Vad är det blå mellan den vita toppen och det röda?
 
  • Gilla
Sebbe89
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Vad är det blå mellan den vita toppen och det röda?
Maskeringstejp? :)
 
A Sorku skrev:
Maskeringstejp? :)
Ja visst är det tejp. Lite dräll från målningen av toppen kan hamna på pinnen, så då får tejpen sitta kvar när jag duttar på lite rött. Eller så kan topparna behöva en omgång till.
 
Rödmålad trästaket med en integrerad grind som nästan smälter in och ser ut som en del av staketet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde en "hemlig" grind, så slipper jag gå runt hela tiden, nästa gång det blir underhåll.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Ja, när man har vandrat ett gäng ggr fram och tillbaka längs 25m-hinder så brukar uppfinningsrikedomen slå till. :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Några pinnar målade i Trump-orange, även om de börjar torka lite här förstås. Ny målade träpinnar i orange färg ligger utlagda på gräset för torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast det är klart, de tar en evighet att torka. Några ska till "lagret", då de ersätts av andra lite längre, bak i bilden, som passar bättre just där de satt.

Kan man måla när det regnar? Som ofta beror det på volymen. Lite duggregn gör ingenting, då syftet med att inte måla vid regn är att färgen inte ska flyta. Färgen innehåller ju mest vatten. Sen märkte jag att med lite mera regn, räcker det att ta med penseln över de ytor som får regn på sig, så blir det snyggt igen.

Nymålade trälister i orange färg med torkande regndroppar på ytan, mot gräsmarken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gissar på det här fick en regnskur på sig när färgen torkade. Men det är ju inte hela världen heller, utan en snabb övervakning fixar det, om man orkar bry sig.
 
Redigerat:
Visst är det gott att använda robusta mtrl och metoder, där allt inte är så hysteriskt petigt?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Visst är det gott att använda robusta mtrl och metoder, där allt inte är så hysteriskt petigt?
Ja, det är skönt när det är okej att allt inte är perfekt, och att det blir rätt bra ändå. Fast en del är viktigt. Hela tiden har jag försökt använda alternativa metoder för att göra det enklare,annars tar det en evig tid, vilket lite granna var meningen. Men att stå med skrapa i högerhanden och pensel i vänsterhanden är inte modernt idag

Sen är annars val av färg mycket viktigt. Visst skulle man kunna använda brandbilsröd akrylfärg. Inget för mig, men i andra sammanhang kan det vara perfekt.
Animerade karaktärer från LazyTown, inklusive Sportacus och Robbie Rotten, framför en tecknad stadssiluett.
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Målningspensel inslagen i en röd plastpåse ligger på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att stoppa penseln i en plastpåse var ett tips jag läste nånstans. Fungerar utmärkt med rödfärgen, och höll sig helt okej över vintern. Bra att ha tillgänglig också hela toden, om det är någonstans jag behöver dutta på lite rött.
 
En batteridriven skruvdragare på 18 Volt är naturligtvis ett måste. Trallskruv med dimensionen 4.2 × 42 funkar bäst för att sätta upp pinnarna.
Två askar med trallskruv, en märkt COBRA och den andra ESSVE, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även dessa behöver vara av bra kvalitet för att inte festa tålamodet för mycket, och alla håller inte måttet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Rödmålat staket med spetsiga toppar och en tvärslå som behöver kapas till rätt lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enklast att först kapa tvärslån så att den är för lång, och därefter kapa igen så att det blir bra, då det kan vara lite svårt att mäta exakt.

Den ska ha den där lutningen så att vattnet rinner av. Precis som topparna på pinnarna ska vara spetsiga så vatten inte ligger kvar. För att såga så är en cirkelsåg ett måste.

Ska man bygga staket från början kan man förstås beställa allt från sågen, om man vet vilka mått man ska ha. Annars är förstås en kapsåg ett måste. Jag kör med cirkelsågen här också. Annars får man nog se sågning för hand som en trevlig motionsidrott.
 
I dagarna avslutade jag de sista metrarna. Så nu blir det paus i några år, innan det är dags att dra igång igen. Men så blir det i en makligare takt.
 
Viltskador. Klart att älgen kan få ta sig några äpplen, men han behöver väl inte förstöra staketet för det. Rött staket med brutna spjälor och synlig skada, indikerar viltskada orsakad av älg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
Då kan du pröva att husera ett gäng hästar... Det här är lindrigt. ;)
Man skulle inte kunna tro det men hästar är släkt med både bävrar och bulldozrar. :p
 
  • Haha
  • Gilla
Byggfuskarn och 1 till
  • Laddar…
Närbild av ett rött staket med avskalad färg och grön vegetation i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Årets första fix. Ersätter tre pinnar älgen sparkade sönder.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.