något mer än att det är fast installation och en fas.
Elgigantens villkor:
https://www.elgiganten.se/product/t...r-vitvaror/installation-av-spis/INSTALLCOOKER
Främst enligt dessa villkor som tillägg när det är fast.: https://www.elgiganten.se/product/FASTINSTALL
Behöver jag skruva upp skyddet för inkopplingen för att se om jag har en s.k. dragavlastare osv? Behöver det vara uppskruvat när de kommer eller borde jag inte peta så mycket i anslutningen?
Pratade med Elgiganten och de sa att det är inga problem och ville inte ens se hur det såg ut, trots att vi hade ett videosamtal, men jag litar inte nödvändigtvis på deras säljare 😂
Alla tips uppskattas!
Elementen i dagens spisar är för 230 V. Men för att kunna använda flera plattor o ugn samtidigt används flera faser och nolla. På spisens kopplingsplint framgår hur man ska bygla för om man har 1,2 eller 3 faser. På den finns även kopplingspunkt för nolla o jord.
Är du helt ”rudis” på el ska du inte röra något.
Det är inte svårt för någon med elkunskap att koppla in din nya spis under förutsättning att det finns Nolla.
Om du bara har en propp till din spis har du förmodligen en fas o en nolla. Men det kan man inte veta utan att titta.
Vilken elkunskap Elgigantens montörer har vet jag inte. Men de brukar begränsa sig till ” Elmontage i befintligt uttag”. Det menas en stickkontakt för spis i väggen.
Att göra det är ett litet jobb för en med elkunskap.
Men ta med bilden till butiken och be om ett Mail där säljaren bekräftar att du uppfyller deras krav.
Det är inte svårt för någon med elkunskap att koppla in din nya spis under förutsättning att det finns Nolla.
Om du bara har en propp till din spis har du förmodligen en fas o en nolla. Men det kan man inte veta utan att titta.
Vilken elkunskap Elgigantens montörer har vet jag inte. Men de brukar begränsa sig till ” Elmontage i befintligt uttag”. Det menas en stickkontakt för spis i väggen.
Men ta med bilden till butiken och be om ett Mail där säljaren bekräftar att du uppfyller deras krav.
Pratade med deras säljare men de ville inte kolla utan sa att det går.J Jonas928 skrev:Elementen i dagens spisar är för 230 V. Men för att kunna använda flera plattor o ugn samtidigt används flera faser och nolla. På spisens kopplingsplint framgår hur man ska bygla för om man har 1,2 eller 3 faser. På den finns även kopplingspunkt för nolla o jord.
Det framgår av villkoret att de gör fasta installationer men flera skriver att det inte fått det inkopplat osv.
Nä jag vet inte så mycket alls. Funderar lite om det är värt att beställa från dem eller om jag ska ta en dyrare variant som en elektrikerfirma erbjuder, då vet jag att de kopplar in den åtminstone.
Nu läste jag Elgigantens villkor.
Du uppfyller INTE det.
Men om killarna fixar sådant ändå är inte omöjligt. Du är inte unik. Detta är ett mycket vanligt problem.
Så monterades spisar o tvättmaskiner förr.
Jag vet inte vilket år som Perilex uttag tog över spisinstallationer.
Du uppfyller INTE det.
Men om killarna fixar sådant ändå är inte omöjligt. Du är inte unik. Detta är ett mycket vanligt problem.
Så monterades spisar o tvättmaskiner förr.
Jag vet inte vilket år som Perilex uttag tog över spisinstallationer.
Men uttag har väl inget med fast installation att göra. Det står ju fast installation i kopplingsdosa. (Länk 2). Sen vet jag inte hur mycket det spelar roll hur den ser ut och om jag måste öppna upp mer?J Jonas928 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
Hittade en mailadress till elgiganten så jag mailade och kollade också med bilden ovan - får se om man får något svar.
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
Under förutsättning att du beställer deras fasta inkoppling (står att det kostar extra), så är den enda tveksamheten jag ser huruvida din nuvarande dosa har dragavlastning. Den skall ha det om nuvarande spis är korrekt installerad. Det är alltså en "kabelklämma" innanför locket vi ser. Och det finns i original i den typen av dosa vi ser på bilden. Men ev. kan den ha monterats bor vid något tidigare tillfälle.
Mest troligt är att dragavlastning finns.
Nu skriver jag detta baserat på att du skrev EN enda säkring till spisen på 20A. Det "bevisar" att din nuvarande spis är en enfas spis. Och det förutsätter också att du köper en spis som är lämplig för inkoppling på bara en fas.
Det är väldigt vanligt att äldre lägenheter matas med bara en fas. Oftast sitter det en 25A säkring som huvudsäkring vid elmätaren (kan finnas i annat utrymnme ex. i källaren). Och i centralen i lägenheten är det en 20A säkring för spisen, och några ytterligare säkringar för andra uttag och taklampor i lägenheten.
Sedan har de ett märkligt krav från elgiganten "Se till att du har rätt typ av eluttag, ansluten till en jordfelsbrytare". Det finns absolut inget elsäkerhetskrav på att det måste vara jordfelsbrytare till något i en äldre bostad, såvida det inte är ett uttag i ett badrum (eluttag har aldrig varit tillåtna i badrum utan jordfelsbrytare). Troligen gäller det kravet från elgiganten tvättmaskinsinstallationer i badrum. Troligen råkar de ofta ut för olika hempulade lösningar som inte håller måttet. Och för en fast installerad spis är det inte ens krav på jordfelsbrytare vid nyproduktion idag.
Sedan är det en annan femma att jordfelsbrytare ger en dramatisk förbättring av elsäkerheten, så vill man höja säkerheten i sitt hem så är en jordfelsbrytare prio ett.
Men det har alltså inget med byte av spis att göra.
Nu skriver jag detta baserat på att du skrev EN enda säkring till spisen på 20A. Det "bevisar" att din nuvarande spis är en enfas spis. Och det förutsätter också att du köper en spis som är lämplig för inkoppling på bara en fas.
Det är väldigt vanligt att äldre lägenheter matas med bara en fas. Oftast sitter det en 25A säkring som huvudsäkring vid elmätaren (kan finnas i annat utrymnme ex. i källaren). Och i centralen i lägenheten är det en 20A säkring för spisen, och några ytterligare säkringar för andra uttag och taklampor i lägenheten.
Sedan har de ett märkligt krav från elgiganten "Se till att du har rätt typ av eluttag, ansluten till en jordfelsbrytare". Det finns absolut inget elsäkerhetskrav på att det måste vara jordfelsbrytare till något i en äldre bostad, såvida det inte är ett uttag i ett badrum (eluttag har aldrig varit tillåtna i badrum utan jordfelsbrytare). Troligen gäller det kravet från elgiganten tvättmaskinsinstallationer i badrum. Troligen råkar de ofta ut för olika hempulade lösningar som inte håller måttet. Och för en fast installerad spis är det inte ens krav på jordfelsbrytare vid nyproduktion idag.
Sedan är det en annan femma att jordfelsbrytare ger en dramatisk förbättring av elsäkerheten, så vill man höja säkerheten i sitt hem så är en jordfelsbrytare prio ett.
Produkter som diskuteras: "kabelklämma"
Kabelklämma Cable Clamp Pro
Förvara kablar utan trassel
99 kr inkl moms
Läs mer
Great! Stort tackH hempularen skrev:Under förutsättning att du beställer deras fasta inkoppling (står att det kostar extra), så är den enda tveksamheten jag ser huruvida din nuvarande dosa har dragavlastning. Den skall ha det om nuvarande spis är korrekt installerad. Det är alltså en "kabelklämma" innanför locket vi ser. Och det finns i original i den typen av dosa vi ser på bilden. Men ev. kan den ha monterats bor vid något tidigare tillfälle.
Nu skriver jag detta baserat på att du skrev EN enda säåkring till spisen på 20A. Det "bevisar" att din nuvarande spis är en enfas spis. Och det förutsätter också att du köper en spis som är lämplig för inkoppling på bara en fas.
Det är väldigt vanligt att äldre lägenheter matas med bara en fas. Oftast sitter det en 25A säkring som huvudsäkring vid elmätaren (kan finnas i annat utrymnme ex. i källaren). Och i centralen i lägenheten är det en 20A säkring för spisen, och några ytterlöigare säkringar för andra uttag och taklampor i lägenheten.
Tror du jag borde skruva upp skyddet/locket och kolla om det är någfon sådan dragavlastare då eller? Och om det inte finns, är det något man klarar av att sätta på själv i så fall? En klämma låter ju inte så svårt att sätta på men kanske kräver att man byter hela kopplingen bakom iofs.
Stämmer att det är en gammal fastighet och en vippa för spisen på 20A. Finns lite info om man vill bygga om för 3fas på brfs hemsida, men det vet jag inte om jag har något större intresse för.
Ser nu att det ser ut som att vi har en jordfelsbrytare i elcentralen.
Står 400V på den, men det är väl alltid 230V ut? Står 40A på den så jag antar att det är huvudsäkringen(?).
EDIT: nä det stod ju 25A, men tänkte uppe i vänster står det 40A.
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
Eftersom det är en enfasmatnning så skall det inte vara ett perilexuttag. Det finns s.k "norwesco" uttag för enfas spisar numera.J Jonas928 skrev:
De har en lite märklig historia. De tillverkas av en svensk tillverkare, men var länge inte godkända för installation i Sverige. Elsäkerhetsverket "gilladde" inte dem. Men i Norge var de godkända, och vanliga.
Så kom Elgiganten till Sverige, det är ett norskt företag, spisarna de säljer är tillverkade för den norska marknaden, och de var försedda med Norwesco kontakt, vilket faktiskt är (var) förbjudet att sälja i Sverige, de borde ha fått försäljningsförbud. Men då började hempulare och mindre nogräknade elektriker installera Norwesco uttag i svensak hem. Det är ju bekvämt att kunna dra ut kontakten istället för att ringa elektrikern. Detta blev väldigt vanligt även i Sverige, så elsäkerhetsverket gav med sig och godkände för några år sedan Nowesco uttagen/kontakterna. Ungefär samtidigt gjorde norska elsäkerhetsverket en kontroll och upptäckte att uttagen är farliga (har för mig att det går att få in ett barns finger i kontakten om den är delvis inskjuten). Och de blev förbjudna i Norge, detta har jag för mig hände i samma kvartal som de godkändes i Sverige. Status i dagsläget vet jag inte, men jag antar att Norwesco (det är tillverkaren namn, som blivit synonymt med uttagstypen) har uppdaterat produkten så den får säljas även i Norge.
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
Bilen på din central ger lite ny input. Det ser ut som du har trefasmatning till lägenheten. Och du har jordfelsbrytare. Men spisen har bara enfasmatning.
Troligen har man uppgraderat i fastigheten, men inte gjort om något inom lägenheten.
Det vi ser på centralen är från vänster huvudbrytaren som stänger av allt. Sedan har du en jordfelsbrytare, för trefas. Att dte står 40A på den betyder bara att den kan användas i centraler där den totala strömmen för allt kan uppgå till 40A (x 3 faser). En jordfelsbrytare påverkas inte av hur stor ström som går igenom den (dock max 40A), den känner av om någon ström "saknas". Att det går lika stor ström in i lägenheten totalt, som det går ut. Om det blir något fel så att du får en stöt, ström går från ex. spisen igenom dig till köksblandaren som du håller i samtifigt som du råkar röra vis spisen (som exempel). Om då strömmen igenom dig är mer än 30 milliAmpere så saknas alltså 30 mA i returledningen från spisen. Jordfelsbrytaren känner det och bryter. Att få 30mA igenom kroppen är väldigt obehagligt, men det bryts då inom 0,4 sekunder. Så det blir obehagigt, gör ont, men du överlever.
Troligen har man uppgraderat i fastigheten, men inte gjort om något inom lägenheten.
Det vi ser på centralen är från vänster huvudbrytaren som stänger av allt. Sedan har du en jordfelsbrytare, för trefas. Att dte står 40A på den betyder bara att den kan användas i centraler där den totala strömmen för allt kan uppgå till 40A (x 3 faser). En jordfelsbrytare påverkas inte av hur stor ström som går igenom den (dock max 40A), den känner av om någon ström "saknas". Att det går lika stor ström in i lägenheten totalt, som det går ut. Om det blir något fel så att du får en stöt, ström går från ex. spisen igenom dig till köksblandaren som du håller i samtifigt som du råkar röra vis spisen (som exempel). Om då strömmen igenom dig är mer än 30 milliAmpere så saknas alltså 30 mA i returledningen från spisen. Jordfelsbrytaren känner det och bryter. Att få 30mA igenom kroppen är väldigt obehagligt, men det bryts då inom 0,4 sekunder. Så det blir obehagigt, gör ont, men du överlever.
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
Iom. att du har trefasmatning till lägenheten, så borde du överväga att låta en elektriker uppgradera även matningen till spisen. Det blir mycket bättre med trefasmatning.
Låter rimligt! Ja, lägenheten i allmänhet är gammal men BRFen är bra och har renoverat bra över åren. Står även på BRFs hemsida något om att man kan ordna med 3-fas till spisen om man vill men att det krävs lite ombyggnation och omdragning av el.H hempularen skrev:Bilen på din central ger lite ny input. Det ser ut som du har trefasmatning till lägenheten. Och du har jordfelsbrytare. Men spisen har bara enfasmatning.
Hursomhelst- Tror du det är värt att skruva upp skyddet till spisen och kolla efter en dragavlastare eller ska man bara anta att det verkar ok och skicka en beställning? Om det verkar troligt att allt är OK så kan jag nog "chansa", men jag ville inte beställa helt blint bara.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 919 inlägg
Jag rekommenderar starkt att aldrig aldrig anlita installatörstjänsten hos vitvarusäljare. Få hellre tag på en elfirma som kan lösa ev problem som dyker upp. Dom kan t.ex montera uttag och stickpropp så att det blir enklare nästa gång du byter spis.
Jag förstår att det är bättre - men det verkar vara flera tusen i skillnad i så fall. Det är ju frågan om det är så mycket värt det.Bo.Siltberg skrev:
Minst 3000 i skillnad i installation enligt uppgift från elektrikern och om jag jämför med elgigantens priser. Sen vet jag inte exakt hur det blir med bortforsling av nuvarande maskinen om jag inte beställer installationen. Jag har ingen egen bil så jag ser gärna att någon tar med den gamla.
Säkert kan elfirman ta hand om det också men det blir nog bra mycket dyrare än typ 300 eller vad elgiganten tar.