trattalask
Man kan väl köra routern i samma management som wireless? Det skulle iofs vara en bra funktion. Det uit är rätt trevligt att använda till skillnad från D-link.
 
Om du kör USGn kan du göra det, Edgeroutern har eget mgmt inte samma som AP's.
 
MathiasS skrev:
Köp en router med så många portar du behöver ROUTA mellan
Har inte EdgeRouter-modellerna stöd för VLAN på portarna eller varför behöver man en egen port till varje routat nät?
 
Man klarar sig väldigt bra utan, min router är så stabil så jag har nästan glömt bort att den finns.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Nä det är bara vid installation du behöver ha den igång, iaf i ett hemma nät med 1 antenn
I större system så är det säkert ett utomordentligt redskap
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
C
nino skrev:
Nä det är bara vid installation du behöver ha den igång, iaf i ett hemma nät med 1 antenn
I större system så är det säkert ett utomordentligt redskap
Edgeroutern är helt fristående och integrerar överhuvud taget inte med UniFi-controllern, så de har inget med varandra att göra. Den behövs/används bara för produkterna i UniFi-serien.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Flera av deras AP´s stödjer PoE vilket även switchar och routrar gör. Många gånger ställer man kanske routern på en plats så en eller par av de medföljande PoE-adaptrarna som ingår till AP spelar inte så stor roll utseende eller platsmässigt. Varför vill man ha stöd för PoE i tex routern när det ingår till AP´s. Man sätter väl ändå den adaptern nära routern så det hela påverkar inte installationen av en AP eller räckvidden på tex kabel? Är det bara för att slippa alla ev adaptrar?
 
C
Skånelängan skrev:
Är det bara för att slippa alla ev adaptrar?
Ja, i princip. De stora tillämpningarna för PoE är accesspunkter, IP-telefoner och kameror. Särskilt i de senare fallen kan det ju bli ett gäng som hänger på en switch och då blir det orimligt att ha ett helt skåp fullt med nätdelar. Dessutom kan man vilja få matning spontant på valfri port i nätet utan att behöva koppla fysiskt.

EdgeRouter PoE:n är en lite udda fågel med sina 5 portar. En port används som uplink så i praktiken potentiellt max 4 anslutna enheter som skall matas. Då känns det som man kan leva med lösa adaptrar så produkten i sig är rätt onödig på det sättet. Dessutom har den bara "fusk-PoE" utan förhandling och med den medföljande adaptern endast 24V vilket begränsar användbarheten.

Tror det handlar mycket om att Ubiquiti har ett tänk kring PoE som man vill positionera på marknaden.
 
...fast "i det lilla" så är det ju även smidigt om man har 1-2st AP att slippa extra sladdar och adaptrar, speciellt om man ska knöka in allt i en villa på ett begränsat utrymme... Om man ändå väljer edgerouter och unify AP så är det ju ingen nackdel - men förstår att för ett företag eller en privatperson med "större" behov så passar det inte... Det som är lite märkligt är att man inte integrerat gränssnitten i AP och EdgeRouter som man väl gjort med motsvarande USG... Kanske är det USG man "borde" köpt för sådan tillämpning som jag har... :)
 
C
JohanLun skrev:
...fast "i det lilla" så är det ju även smidigt om man har 1-2st AP att slippa extra sladdar och adaptrar, speciellt om man ska knöka in allt i en villa på ett begränsat utrymme...
Sant. Jag kör själv accesspunkten på PoE hemma trots att det bara är en enda. Irriterande nog var jag tvungen att köpa en MikroTik-nätdel (på Ubiquitis inrådan!) då AP AC kräver 48V PoE. Men det är ju mer för att man kan än för att man måste :cool:

Kanske är det USG man "borde" köpt för sådan tillämpning som jag har... :)
USG har varit extremt begränsad i funktionalitet via UniFi-gränssnittet. Men på senare tid har Ubiquiti jobbat hårt på att lyfta in mer och mer i UniFi, så på sikt tror jag det är USG som gäller. Men än så länge är det ändå ett glapp i vad man kan göra med USG:n om man inte vill konfigurera den på kommandoraden.

P.s. EdgeRoutern har ju fler portar än den lilla USG:n också, och är därmed i mitt tycke mer användbar i små nät där man då inte behöver någon switch.
 
jag tror de "uppgraderat" vilken powersupply som hänger med, min EdgeRouter funkade utan byte av supply, jag kör åxå en AP, men kommer nog behöva en till AP egentligen, sekelskifteshus med putsade plankvägg verkar dämpa både ljud och WiFi väldigt bra... :)
 
C
JohanLun skrev:
jag tror de "uppgraderat" vilken powersupply som hänger med
Ja, det verkar stämma när man kollar på specen.
 
Så om man ändå måste man kraftmata AP Pro med injektor så kan man köpa EdgeRouter X eller Lite i stället för PoE?
För normalt hemmabruk skall tilläggas.

Vad skiljer EdgeRouter X/Lite mot PoE förutom PoE-funktionen?
 
Redigerat:
Till alla datorproffs... om man kör en edgerouter X och kopplar in en unmanaged switch tex en blå netgear kommer man se portarna i edgeroutern och kan göra inställningar för dessa? Hur trafik får vandra osv. Eller är jag helt ute och cyklar? Varför ska man ha en smart switch?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.