Kamstrups HAN-moduler innehåller egentligen inget annat än en optokopplare och några pullup-motstånd. Vilket protokoll som skall användas sätts av nätägaren (oftast på kundens begäran), dvs det sker ingen bearbetning av signalen i modulen.

På RJ45-modulen används andra signalnivåer så där finns lite kretsar för det.
 
E elmont skrev:
Men snälla, det måste väl vara du som har ett intresse av att få mätresultaten som ska betala den extra utrustningen. Dom allra flesta har inte det önskemålet och då ska dom naturligtvvis inte vara med och betala för din hobby.
Fast det var nog inte så man tänkte när man ställde kravet när lagen skrevs. Kostar väl 25kr extra per mätare om man upphandlar vettigt. Skulle säga vi som skattebetalare är med att betala rätt mycket för andras hobby.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Fast det var nog inte så man tänkte när man ställde kravet när lagen skrevs. Kostar väl 25kr extra per mätare om man upphandlar vettigt. Skulle säga vi som skattebetalare är med att betala rätt mycket för andras hobby.
Och att vi redan betalar andras hobby är väl illa nog, varje ny hobby som vi måste betala för gör ju det hela än sämre.
 
  • Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men snälla, det måste väl vara du som har ett intresse av att få mätresultaten som ska betala den extra utrustningen. Dom allra flesta har inte det önskemålet och då ska dom naturligtvvis inte vara med och betala för din hobby.
I kraven på de nya elmätarna finns att de ska ha ett öppet gränssnitt. Då ska de ha det. Om de kan hänvisa till en standard för modulen så är det okej.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och att vi redan betalar andras hobby är väl illa nog, varje ny hobby som vi måste betala för gör ju det hela än sämre.
Det är möjligt. Men det ändrar inte att lagstiftaren var ganska tydlig här. Och det är ju den juridiska frågan som är intressant.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Tommty
E elmont skrev:
Och Tommty
Och det är ju inga problem att montera en effektvakt utan att ha en HAN-pot. Det har jag gjort sedan långt före digitala elmätare. Och du har ju en möjlighet att montera en HAN-port om du så önskar, men du vill att någon annan ska betala?
Och nätägaren har knappast nått problem med din huvudsäkring utan det är du som ev har det "problemet".
Visst kunde man göra det innan elmätare. Men hur många tror du gjorde detta kontra dagens möjlighet via HAN-porten?

Och om du tänker 2 steg längre, Om Nätägaren faktiskt är intresserad av att folk ska lära sig vad som förbrukar ström, vilka tider som är billiga, minska överbelastning så borde de glatt skicka ut alla hjälpmedel de kan för att uppnå just detta.

För det är inte skattebetalarna som betalar för förstärkning av nät, balans, överföring m.m....right?
 
Man får läsa förordningen för att förstå vad nätbolaget måste och inte måste göra.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...999716-om-matning-berakning-och_sfs-1999-716/

27 § Mätutrustningen ska ha ett kundgränssnitt som stöds av en öppen standard.

Kundgränssnittet ska vara utformat så att det är möjligt att i nära realtid få information om
1. både uttag och inmatning i varje fas av
a) ström,
b) aktiv effekt, och
c) reaktiv effekt,
2. spänning i varje fas, och
3. mätarställning för uttag och inmatning av aktiv energi.

Det ska inte vara möjligt att skicka information till mätutrustningen genom kundgränssnittet.
Förordning (2018:1426).
Jag kan väl tycka att "ska ha ett kundgränssnitt" betyder att HAN-porten eller annat motsvarande öppet gränssnitt ska finnas på plats, inte att mätaren är förberedd för det. Som mätaren levereras nu utan HAN-modulen så har den ju inte ett kundgränssnitt med öppen standard.

Men detta villkor ska inte uppfyllas förrän senast 1:a januari 2025 så de kan ju skicka ut HAN-moduler till er kunder till dess, vad vet man..
 
  • Gilla
twallsten
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Min tolkning av Kamstrups mätare är att den uppfyller förordningen då förordningen inte specifierar gränssnittet. Det räcker att dokumentera hur just den mätare man själv tillverkar ger ett lokalt kundgränssnitt.

[länk] HAN interface specification.pdf&p=2605725

Ovan dokumentation anser jag uppfyller allt vad tolkningen av öppet kan ge.
Gör den verkligen det? Den beskriver inte det egna protokollet utan bara vad pinnarna gör och sedan hur två av de moduler de säljer fungerar för kunden. Men de extra dokumenten de refererar till som man kan beställa från den kanske beskriver hur modulen är uppbyggd...
 
M merbanan skrev:
Ovan dokumentation anser jag uppfyller allt vad tolkningen av öppet kan ge.
Frågan är väl om det kan kvalificera som en standard.
 
K krfsm skrev:
Frågan är väl om det kan kvalificera som en standard.
Jag tror nog att man måste förse mätaren med en HAN modul för att uppfylla denna del.

Men om Kamstrup standardiserar sin anslutning så uppfyller man textens mening.
 
Har de publicerat gränssnittet och tillåter andra att använda det så är det ju ett standardiserat gränssnitt. Det finns inga krav på hur det ska se ut.
 
Tackar för alla svar och åsikter. Kul att det i dokumentationen står för modulen av typ P1
"The HAN P1 module has been developed to accommodate the Swedish requirements set by
Energiföretagen Sverige."

Kamstrup själva anser dvs inte att den uppfyller kraven utan denna... Jag får se vad Miljöteknik svarar.

Oavsett tolkning av texten så tror jag som någon skrev att syftet man hade med lagens formulering är att förenkla för konsumenten.
 
Det finns 2 andra företag som har utvecklat kompatibla moduler. Jag skulle nog säga att den som har den bättre advokaten i en juridisk tvist skulle få rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.