14 086 läst · 59 svar
14k läst
59 svar
Underhåll av pinnstaket
Produkter som diskuteras: "Maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Några pinnar målade i Trump-orange, även om de börjar torka lite här förstås.
Fast det är klart, de tar en evighet att torka. Några ska till "lagret", då de ersätts av andra lite längre, bak i bilden, som passar bättre just där de satt.
Kan man måla när det regnar? Som ofta beror det på volymen. Lite duggregn gör ingenting, då syftet med att inte måla vid regn är att färgen inte ska flyta. Färgen innehåller ju mest vatten. Sen märkte jag att med lite mera regn, räcker det att ta med penseln över de ytor som får regn på sig, så blir det snyggt igen.
Gissar på det här fick en regnskur på sig när färgen torkade. Men det är ju inte hela världen heller, utan en snabb övervakning fixar det, om man orkar bry sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man måla när det regnar? Som ofta beror det på volymen. Lite duggregn gör ingenting, då syftet med att inte måla vid regn är att färgen inte ska flyta. Färgen innehåller ju mest vatten. Sen märkte jag att med lite mera regn, räcker det att ta med penseln över de ytor som får regn på sig, så blir det snyggt igen.
Logga in
Skapa konto
Gissar på det här fick en regnskur på sig när färgen torkade. Men det är ju inte hela världen heller, utan en snabb övervakning fixar det, om man orkar bry sig.
Redigerat:
Ja, det är skönt när det är okej att allt inte är perfekt, och att det blir rätt bra ändå. Fast en del är viktigt. Hela tiden har jag försökt använda alternativa metoder för att göra det enklare,annars tar det en evig tid, vilket lite granna var meningen. Men att stå med skrapa i högerhanden och pensel i vänsterhanden är inte modernt idagOldboy skrev:
Sen är annars val av färg mycket viktigt. Visst skulle man kunna använda brandbilsröd akrylfärg. Inget för mig, men i andra sammanhang kan det vara perfekt.
Logga in
Skapa konto
Att stoppa penseln i en plastpåse var ett tips jag läste nånstans. Fungerar utmärkt med rödfärgen, och höll sig helt okej över vintern. Bra att ha tillgänglig också hela toden, om det är någonstans jag behöver dutta på lite rött.
En batteridriven skruvdragare på 18 Volt är naturligtvis ett måste. Trallskruv med dimensionen 4.2 × 42 funkar bäst för att sätta upp pinnarna.
Även dessa behöver vara av bra kvalitet för att inte festa tålamodet för mycket, och alla håller inte måttet.
Logga in
Skapa konto
Även dessa behöver vara av bra kvalitet för att inte festa tålamodet för mycket, och alla håller inte måttet.
Logga in
Skapa konto
Enklast att först kapa tvärslån så att den är för lång, och därefter kapa igen så att det blir bra, då det kan vara lite svårt att mäta exakt.
Den ska ha den där lutningen så att vattnet rinner av. Precis som topparna på pinnarna ska vara spetsiga så vatten inte ligger kvar. För att såga så är en cirkelsåg ett måste.
Ska man bygga staket från början kan man förstås beställa allt från sågen, om man vet vilka mått man ska ha. Annars är förstås en kapsåg ett måste. Jag kör med cirkelsågen här också. Annars får man nog se sågning för hand som en trevlig motionsidrott.
I dagarna avslutade jag de sista metrarna. Så nu blir det paus i några år, innan det är dags att dra igång igen. Men så blir det i en makligare takt.
Liknande trådar
-
Underhåll stenläggning
Grund & Markarbeten -
Brunn med servitut och delade underhållskostnader
Juridik -
Underhållsservice Bosch 3800i EW
Värme allmänt -
Husunderhåll - Hur kollar man status på huset
Byggnadsvård -
Avloppsrör i kök som inte sticker ovanför golvet, vad blir bäst ur underhållsynounkt?
Vatten & Avlopp