MathiasS skrev:
...och se till att eventuella fasta adresser ligger utan för den range som DCHP-servern plockar adresser ifrån.
Om det går att göra som demmpa nämnde, dvs att tilldela fasta adresser i DHCP via MAC identifiering blir det smidigt. Schemat och management finns på ett ställe. De adresser som inte bokas blir dynamiska. T.ex kan 1-10 prioriteras för nätverksutrustning och övriga för klienter.

Ja det är precis så man gör

Det kommer troligen lösa problemet, men jag fattar fortfarande inte hur de kunnat kollidera, om det inte varit något temporärt fel som delat ut adresserna fel...

Kan det vara att när jag hållit på och konfat om systemet så har några enheter varit vakna, sen somnat (medan jag kört wizarden, och sen har dessa blivit tilldelade andra enheter), sen vaknat igen och behållit sin IP som servern (iom omkonfig) glömt av och delats ut till annan enhet. Dvs problemet skulle försvunnit själv om jag bara väckt alla enheter och förnyat alla lease adresser?

Kör arp -a från kommando prompten på en PC kopplad till dit nät så borde du se alla inkopplade klienter och hur dess adresser tilldelas.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nej bara dom som pcn har pratat med. Böttre att kolla i routern.

Jag är en klant, under ett kort tag när jag konfade Edgeroutern använde jag den router jag haft som AP till huvudrouter och slog på DHCP... :( Nu bör det funka...

Det brukar vara något sådant.....:)

Nu verkar allt ha stabiliserat sig och jag har inte upplevt mera problem. Dock konfade jag tillbaka (tog bort) tex uPnP och lite annat, får se om jag får problem när jag återaktiverar detta. Har dock haft annat att göra och inte hunnit med detta...

Dock vill jag upplysa andra om windows 10's utomordentligt tokiga funktion att automagiskt klassa nätverken som privata eller offentliga/publika när man kopplar sig på en ny adress. Iom att man när man konfigurerar routern byter IP adressen så "aktiveras" denna automagiska funktion. Som lök på laxen så är Ubi's router en HTTPS adress, och iom att den inte hittar ett giltigt certifikat så måste man aktivt klicka avancerat och godkänna "osäker" surfrning. Om man inte är observant kan det göra att man tror att routerns websida inte funkar.

• Gilla
Helmersson
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Dessa statiska/fasta adresser lägger du utanför den adressrymd som används för att tilldela adresser dynamiskt (till telefoner, ipads, datorer etc). NAS, TV, accesspunkter, skrivare etc, brukar jag göra en statisk mappning för.
Jag går ett steg längre och ger allt som jag äger och då och då är anslutet en statisk adress i DHCP-servern. Det enda som får dynamisk adress är gästers eventuella prylar eller andra högst tillfälliga enheter. Tar väldigt lite tid och kan underlätta felsökning/administration en hel del. Sen känns det rätt också... :)

Ja det var vad som avsågs här! statisk mappning av macadress till ip alltså.

Fråga kolon

Med vilken hastighet *routar* POE5 mellan eth1 och eth2-4 när dessa två subnät INTE är bryggade? Vi kan för enkelhetens skull anta att det inte finns några policys mellan dessa nät, bara "tillåt all trafik".

En miljon paket/sekund

Svar punkt

Samma som mellan lan och wan alltså. Och det blir någon knapp gigabit i throughput.

trattalask
1Mpps vid 64B paket eller 3Gbps vid 512B (eller större) paket. Ingen aning om hur ärliga dom är i sin spec.

Jag gillar verkligen ubiquitis wlanprylar så missförstå mig inte. Men vad gör denna router bättre än en D-link eller netgear*? Det enda jag hittar i databladet var att den klarar ospf och bgp. Men jag gissar på att det inte ligger i topp på använda funktioner i de svenska hemmen. ;) Bara mindre buggar? Får hoppas det med tanke på hur bedrövliga de flesta konsumentproduker är idag.

Jag upplever mindre skillnad på routern än på de trådlösa prylarna, jämfört med konsumentbjäfs. Men, eftersom det trådlösa fungerade så bra så var det naturligt att köra vidare på Ubi även för routern.

Funktionellt så behövde jag två separata subnät och det brukar man inte kunna göra med konsumentprylar (annat än möjligen med vlan då, men det var inte det jag ville göra).

Jag gillar guit bättre än det jag sett i dlink och netgear också, men det är ju i första hand något subjektivt.

Mindre buggar vet jag inte, det är rätt mycket diskussioner om mjukvarufel på Ubis hemsida, men man verkar kanske lite mer intresserade av att fixa felen eftersom det i första hand inte är konsumenter som klagar.....själv har jag inte märkt av några buggar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.