30 008 läst · 164 svar
30k läst
164 svar
Tvist om badrumsrenovering golvbrunn - snälla hjälp! VVs-kunniga o Juridiskt kunniga!
Håller helt med, du får ju knappt skruva in en hängare fast du tätar med silikon eftersom du bryter tätskiktet och du har ju ett stort hål i väggen. Se till och hitta en bra besiktningsman som ni antingen känner stort förtroende till eller som ni kan få bra referenser om. Som alla redan påpekat så kan ni bara strunta i er entreprenörs olika desperata försök att få er att betala.Immobil skrev:
Det kanhända att manchetten sitter som den ska mot skyddsröret, men jag tror inte det, det brukar synas en snutt av den.Bjorkefall skrev:
Där skulle rören kommit ut 40 cc och avslutats med en väggbricka,
Samma sak med golvbrunnen antar jag, där ser jag inte vad de gjort, är det dessutom inte krav på att den ska bytas vid renovering, om den är äldre än si och så ?
Jag tror inte de där grabbarna har någon större koll på vad dom gjort, det hade dessutom inte varit mer jobb att göra det riktigt, än att "palta" på det viset,
Ledsam historia det där, sällar mig till kören som kräver besiktning....
Om inte jag missförstått saken så får det väl överhuvudtaget inte användas PEX-rör genom ett tätskikt utan RIR-rör, dvs kopparrör som har plastmantel runt sig. Och runt dessa kopparör som ska sitta helt fixerade, ska det sitta en manchett. Vad är det för amatörer som varit i farten . Tvivlar på att du anlitat en godkänd firma om är behörig för våtrumsarbete och som har nödvändig kompetens.
Nja,, Pex RIR består av ett inre mediarör, och ett yttre skyddsrör blått eller vitt, båda i plast,Tigersågen skrev:Om inte jag missförstått saken så får det väl överhuvudtaget inte användas PEX-rör genom ett tätskikt utan RIR-rör, dvs kopparrör som har plastmantel runt sig. Och runt dessa kopparör som ska sitta helt fixerade, ska det sitta en manchett. Vad är det för amatörer som varit i farten . Tvivlar på att du anlitat en godkänd firma om är behörig för våtrumsarbete och som har nödvändig kompetens.
Och det ser ut att sittta där, men snett och eländigt, tvivlar också på att det finns något tätskikt mot skyddsröret , det borde synas lite av guckasmeten...
Oj va mycket fakta om olika rr.. Jag är ledsen men jag fattar ingenting eftersom jag är helt okunnig om allt sånnt här
Men ni verkar överrens om att det inte ser okej ut enligt de gällande regler som finns?
Jag får visa för besiktningsmannen och se vad han säger..
Företaget vi anlitade och har kontrakt med har försäkrat oss om att de gör detta enligt de gällande regler kring våtrum och är behöriga för att göra detta, även om vi aldrig bett att få se papper på det så har de ju muntligt lovat - och ett muntligt avtal ska ju också vara gällande?
Frågan är hur jag går tillväga. Antag att besiktningsmannen säger att detta inte är okej gjort och firman vägrar göra om detta swom besiktnngsmannen rekommenderar.
Vad är mina skyldigheter då?
Måste vi nöja oss med att firman säger att de gör detta fackmannamässigt?
Måste vi betala fakturan när de åtgärdat detta "på sitt sätt"?
Enligt det mail som jag fick häromdagen så skrev hon att om vi inte låter de göra klart det här "ifred utan att lägga oss i" så tänker hon koppla in sin advokat som sagt och hon tänker kräva oss på pengar för de renoveringar som de hitills gjort vilket enligt henne är då hela badrumet i princip..
Sen är det upp till oss om vi vill renovera hela badrummet om igen med en annan firma...
Nu har jag pratat med flera andra firmor och ingen kan tänka sig att åtgärda detta kring brunnen på något annat sätt än att riva hela badrummet - golv och väggar... för att tätskiktet ska bli homogent.
och antag då att jag betalar 80% av fakturan till vår skitfirma så får jag ju´dubbla kostnader för vårt badrum om jag ska betala ännu en firma!!
Jag har pratat med TryggHansa där vi har försäkring och hoppades på att de skulle ställa krav på att tätskiktet ska vara homogent och allt behövde rivas, precis som de andra firmorna sagt. Och då skulle jag kunnat hänvisa till försäkringsbolaget, men tyvärr så verkar försäkringsbolaget inte bry sig om hur hantverkarna gör detta förräns fuktskadan är ett faktum. Och då utreder de detta. Dilemmat är bara att då får vi 4000 kr i självriskskostnad och måste dessutom själva beskosta allt kakael ocj klinkers igen...
Men ni verkar överrens om att det inte ser okej ut enligt de gällande regler som finns?
Jag får visa för besiktningsmannen och se vad han säger..
Företaget vi anlitade och har kontrakt med har försäkrat oss om att de gör detta enligt de gällande regler kring våtrum och är behöriga för att göra detta, även om vi aldrig bett att få se papper på det så har de ju muntligt lovat - och ett muntligt avtal ska ju också vara gällande?
Frågan är hur jag går tillväga. Antag att besiktningsmannen säger att detta inte är okej gjort och firman vägrar göra om detta swom besiktnngsmannen rekommenderar.
Vad är mina skyldigheter då?
Måste vi nöja oss med att firman säger att de gör detta fackmannamässigt?
Måste vi betala fakturan när de åtgärdat detta "på sitt sätt"?
Enligt det mail som jag fick häromdagen så skrev hon att om vi inte låter de göra klart det här "ifred utan att lägga oss i" så tänker hon koppla in sin advokat som sagt och hon tänker kräva oss på pengar för de renoveringar som de hitills gjort vilket enligt henne är då hela badrumet i princip..
Sen är det upp till oss om vi vill renovera hela badrummet om igen med en annan firma...
Nu har jag pratat med flera andra firmor och ingen kan tänka sig att åtgärda detta kring brunnen på något annat sätt än att riva hela badrummet - golv och väggar... för att tätskiktet ska bli homogent.
och antag då att jag betalar 80% av fakturan till vår skitfirma så får jag ju´dubbla kostnader för vårt badrum om jag ska betala ännu en firma!!
Jag har pratat med TryggHansa där vi har försäkring och hoppades på att de skulle ställa krav på att tätskiktet ska vara homogent och allt behövde rivas, precis som de andra firmorna sagt. Och då skulle jag kunnat hänvisa till försäkringsbolaget, men tyvärr så verkar försäkringsbolaget inte bry sig om hur hantverkarna gör detta förräns fuktskadan är ett faktum. Och då utreder de detta. Dilemmat är bara att då får vi 4000 kr i självriskskostnad och måste dessutom själva beskosta allt kakael ocj klinkers igen...
Jag TROR, att om besiktningsmannen säger att det är fel och inte godkänt, så kommer inte dom så långt med sina fodringar,
K.O borde kunna svara detta kanske, Kan hända att det står något på hemsidan jag antar denne har...
K.O borde kunna svara detta kanske, Kan hända att det står något på hemsidan jag antar denne har...
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?ArticleID=2580
Du kan tydligen hålla inne så mycket pengar som det beräknas att åtgärda bristerna,
Jag har bara skummat igenom...
Under rubriken : vad ska du göra om inte hantverkaren utför ett bra arbete,
Du kan tydligen hålla inne så mycket pengar som det beräknas att åtgärda bristerna,
Jag har bara skummat igenom...
Under rubriken : vad ska du göra om inte hantverkaren utför ett bra arbete,
Du bör läsa detta, http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1403&lngArticleId=3573
Du kan då se att vid tvist så går de alltid på konsumenten ifall det inte finns avtal, detta gäller ju allt som är utanför ert avtal. Dvs för motparten så är det viktigt att det finns på papper, men inte viktigt för er vid en tvist.
Du kan då se att vid tvist så går de alltid på konsumenten ifall det inte finns avtal, detta gäller ju allt som är utanför ert avtal. Dvs för motparten så är det viktigt att det finns på papper, men inte viktigt för er vid en tvist.
Bjorkefall skrev:
Det är det enda du INTE ska göra. Då fokuserar besiktningsmannen på det du pekar på och så riskerar du att h*n missar annat som du inte sett.
Låt därför besiktningsmannen utföra sitt arbete i lugn och ro. H*n kommer att ta upp de brister och fel han anser finns i ett protokoll, alt. tala in det på band. I det senare fallet lyssnar du noga. I det förra fallet kan du be att få det uppläst när besiktningen är klar. I båda fallen får du kopia på protokollet. Du får förmodligen oxå en bedömning av vad det kommer att kosta att rätta till fel och brist*. Den summan kan du hålla inne tills jobbet är klart och godkänt i en efterbesiktning**. Övrigt utgör 'ostridig fordran' av det överenskomna beloppet och det ska omg. betalas ut för att du ska slippa ränta det.
Skulle det vara så att hela jobbet blir underkänt behöver du inte betala något alls. Då klarar inte heller entreprenören av att ta det till Kronofogden för indrivning ens med värstingarnas inkasobyrå till hjälp.
*
Fel = när något inte är fackmannamässigt utfört eller på annat sätt inte stämmer med vad som brukar vara normalt i sammanhanget. (t.ex. att brunnen inte ansluter direkt till den gamla brunnen)
Brist = när något saknas (t.ex. förhöjningsringen, manchetterna på rören i vägg).
**
En efterbesiktning bör du låta göra av samma person som utför slutbesiktningen om du har förtroende för denne/-a alt. ta annan besiktningsman. Gå inte med på 'avprickning' gemensamt tillsammans med entreprenören eftersom du inte är sakkunnig för att bedöma om vidtagna åtgärder är korrekt utförda.
Besiktningsmannen kommer INTE i sin slutbesiktning att tala om hur fel och brist ska rättas till. Detta för att inte påta sig konsultansvar gentemot entreprenören. Då är han oxå fri att i efterbesiktningen på nytt fälla entreprenören om det sen skulle visa sig att det som gjorts inte stämmer överens med vad branschregler och fackmannmässigt utförande säger.
Det är alltid beställaren som enl. avtalslagen som har den oavvisliga skyldigheten och rättigheten att godkänna en leverans oavsett om det är en vara eller tjänst. Leverantören el. motsv. får aldrig godkänna sin egen leverans.
Däremot kan leverantören begära överbesiktning på beställarens besiktningsresultat och då ska vardera parten utse sin besiktningsman som för beställarens del inte får vara samma som utförde den överklagade besiktningen. Dessa två ska sen i sin tur utse en tredje som fungerar som ordförande med utslagsröst i kommissionen. Det är samma förfarande som i skiljedom. Vad dessa tre sen kommer fram till är det slutliga avgörandet och går inte att överklaga av någondera parten.
Det låter fullständigt galet alltihop. Var glad att ni har allt dokumenterat på mail! Varför skulle inte ni ha rätt att löpande kontrollera det arbete som ni upphandlat? Konsumentjänstlagen reglerar vad som gäller när ni anlitar någon för att utföra ett arbete så jag rekommenderar att läsa på vilka rättigheter ni har. Det kan vara lite svårt att tolka alla paragrafer men ni borde kunna få hjälp av er konsumentvägledare. Vi har också haft en hel del problem och kontaktade därför vår konsumentvägledare som informerade oss om våra rättigheter och gav oss dessutom ett riktigt bra utbildningsmaterial från byggutbildarna som på ett enkelt och pedagogiskt sätt gick igenom vad som gäller för konsumenttjänstlagen. Tyvärr har vi bara den i pappersversion annars vi kunnat skicka den till er.Bjorkefall skrev:Enligt det mail som jag fick häromdagen så skrev hon att om vi inte låter de göra klart det här "ifred utan att lägga oss i" så tänker hon koppla in sin advokat som sagt och hon tänker kräva oss på pengar för de renoveringar som de hitills gjort vilket enligt henne är då hela badrumet i princip..
Om det visar sig att arbetet inte är fackmannamässigt utfört så är det knappast upp till er att åtgärda det med annan firma på er bekostnad. Ni kan, med konsumentjänstlagens stöd, förvänta er att det arbete ni beställt skall göras enligt gälland regler och om det visar sig att så inte är fallet så kan ni rimligen ställa kravet på firman att åtgärda problemet. Den enda säkerhet ni har för att försäkra er om att ni inte i slutändan kommer att drabbas ekonomiskt är att ni ser till att hålla inne med så mycket som möjligt av betalningen tills det är utrett ordentligt hur jobbet är gjort och vilka eventuella åtgärder som behövs för att arbetet ska bli godkännt
Cellplasten lägger man för att leda bort värme från plattan . En massa onödig energi försvinner om man ej lägger cellplasten - Man vill värma badrummet ej marken .
ang förhöjningsringen så vet jag inte men en besiktningsman samt kanske en försäkringssnubbe vore bra skulle jag tro .
ang förhöjningsringen så vet jag inte men en besiktningsman samt kanske en försäkringssnubbe vore bra skulle jag tro .
mr_bygg skrev:Du kan enkelt söka på exempelvis BKR:s hemsida om företaget är behörigt så det borde inte vara ett problem att ta reda på om det stämmer.
Det låter fullständigt galet alltihop. Var glad att ni har allt dokumenterat på mail! Varför skulle inte ni ha rätt att löpande kontrollera det arbete som ni upphandlat? Konsumentjänstlagen reglerar vad som gäller när ni anlitar någon för att utföra ett arbete så jag rekommenderar att läsa på vilka rättigheter ni har. Det kan vara lite svårt att tolka alla paragrafer men ni borde kunna få hjälp av er konsumentvägledare. Vi har också haft en hel del problem och kontaktade därför vår konsumentvägledare som informerade oss om våra rättigheter och gav oss dessutom ett riktigt bra utbildningsmaterial från byggutbildarna som på ett enkelt och pedagogiskt sätt gick igenom vad som gäller för konsumenttjänstlagen. Tyvärr har vi bara den i pappersversion annars vi kunnat skicka den till er.
Om det visar sig att arbetet inte är fackmannamässigt utfört så är det knappast upp till er att åtgärda det med annan firma på er bekostnad. Ni kan, med konsumentjänstlagens stöd, förvänta er att det arbete ni beställt skall göras enligt gälland regler och om det visar sig att så inte är fallet så kan ni rimligen ställa kravet på firman att åtgärda problemet. Den enda säkerhet ni har för att försäkra er om att ni inte i slutändan kommer att drabbas ekonomiskt är att ni ser till att hålla inne med så mycket som möjligt av betalningen tills det är utrett ordentligt hur jobbet är gjort och vilka eventuella åtgärder som behövs för att arbetet ska bli godkännt
Tack snälla för svaret!
Jo vad jag förstår så om det skulle vara så att besiktningsmannen säger att detta inte är fackmannamässigt gjort så måste de åtgärda det.. Men mitt dilemma är detta: Antag att besiktningsmannen kommer hit och säger (som vi vet att han kommer att säga) att det finns brister som måste åtgärdas kring brunnen). Då har firman rätt att åtgärda detta och de vill ju åtgärda det på ett vis som alla andra vvsfirmor jag pratar med tycker låter helt upp åt väggarna galet då det inte finns någon garanti för att tätskiktet inte skadas. Och vad jag förstår så har byggaren rätt att åtgärda detta som han vill?
Och när han väl åtgärdat detta så sitter det enligt besiktningsmannen klinkers, förhöjningsring, silicon osv överallt så det finns inte en chans för honom att se om detta är en godtagbar lösning.
Min förhoppning hade ju varit att besiktningsmannen kommer hit, säger att det är allvarliga brister i arbetet och att det inte är fackmannamässigt utfört och att det ska lösas genom att göra om hela badrummet (precis så som alla andra vvsfirmor säger att de skulle gjort). Och att byggaren då skulle vara tvungen att göra om hela badrummet och följa besiktningsmannens rekommendation. Och att vi hade lagen på vår sida om byggaren vägrade att göra om badrummet.
Men så verkar inte vara fallet tyvärr...