m.wetterlind m.wetterlind skrev:
Jag vet inte riktigt hur jag ska läsa ut en sån här, finns det nåt speciellt man tittar på?

Tack för alla svar🙂
Du letar rätt på aktuellt luftflöde på den horisontella axeln. Sedan letar du rätt på aktuellt tryckfall över donet (bör framgå av injusteringsprotokoll) på den vertikala axeln. Sedan är det bara att gå till skärningspunkten och kolla var du hamnar i förhållande till de röda ljudkurvorna.

Har du 10 l/s så tycker jag spontant att du inte borde få problem med donljud såvida du inte har ett tryckfall uppåt 40 Pa över donet.

I stället för tryckfallet så kan man även använda måttet a och följa de sneda strecken. (A är ett mått som mäter hur öppet donet är och hur det mäts är beroende av dontyp.)

(Är man petig bör det även gå att leta på hur ljudet är fördelat på olika frekvenser.)

Allt ovan handlar om donets egenljud. Utöver det så bör det även finnas uppgifter om hur bra det dämpar ljud från kanalsystemet.

Om jag förstår dig rätt så har du i nuläget ganska enkelt möjlighet att sätta in en "vanlig" ljuddämpare strax före donen. I så fall är det ju inte helt fel att prova det i ett rum och se om du upplever skillnad. (Däremot skulle jag inte gå upp i dimension "i onödan", en 100-dämpare dämpar bättre än en 125-dämpare.)
 
m.wetterlind m.wetterlind skrev:
Ja det är "vanliga" runda tuber.
Svårt att säga vad som låter, men min gubbgissning är att det inte är aggregatet utan luftflödet som är det som skapar ljudet🤔
Med tanke på dem lågas hastigheter du har i kanaler så tror jag inte ljudet alstras där.
Och om det är donen du länkade till tidigare som sitter som tilluftsdon ligger det rätt så bra till där också.

Sedan är frågan vad vi pratar om i ljudnivå, vi upplever all ljud lite olika.
Om jag inte minns fel så är det 30dBA i sovrum som är normen, men är det helt tyst så kan man fortfarande "höra ljud" från tilluftsdonet om man ställer sig mitt under.

Som nämnts har du ett bra ställe att sätta in en extra ljuddämpare till ett tilluftsdon testa det och se om du upplever skillnad.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Jag skulle vara försiktig med att sätta större don då det kan bli svårt att injustera luftflödena.
Man vill ha ett visst tryckfall över donet för att inställningen skall bli stabil.
Med ett större don får man stänga donet mer för att få ett bra tryckfall.

Angående lufthastigheten så är 10 l/s i en 100 kanal typ 1,3 m/s i lufthastighet som i sig inte kommer ge något upphov till ljud.

Du nämner 1000mm ljuddämpare vid aggregatet, är det en "vanlig" rund ljuddämpare som är 900mm lång?
Dessa är i min mening lite i underkant som enda ljuddämpare framförallt om du i framtiden skall öka på med fler don och högre luftflöde på aggregatet.

En vanlig ljuddämpare (fast) ger inget extra tryckfall jämfört med en kanal med samma längd.
Och du skall inte gå upp i dimension på ljuddämparen då dämpning minskar med större anslutning vid samma längd på dämpare.

Är det aggregatet du hör eller ärt det donen som alstrar ljudet?
Bra punkter! Absolut, oftast rekommenderar man som lägst 20Pa på de flesta donen för att injusteringen om den "sämsta" ska fungera, alltså sista sovrummet, i det här fallt.
Dock, om TS produkt stämmer så skulle 125mm don fungera bättre och samtidigt ha tillräckligt med tryck på alla donen utan att gå över 25 db.
Vardagsrummet måste ju strypa ganska hårt på donet, jag skulle prova byta på denna först men jobbiga är att göra injusteringen igen.. Sedan är det ju inte garanterat att vent firman gjort rätt.. Be dom köra proportionalitet metoden som injustering om du nu ska köra igen.

En ljuddämpare ger alltid tryckfall, men oftast är denna försumbar om den inte innehåller baffel dämpare.
En "vanlig", exempelvis SORDO-A, är ca 3-5Pa.

Ljud är svårt! Jag är på semester, annars hade jag kunnat hjälpa med några noggrannare beräkningar.
 
JAAM91 JAAM91 skrev:
Bra punkter! Absolut, oftast rekommenderar man som lägst 20Pa på de flesta donen för att injusteringen om den "sämsta" ska fungera, alltså sista sovrummet, i det här fallt.
Dock, om TS produkt stämmer så skulle 125mm don fungera bättre och samtidigt ha tillräckligt med tryck på alla donen utan att gå över 25 db.
Vardagsrummet måste ju strypa ganska hårt på donet, jag skulle prova byta på denna först men jobbiga är att göra injusteringen igen.. Sedan är det ju inte garanterat att vent firman gjort rätt.. Be dom köra proportionalitet metoden som injustering om du nu ska köra igen.

En ljuddämpare ger alltid tryckfall, men oftast är denna försumbar om den inte innehåller baffel dämpare.
En "vanlig", exempelvis SORDO-A, är ca 3-5Pa.

Ljud är svårt! Jag är på semester, annars hade jag kunnat hjälpa med några noggrannare beräkningar.
JAAM91 JAAM91 skrev:
Bra punkter! Absolut, oftast rekommenderar man som lägst 20Pa på de flesta donen för att injusteringen om den "sämsta" ska fungera, alltså sista sovrummet, i det här fallt.
Dock, om TS produkt stämmer så skulle 125mm don fungera bättre och samtidigt ha tillräckligt med tryck på alla donen utan att gå över 25 db.
Vardagsrummet måste ju strypa ganska hårt på donet, jag skulle prova byta på denna först men jobbiga är att göra injusteringen igen.. Sedan är det ju inte garanterat att vent firman gjort rätt.. Be dom köra proportionalitet metoden som injustering om du nu ska köra igen.

En ljuddämpare ger alltid tryckfall, men oftast är denna försumbar om den inte innehåller baffel dämpare.
En "vanlig", exempelvis SORDO-A, är ca 3-5Pa.

Ljud är svårt! Jag är på semester, annars hade jag kunnat hjälpa med några noggrannare beräkningar.
Tyvärr vet vi inte riktigt hur mycket OP's don är strypta, kan vara en dålig injustering.
Är det rätt don vi ser datablad på? (alltså sitter det rätt don)
Sedan ger en SORDO-A 100 vid 10 l/s minder än 1Pa i tryckfall.
Diagram visar luftflöde mot tryckfall. Titel "Diagram 1. Luftflöde - tryckfall SORDO-A". Linjer representerar olika flöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag tycker att många sätter för "dåliga" ljuddämpare som aggregat dämpare.
Dem nya fläktarna i bostadsaggregat har ett i min mening "irriterande" ljud.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Tyvärr vet vi inte riktigt hur mycket OP's don är strypta, kan vara en dålig injustering.
Är det rätt don vi ser datablad på? (alltså sitter det rätt don)
Sedan ger en SORDO-A 100 vid 10 l/s minder än 1Pa i tryckfall.
[bild]
Men jag tycker att många sätter för "dåliga" ljuddämpare som aggregat dämpare.
Dem nya fläktarna i bostadsaggregat har ett i min mening "irriterande" ljud.
Databladet jag delade bild på är från soliducts(ventilation.se) hemsida och det är från dem jag köpt donen. Man blir ju lite rådvill.
Mäter jag decibel med telefonen får jag 30-35db 2m från don. Men det är med telefonen så tillförlitligtheten där vet jag inte.
Men även om 30db skulle ses som normalt så har jag ett "blåsande" ljud som nog låter högre än vad ventilationen på sjukhus gör.

Injusteringen löstes lite snabbt av en montör som egentligen inte jobbar med det bara för att firman var hygglig och hjälpte oss lösa att vi skulle få ett intyg i tid, när vi inte fick tag på den andra tilltänkta firman.
Sen i samband med OVK så en ordentlig injustering göras av någon som faktiskt jobbar med det och det är mycket möjligt att det blir tystare då.
Men chansar jag på det är det ju surt om det visar sig att det var fel och jag behöver såga upp väggar för att kunna bygga om något.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Tyvärr vet vi inte riktigt hur mycket OP's don är strypta, kan vara en dålig injustering.
Är det rätt don vi ser datablad på? (alltså sitter det rätt don)
Sedan ger en SORDO-A 100 vid 10 l/s minder än 1Pa i tryckfall.
[bild]
Men jag tycker att många sätter för "dåliga" ljuddämpare som aggregat dämpare.
Dem nya fläktarna i bostadsaggregat har ett i min mening "irriterande" ljud.
Ah, jag tänkte en exempelvis SORDO på stammen.
Sant, högre frekvenser är många ljuddämpare dålig på.

m.wetterlind m.wetterlind skrev:
Databladet jag delade bild på är från soliducts(ventilation.se) hemsida och det är från dem jag köpt donen. Man blir ju lite rådvill.
Mäter jag decibel med telefonen får jag 30-35db 2m från don. Men det är med telefonen så tillförlitligtheten där vet jag inte.
Men även om 30db skulle ses som normalt så har jag ett "blåsande" ljud som nog låter högre än vad ventilationen på sjukhus gör.

Injusteringen löstes lite snabbt av en montör som egentligen inte jobbar med det bara för att firman var hygglig och hjälpte oss lösa att vi skulle få ett intyg i tid, när vi inte fick tag på den andra tilltänkta firman.
Sen i samband med OVK så en ordentlig injustering göras av någon som faktiskt jobbar med det och det är mycket möjligt att det blir tystare då.
Men chansar jag på det är det ju surt om det visar sig att det var fel och jag behöver såga upp väggar för att kunna bygga om något.
Då skulle jag nästan ta hjälp av en som jobbar med injustering först, en riktig injustering gör mycket!
De flesta kan också ge tips om ljudet också.
 
Pratade med de som ritade systemet och jag ska testa att montera ljudämpare, så får vi se vad det ger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.