14 088 läst · 59 svar
14k läst
59 svar
Underhåll av pinnstaket
Tack för erkännande och uppmuntran!
Jag kallar det slipa, men det är stålborste på elverktyg, som jag kör över träet. Eftersom det är rätt pilligt med alla vinklar har jag inte hittat något bättre alternativ än.
Jag kallar det slipa, men det är stålborste på elverktyg, som jag kör över träet. Eftersom det är rätt pilligt med alla vinklar har jag inte hittat något bättre alternativ än.
Att ta bort maskningen.
Själva målningen är bara en mindre del av målandet. Tips också att låta rödfärgen torka mycket väl innan man sätter på tejpen. Vid minsta lilla fukt kvar lossnar färgen, även om den kändes torr.
Dräll!
Kan förväxlas med fågelskit. Tas nästa gång rödfärgen kommer fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själva målningen är bara en mindre del av målandet. Tips också att låta rödfärgen torka mycket väl innan man sätter på tejpen. Vid minsta lilla fukt kvar lossnar färgen, även om den kändes torr.
Dräll!
Logga in
Skapa konto
Kan förväxlas med fågelskit. Tas nästa gång rödfärgen kommer fram.
Knepet är att ta det i mindre steg. Hela staketet, på bilden syns kanske en femtedel, har jag i delar i väderstreck och sen i sektioner som stolparna naturligt avdelar.S fiar4387 skrev:
Sen tar jag en sektion i taget, med vad jag nu tycker kan vara bra. Att borsta är till exempel ganska krävande fysiskt, medan knopparna är enklast.
Sen har jag bara börjat med byte av pinnar, och inte alls med tvärslåarna.
Inte särskilt dyrt faktiskt. Minns inte riktigt priserna på virket, men som ett exempel är det kanske en tia per pinne.Stiftet skrev:
Sen behöver man betong för stolparna, även om jag ska titta på alternativ. Borstutrustning, penslar och så färg förstås.
Ja det är väl stolparna och betong som kostar mest förstås. Men gunnerbostängsel är inte gratis det heller. Mitt är från sextiotalet gissar jag och det har rostat upp nu. Har verkligen lust på nått annat.B Byggfuskarn skrev:
Helst vill jag kunna montera ner och upp hela staketet utan spik, vilket väl kanske är främsta anledningen till jag vill ha annan variant på hur stolparna fästs. Fast om även tvärslåarna kan tas bort kanske det inte är så stor anledning, då enda anledningen skulle vara att byta ut stolpen.Stiftet skrev:
Gunnebostängsel är hönsnät för människor, och en styggelse på andra ställen än industrier och skolgårdar. Och då tycker jag inte det, bara för att jag som liten i full fart sprang rakt in i ett grönt meterhögt stängsel, när jag skulle gena över en villatomt.
Jag funderar på om man kunde bygga en slags ” grindar” att hänga mellan stolparna. Då kunde man lätt måla o reparera när det behövdes. Ställer dock hänga krav på stolparna och infästningen. Tungt blev det väl också.
Jo, jag har också varit inne på det. Som det är nu så hänger ändå tvärslåarna på stolparna, genom att man yxat ut passning i tvärslå och stolpe. Till skillnad från pinnarna hålls de inte uppe med spik, utan är bara till för att hålla tvärslåarna på plats.
Jag antar att du tänker på några sorts krokar, så att en hel sektion mellan stolpar kan tas bort. Vore praktiskt, men har inte själv tänkt ut hur skulle funka.
Jag antar att du tänker på några sorts krokar, så att en hel sektion mellan stolpar kan tas bort. Vore praktiskt, men har inte själv tänkt ut hur skulle funka.
Tidigare provade jag att använda en kil för att hålla pinnen på plats, vilket behövs när jag hängt den med krokar på tvärslåarna. Bild finns tidigare.
Problemet med den metoden är att julen sakta drar ut märlan ur pinnen, genom den konstanta kraft kilen utövar. Efter ett tag märkte jag att det blev lite lösare, och till slut kommer de att falla bort. Nu borde det inte vara värre än att jag skulle få gå och trycka lite på dem då och då, men jag har ingen lust med den lösningen.
I stället har jag provat att sätta märlor vid sidan av den som ska hänga på kroken.
Nackdelen är att de måste vara ganska exakt lagom mycket inslagna för att fylla sitt syfte. Får se hur väl den här varianten faller ut.
Problemet med den metoden är att julen sakta drar ut märlan ur pinnen, genom den konstanta kraft kilen utövar. Efter ett tag märkte jag att det blev lite lösare, och till slut kommer de att falla bort. Nu borde det inte vara värre än att jag skulle få gå och trycka lite på dem då och då, men jag har ingen lust med den lösningen.
I stället har jag provat att sätta märlor vid sidan av den som ska hänga på kroken.
Logga in
Skapa konto
Nackdelen är att de måste vara ganska exakt lagom mycket inslagna för att fylla sitt syfte. Får se hur väl den här varianten faller ut.
Ruttna tvärslåar duger inte, och den här blir den första jag kommer att byta ut.
Egentligen borde stolpen också bytas, men det får bli en senare fråga. Sen har jag ännu inte någon ny tvärslå att sätta dit, så jag får nöja mig med att ta hand om pinnarna.
Så här är mer hur jag tänkt att underhålla staketet, snarare än att stå och huka bland nässlorna. Alla pinnar utom en har klarat sig, och kan återanvändas.
Logga in
Skapa konto
Egentligen borde stolpen också bytas, men det får bli en senare fråga. Sen har jag ännu inte någon ny tvärslå att sätta dit, så jag får nöja mig med att ta hand om pinnarna.
Logga in
Skapa konto
Så här är mer hur jag tänkt att underhålla staketet, snarare än att stå och huka bland nässlorna. Alla pinnar utom en har klarat sig, och kan återanvändas.
Redigerat:
Vill du ha demonterbara spjälor så är skruv garanterat det snyggaste, stabilaste, skrammelfria, nedramlingssäkra och enklaste nu när batteriskruvdragare finns.
Vanlig rostfri trallskruv fungerar utmärkt.
(Gäller såklart även tvärreglarna.)
Vanlig rostfri trallskruv fungerar utmärkt.
(Gäller såklart även tvärreglarna.)