5 136 läst · 56 svar
5k läst
56 svar
Uppfyller elmätare utan HAN-port den nya lagen?
Jo man kommer knappast runt funktionskravetM Marcus-AA skrev:
"Elmätaren ska utrustas med ett kundgränssnitt som stöds av en öppen standard som möjliggör för kunden att ta del av mätuppgifterna i nära realtid."
Jag fick köpa min HAN-port själv och det ska jag kräva ersättning för eftersom elmätaren saknade kundgränssnitt.
Sen fick jag då gå hårda vägen och enklast tar elnätsbolagen fram en splitter inkl matning.
Det beror ju på om det finns en öppen standard på gränssnittet du ansluter din ”port” på.
Jo det finns två standarder.D Daniel 109 skrev:
HAN-P1 och HAN-NVE
Mer om
https://hanporten.se/
Sen oavsett viken standard ska det banne mig finnas en fysisk HAN-port på alla smarta elmätare.
Sen ska det vara tydligt för en kund att skrället från Kamstrup behöver en +5V matning och elnätsbolagen ihop med Kamstrup kan nog ta fram en billig lösning.
Kravet på ett kundgränssnitt på elmätaren gäller från den 1 januari 2025. Det är väl först efter den tiden som du skulle kunna klaga på att de inte tillhandahåller hanportsmodul kostnadsfritt till dig.P paralun skrev:Jo man kommer knappast runt funktionskravet
"Elmätaren ska utrustas med ett kundgränssnitt som stöds av en öppen standard som möjliggör för kunden att ta del av mätuppgifterna i nära realtid."
Jag fick köpa min HAN-port själv och det ska jag kräva ersättning för eftersom elmätaren saknade kundgränssnitt.
Sen fick jag då gå hårda vägen och enklast tar elnätsbolagen fram en splitter inkl matning.
Min gissning är att de säljer den före 1/1 2025, och installerar/ger bort den kostnadsfritt efter den 1/1 2025, för att följa lagen.
Jo det vet vi och det är ju det som diskuteras som Marcus-AA startade inkl länk till EI.B BSOD skrev:Kravet på ett kundgränssnitt på elmätaren gäller från den 1 januari 2025. Det är väl först efter den tiden som du skulle kunna klaga på att de inte tillhandahåller hanportsmodul kostnadsfritt till dig.
Min gissning är att de säljer den före 1/1 2025, och installerar/ger bort den kostnadsfritt efter den 1/1 2025, för att följa lagen.
Kamstrup Omnipower är undermålig men jag tror inte man tvingar fram ett byte till men däremot tekniska lösningar samt att det var fel att kunder fick betala själva för en fysisk HAN-port.
Det finns inget som säger att någon av de standarderna behöver användas.P paralun skrev:Jo det finns två standarder.
HAN-P1 och HAN-NVE
Mer om
[länk]
Sen oavsett viken standard ska det banne mig finnas en fysisk HAN-port på alla smarta elmätare.
Sen ska det vara tydligt för en kund att skrället från Kamstrup behöver en +5V matning och elnätsbolagen ihop med Kamstrup kan nog ta fram en billig lösning.
Det vet jag inte. Det måste ju nätbolaget peka på i så fall.
Jo om inte är man totalt ute på djupt vatten.D Daniel 109 skrev:
Energiföretagen tog även gemensamt fram länkat dokument
"Det lokala kundgränssnittet som avses i denna rekommendation brukar benämnas på
olika sätt, det förekommer att den kallas H1-port (i IEC-standarder), P1-port (i den
nederländska nationella branschstandarden), HAN-port (i den norska nationella
branschrekommendationen). Denna rekommendation följer den benämning som
används i internationella standarder, alltså H1-porten."
https://www.energiforetagen.se/glob...ekommendation-lokalt-granssnitt-v1-2-2018.pdf
Det är ju bra att de rekommenderar etablerade standarder. Men det är inget krav.
Liknande trådar
-
Ta ner kakelplatta utan att skada tätskikt
Badrum -
Tajma in utlandsshopping när valutan är låg?
Övrigt Off Topic -
Lossa kåpa till gammalt elskåp med ny elmätare utanpå.
El -
Elmätare för utanpåliggande fasta installationer
El -
Solaredge: Hämta effekt via API utan extern elmätare?
Solceller, Solfångare, Solenergi