22 240 läst · 93 svar
22k läst
93 svar
Ubiquiti Edgerouter POE
Nu har inte jag en edgerouter men jag skulle tro att man får upp en port för den porten som går till switchen men den lär hitta alla enheters mac-adresser som är kopplad till blå-switchen däremot kommer du inte kunna se varje enskild port eller göra några inställningar på "dumswitchen" då det inte finns några inställningar att göra på en icke smart switch. En smart switch kan behövas tex om man använder sig av vlan eller har väldigt mycket trafik så att man vill styra prioriteringar och liknande.norrbottenssnickaren skrev:
Har mycket svårt att tänka mig att man kan styra andra tillverkares enheter från Edgeroutern.
"Smart" i smart switch är ett marknadsföringsbegrepp där man talar om att den går att managera (hantera) med vissa inställningar, men är inte lika ball som en fullfjädrar enterprise-switch. Smart-switchar brukar normalt ha ett webb-gränssnitt där man kan ställa in lite med VLAN, QoS, portinställningar och så. Tror däremot inte alls det kommer att gå att sköta denna administration från en annan enhet från ett annat märke (Edgerouter).
"Smart" i smart switch är ett marknadsföringsbegrepp där man talar om att den går att managera (hantera) med vissa inställningar, men är inte lika ball som en fullfjädrar enterprise-switch. Smart-switchar brukar normalt ha ett webb-gränssnitt där man kan ställa in lite med VLAN, QoS, portinställningar och så. Tror däremot inte alls det kommer att gå att sköta denna administration från en annan enhet från ett annat märke (Edgerouter).
Nej, du kommer inte att se switchens portar i EdgeRoutern. Det finns ingen sådan funktionalitet.norrbottenssnickaren skrev:
Vad du däremot kan göra är att skapa ett valfritt antal VLAN i EdgeRoutern och trunkera dessa i switchen.
Dessa VLAN:en ser ut som portar i EdgeRoutern, du kan lägga upp routing och brandväggsregler på VLAN-nivå osv. för att styra hur routern förmedlar trafik mellan de olika VLAN:en, precis som om det vore en fysisk port.
Detta kan man utnyttja för att "bygga ut" antalet portar i routern med hjälp av en eller flera switchar.
Men notera att det är inte frågan om någon fjärrstyrning av switchen. Du måste själv göra motsvarande VLAN-konfiguration i denna.
För att kunna göra detta måste du ha en switch som kan trunkera VLAN, och det är det jag misstänker avses med "smart" switch i just detta sammanhang.
Notera också att detta inte är någon funktion som är unik för Ubiquiti, utan detta fungerar likadant i all utrustning som har (vettigt) stöd för VLAN.
P.s. med UniFi-produkterna kan du konfigurera både routern (USG i det fallet) och switchen från UniFi-controllern, i vissa avseenden som om de vore en enhet. Men den funktionen fungerar naturligtvis bara med Ubiquitys egna produkter i UniFi-seriern (vilket inte inkluderar EdgeRouter).
Redigerat:
Liknande trådar
-
Ubiquiti/Unifi inför multifaktorautentisering.
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Ubiquiti Unify USG slutat fungera. Byta till ny UX?
Hjälp mig planera hemmanätverk (ubiquiti / unifi)
Teknik -
Finns det något alternativ till Ubiquiti?
Bygga hemmanätverk med Ubiquiti - 24 eller 48 v PoE
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G