625 läst · 16 svar
625 läst
16 svar
UC i skjul matad från HC i garage
Sida 1 av 2
Ska montera en undercentral i ett trädgårdsskjul på fastigheten ca 30 meter från garage som matas från en huvudcentral som sitter i garaget.
Min plan är att dra EXLQ 5G2,5 ~30m i ett gult markrör från en 3-pol 16A dvärgbrytare skyddad av (efter) jordfelsbrytare.
Detta in till en huvudbrytare i UC normkapsling, 1xC16 brytare för uttag med eventuellt framtida högre laster (exempelvis kompostkvarn etc) och 2xC10 brytare till övriga uttag och belysning.
Bör jag istället dra 5G6 N1XV (vilket jag gärna slipper)? Är det OK att köra utan separat JFB i UC? I garagets HC har jag redan 2 JFB och 1 PSA så det är bra fördelning mellan så det finns motståndskraft i att om något löser så löser inte allt annat.
Min plan är att dra EXLQ 5G2,5 ~30m i ett gult markrör från en 3-pol 16A dvärgbrytare skyddad av (efter) jordfelsbrytare.
Detta in till en huvudbrytare i UC normkapsling, 1xC16 brytare för uttag med eventuellt framtida högre laster (exempelvis kompostkvarn etc) och 2xC10 brytare till övriga uttag och belysning.
Bör jag istället dra 5G6 N1XV (vilket jag gärna slipper)? Är det OK att köra utan separat JFB i UC? I garagets HC har jag redan 2 JFB och 1 PSA så det är bra fördelning mellan så det finns motståndskraft i att om något löser så löser inte allt annat.
På 16A säkringen - uttag precis intill och sen någon meter sladd. Säg 5 meter till.
På 10A säkringen har jag tänkt koppla ca 30 m till max till trädgårdsbelysning mm.
Förimpedans kan jag väl ta reda på men det vore väl skönt att kunna veta rent generellt.
På 10A säkringen har jag tänkt koppla ca 30 m till max till trädgårdsbelysning mm.
Förimpedans kan jag väl ta reda på men det vore väl skönt att kunna veta rent generellt.
Ok. Du kan grovt mäta upp förimpedansen själv genom "vattenkokarmetoden" om du inte har testinstrument eller kan fråga elnätsägaren: https://www.byggahus.se/forum/threa...nsen-med-en-vattenkokare.262384/#post-2305383 Sedan kan man gissa också beroende på hur lantligt man bor och hur långt det är till transformatorstationen.
Kabelarean styrs av frånkopplingstider, belastningsförmåga, spänningsfall och ekonomisk drift. Så det får bestämmas från fall till fall genom beräkning. Det finns inget generellt som gäller där.
Du kan använda en av garagets jordfelsbrytare för att skydda den nya centralen om den är lämplig för det men normalt placerar man sådana skydd inom centralen. Fast för ett skjul så kan nog anses vara ok.
Du kan använda en av garagets jordfelsbrytare för att skydda den nya centralen om den är lämplig för det men normalt placerar man sådana skydd inom centralen. Fast för ett skjul så kan nog anses vara ok.
Okej. Förutom att eventuellt kabelarean bör justeras i planen beroende på förimpedans så ska det andra vara OK?
Om man bara gissar på att byggnaderna står på landsbygden och förimpedansen är runt 600 mOhm så innebär det att utlösningsvillkoret precis uppfylls med först 30 m 5G2,5 mm2 kabel och 3×16 A från garaget till skjulet och sedan ytterligare 30 m 3G1,5 mm2 kabel för belysning och uttag säkrat med C10A. Spänningsfallet blir dock runt 13 V vilket är 5,7% och lite högre än normen max 4%. Om den sträckan normalt bara används för trädgårdsbelysning blir ju dock belastningen betydligt lägre normalt och spänningsfallet lägre. Uttaget med 16 A i skjulet klarar sig eftersom anslutningskabeln där bara blir max 5 m.
Intressant. Ska kolla förimpedans med nätägare men det är inom storstad och transformatorkiosken ligger ett stenkast bort.J Josth skrev:Om man bara gissar på att byggnaderna står på landsbygden och förimpedansen är runt 600 mOhm så innebär det att utlösningsvillkoret precis uppfylls med först 30 m 5G2,5 mm2 kabel och 3×16 A från garaget till skjulet och sedan ytterligare 30 m 3G1,5 mm2 kabel för belysning och uttag säkrat med C10A. Spänningsfallet blir dock runt 13 V vilket är 5,7% och lite högre än normen max 4%. Om den sträckan normalt bara används för trädgårdsbelysning blir ju dock belastningen betydligt lägre normalt och spänningsfallet lägre. Uttaget med 16 A i skjulet klarar sig eftersom anslutningskabeln där bara blir max 5 m.
Oj, det kunde jag inte gissa på. Har man hela 30 m mellan garage och trädgårdsskjul plus ytterligare 30 m trädgårdsbelysning brukar det inte röra sig om någon normal villatomt i en tätort. Har man lägre förimpedans så ser kalkylen bättre ut.
Rk = 50 mOhmJ Josth skrev:Om man bara gissar på att byggnaderna står på landsbygden och förimpedansen är runt 600 mOhm så innebär det att utlösningsvillkoret precis uppfylls med först 30 m 5G2,5 mm2 kabel och 3×16 A från garaget till skjulet och sedan ytterligare 30 m 3G1,5 mm2 kabel för belysning och uttag säkrat med C10A. Spänningsfallet blir dock runt 13 V vilket är 5,7% och lite högre än normen max 4%. Om den sträckan normalt bara används för trädgårdsbelysning blir ju dock belastningen betydligt lägre normalt och spänningsfallet lägre. Uttaget med 16 A i skjulet klarar sig eftersom anslutningskabeln där bara blir max 5 m.
Xk = 20 mOhm
Förimpedansen är då 54 mOhm?
Mina beräkningar säger att det finns god marginal?
Om du med Rk och Xk menar jordslutningsimpedansen vid mätarsäkringarna så är det extremt lågt. Bara några meter till transformatorstationen(?) Kalkylen blir mycket bra även med 5G2,5-kabel. Generellt i tätorter så gissar man på en förimpedans om 300 mOhm i ett slags genomsnitt.
Nej jordslutningsimpedansen är 90 mOhm. Ja trafokiosken ligger bara ett stenkast bort