76 307 läst · 600 svar
76k läst
600 svar
Tvist med bank
Återkommer nu med lite info som jag lovade. Var på min bank idag och la upp ett fiktivt ärende. Jag ville då ta ut ca 800 kkr i kontanter, för att köpa en sommastuga. Det skulle inte gå sas det, frågan blev från mig, det är mina pengar och ingen annans. Vid betalning av stugan så finns det verifikation på var dom kommer ifrån, har ingen betydelse, du får inte ut dom beloppen i alla fall. Sen kom frågan upp om Tambur och kostnad för överförning av medel till en säljare. Jag har för avsikt att köpa eller sälja privat utan mäklare. Svar blev att så är det, vi måste vara med vid betalningen tillsammans med dig och mäklare och det tar vi betalt för. Nästa fråga då som kommer upp, är det lag på att en mäklare måste förmedla en affär och använda något som Tambur i miljonklassen. Har inte hittat något om det.
Kommer att grotta mig vidare i det här med nästan en konsfiskering av mina pengar och återkommer i ärendet. Svårt fall, doktorn grät. Kan ta lite tid att gräva runt i detta med någon/någons ide, som troligtvis utformats av någon myndighet eller en skrivbordsnisse ( eller bankers lobbing ) i begynnelsen av det med tvätta pengar, som verkar vara fröt till det vi har nu.
Kommer att grotta mig vidare i det här med nästan en konsfiskering av mina pengar och återkommer i ärendet. Svårt fall, doktorn grät. Kan ta lite tid att gräva runt i detta med någon/någons ide, som troligtvis utformats av någon myndighet eller en skrivbordsnisse ( eller bankers lobbing ) i begynnelsen av det med tvätta pengar, som verkar vara fröt till det vi har nu.
Du skriver ”ta ut” men du menar väl överföra till köparens konto?J jonaserik skrev:Återkommer nu med lite info som jag lovade. Var på min bank idag och la upp ett fiktivt ärende. Jag ville då ta ut ca 800 kkr i kontanter, för att köpa en sommastuga. Det skulle inte gå sas det, frågan blev från mig, det är mina pengar och ingen annans. Vid betalning av stugan så finns det verifikation på var dom kommer ifrån, har ingen betydelse, du får inte ut dom beloppen i alla fall. Sen kom frågan upp om Tambur och kostnad för överförning av medel till en säljare. Jag har för avsikt att köpa eller sälja privat utan mäklare. Svar blev att så är det, vi måste vara med vid betalningen tillsammans med dig och mäklare och det tar vi betalt för. Nästa fråga då som kommer upp, är det lag på att en mäklare måste förmedla en affär och använda något som Tambur i miljonklassen. Har inte hittat något om det.
Om sen köparen inte har några lån som behöver lösas borde saken vara biff.
Om däremot lån skall lösas och pantbrev överföras till dig behöver du definitivt bankens hjälp.
Men vad var MOTIVERINGEN till banken att du inte kunde överföra dessa 800kkr?
Dom kan inte neka dig att ta ut dina pengar, kontanter är ett fullt legalt betalmedel även i dagens Sverige, bankerna har gått för lång med att det skulle vara brottsligt så fort man pratar kontanter.J jonaserik skrev:Återkommer nu med lite info som jag lovade. Var på min bank idag och la upp ett fiktivt ärende. Jag ville då ta ut ca 800 kkr i kontanter, för att köpa en sommastuga. Det skulle inte gå sas det, frågan blev från mig, det är mina pengar och ingen annans. Vid betalning av stugan så finns det verifikation på var dom kommer ifrån, har ingen betydelse, du får inte ut dom beloppen i alla fall. Sen kom frågan upp om Tambur och kostnad för överförning av medel till en säljare. Jag har för avsikt att köpa eller sälja privat utan mäklare. Svar blev att så är det, vi måste vara med vid betalningen tillsammans med dig och mäklare och det tar vi betalt för. Nästa fråga då som kommer upp, är det lag på att en mäklare måste förmedla en affär och använda något som Tambur i miljonklassen. Har inte hittat något om det.
Ta ut var för att betala kontant. Slog mig inte det med att överföra elektroniskt, får ta ett varv till om det. Det med det övriga har jag inte kommit till ännu.Z Zodde skrev:Du skriver ”ta ut” men du menar väl överföra till köparens konto?
Om sen köparen inte har några lån som behöver lösas borde saken vara biff.
Om däremot lån skall lösas och pantbrev överföras till dig behöver du definitivt bankens hjälp.
Men vad var MOTIVERINGEN till banken att du inte kunde överföra dessa 800kkr?
Skilj på att betala kontant (ej med lån) och betala med KONTANTER😉J jonaserik skrev:
Självklart stöter det på patrull att ta ut 800kkr i kontanter… Fattas bara annat.
Får se vad som kommer fram om det med mina pengar och hur dom ska kunna tas ut, vart lite svar på att vi har inga kontanter, var lite förr att om man villa få ut eller sätta in ett större, så skulle det beställas eller aviseras. Inget märkligt med det, men nu ska det vara tvärnit på att få ut kontanter av större belopp. Får se vad jag hittar för något.R Rejäl skrev:
Det finns ingen lag som banken kan stödja sig på när det gäller rätten att ta ut sina pengar, dom kan fördröja bråka men till slut blir dom tvungna att lämna ut det ifall du insisterar!J jonaserik skrev:Får se vad som kommer fram om det med mina pengar och hur dom ska kunna tas ut, vart lite svar på att vi har inga kontanter, var lite förr att om man villa få ut eller sätta in ett större, så skulle det beställas eller aviseras. Inget märkligt med det, men nu ska det vara tvärnit på att få ut kontanter av större belopp. Får se vad jag hittar för något.
Ta ut via en postväxel och se till att säljarens bank tar emot den. Kostar kanske 100krJ jonaserik skrev:Får se vad som kommer fram om det med mina pengar och hur dom ska kunna tas ut, vart lite svar på att vi har inga kontanter, var lite förr att om man villa få ut eller sätta in ett större, så skulle det beställas eller aviseras. Inget märkligt med det, men nu ska det vara tvärnit på att få ut kontanter av större belopp. Får se vad jag hittar för något.
Vet inte hur det är, men verkar som att inga banker har en krona i sina gömmor, utan finns bara i något elektroniskt system. Nästa bra fråga är då, i vilken gömma finns dom och framför allt, vem sitter på sedlarna, det måste finnas sådana. lagliga medel att handla med, Sverige har inte lagligen tagit bort den möjligheten med pengar i naturlig format vd jag vet, men som en del affärer säger. Vi tar inte kontanter, alla ska nog undvika dom och säga, slutar handla hos er, då ni bara tar kort. Klart kommentaren blir, för att undvika rån.Alfredo skrev: