Tack för att du håller oss uppdaterade!
Jag förstår att du inte orkar bråka mer än nödvändigt

• Gilla
Matte927
  • Laddar…
Det är slarvigt av el-firman att inte göra något stickprov. De gångerna vi tagit in offerter för att göra både små och stora el-jobb så har alltid alla som kommit för att lämna ett anbud kontrollmätt några eluttag i anslutning till det som ska göras och tittat bakom några doslock för att se om det finns något som ser konstigt ut. Det tar typ 2 min att mäta 3 el-uttag och titta bakom tre doslock, så att säga att det tar tid och kostar pengar som någon ovan skrev köper jag inte.

MEN...

Jag skulle inte ligga sömnlös över att elektrikern upptäcker detta nu, även om det är olyckligt. Istället skulle jag fokusera på att du säkerligen har massvis med elfel hemma som kan vara livsfarliga, och skyndsamt planera för att dra om samtlig el. I samband med det så kan de ju även koppla in eluttaget och golvvärmen i ditt nya badrum.

Vi köpte hus för ett år sedan, och ganska direkt började vi upptäcka att det uppenbart var fulel i huset, så tog mig en runda och konstaterade att någon som inte kan el pillat i alla hörn av huset. Jordade uttag som inte var jordade, ledare från olika säkringar (men som tur är samma fas) var ihopkopplade, så även om man slog av en säkring så var det ström, fel färger på nydragna kablar etc. Så vet verkligen hur trist det känns. Vi drog om all el, det finns inga alternativ i ett sånt här läge. Kostade oss 50k. Men det är ett billigt pris att betala för att slippa oroa sig för att det börjar brinna när vi sover eller för att vara säker på att säkringen/jfb slår ifrån om mitt barn lyckas skada en kabel och kommer åt en blottad ledare.

• Gilla
Matte927
  • Laddar…
Låter som en rimlig/vettig/sund uppgörelse för alla parter.(y)

Angående konsumentköplagen:

Jag förstår hur du tänker men tänk dig att du är elektriker och jag anlitar dig att fixa mitt badrum.
Sen berättar inte jag att jord saknas i huset men visar att det finns jordade uttag i rummet intill.

Vill du jobba gratis åt mig då och betala material för mig då?
Isåfall kan jag spela dum varje gång jag vill ha något fel åtgärdat gratis.

• Gilla
foppa
  • Laddar…
Sorry, jag fick inte med namnet på den jag riktade svaret till.
svaret var inte till trådskaparen

Är du elektriker?

Jag ser på ditt resonemang att du inte är det då du inte vet hur en kontroll av jord ska utföras för att vara tillförlitlig.
Så som du gör kontrollen så skulle du inte få jobba med elinstallationer i ett seriöst företag.

• Gilla
foppa
  • Laddar…
Låter som att detta löser sig bra och passa på nu att få en bra kontakt med elfirman så kan du använda dem för en total genomgång av resten av huset.

Mikael_L
L lars80 skrev:
Jag ser 2 problem här.

1. Kommer elektrikern till en kund och gör en okulär besiktning av förutsättningarna och ser jordade uttag så UTGÅR elektrikern ifrån att kunden har en korrekt utförd och laglig anläggning. Annars uppfyller inte kunden kraven på en säker anläggning och gör sig därmed skyldig till lagbrott. Om en auktoriserad elektriker har installerat eluttag så vet han vad reglerna säger om jordade uttag och ojordad anläggning. När en lekman utan nödig kännedom försöker själv så blir det ofta så här. Elektrikern kunde friskrivit sig från en rad punkter men det förutsätter att man misstänker brister och jag kan inte se utifrån vad jag förståt från beskriven, se anledning att misstänka sådana brister om samtliga uttag till synes varit jordade.

2. Elektrikern har ingen anledning att skruva isär en kunds anläggning för att kontrollera saker som kan antas självklara och som kunden har en skyldighet att upplysa om. Det tar tid och kostar pengar vilket kunder som regel inte vill betala för. Nu är förstås på det viset att lekmän inte alltid har rätt kunskap men enligt lag har dom en skyldighet att hålla sin elanläggning driftsäker och funktionsduglig.

Pinsamt för elektrikern som lämnat ett fast pris och inte friskrivit sig men samtidigt ett problem för dig som anläggningsinnehavare då du faktiskt bryter mot ellagen genom att inte ha en korrekt dokumenterad och utförd anläggning samt har skyldighet att lämna korrekta upplysningar kring anläggning.

Har du tidigare haft värmegolv och VU i badrummet och saknat jord + JFB så har din anläggning varit rent livsfarlig. Visst kan man tycka att elektrikern kunde kontrollerat nogrannare men han kan utgå från att anläggningen varit korrekt utförd då endast auktoriserad firma får utföra elinstallationer enligt lag.

Han ska således inte behöva oroa sig för fel eftersom lagen förbjuder utföranden med dessa brister.

De verkar vara på det viset att du har ett hus fullt med fulel och du ska nog räkna med att få svårt att påvisa att elektrikern har gjort något fel (mer än att han litade på att du uppfyller lagkraven) vid en tingsrättsprövning.

Mest sannolikt kommer du få krav på dig att åtgärda bristerna i din anläggning och elektrikern kommer sannolikt få rätt till ersättning för att utföra bristerna om du begär att han utför jobbet.
Offerten begränsas sannolikt till badrummet och där har elektriker garanterat jordat allt. Vill du sen koppla in dina vägguttag och starta golvvärmen då är det ditt problem att åtgärda bristerna i ditt hus innan elektrikern kan driftsätta.
Jag lider med dig men du hade en undersökningsplikt när du köpte huset och det är ditt eget fel att du inte upptäckt bristen tidigare.

Det är varje elanläggningsinnehavares skyldighet att hålla sin elanläggning i sådant skick att den uppfyller gällande krav. Jag säger inte att det är omöjligt för dig att få rätt, beroende på vad som står i ert avtal men troligtvis har du ett rejält underläge vid en prövning så argumentera försiktigt om du vill undvika att göra dig ovän med honom.
Du baserar hela ditt resonemang på att det aldrig görs några fel utav elektriker från elfirmor.

Men SÅÅÅÅÅ fel du har :crysmile: Välkommen till verkligheten. :cool:

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
L lars80 skrev:

Jag förstår hur du tänker men tänk dig att du är elektriker och jag anlitar dig att fixa mitt badrum.
Sen berättar inte jag att jord saknas i huset men visar att det finns jordade uttag i rummet intill.

Du gör ett problem som inte finns.
Lämnar man ett pris så får man undersöka det man känner att man behöver, man kan chansa på det man anser att man kan chansa med.
Man kan också skriva friskrivningar eller vägra att lämna fast pris, eller lämna fast pris på en del och skriva att en annan del utförs på löpande (dvs i praktiken samma som friskrivning, kan man säga).

Svårare än så är det inte. Dabbar man sig när man lämnar fast pris så ska du inte tro att kunden är ditt försäkringsbolag som ska ersätta det som du ställer till med.

• Gilla
mr_bygg och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men det är väl bra att TS verkar ha en någorlunda vettig uppgörelse på gång. Funkar det så visar det vad bra det ändå kan gå så länge det är två vuxna som äger problemet. Man kan ofta komma överens, ty ofta är det bättre än att stånga sig blodig mot sina principer.

• Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
M Matte927 skrev:
Hej! Blir mitt första inlägg här och jag tänkte att jag börjar med en riktig kluring!

Sitter i en mindre tvist med en byggfirma i norra Stockholm.
Huset i fråga är ett äldre fristående suterränghus från ca 1940.

Det här har hänt:
I början av Juni brann vårt badrum pga. kortslutning i PAX-fläkt i duschen.
Badrummet måste rivas ner och byggas upp från grunden.
Brandkåren fyller badrummet duktigt med vatten så det tar ett tag att få det torrt.
Via Länsförsäkringar får vi mycket bra hjälp direkt, en bod med toa/dusch körs ut samma vecka.
Vi tar det av försäkringsbolaget rekommenderade byggföretaget som åtar sig hela projektet (en mindre skada på fasaden också)
Kontakten med byggföretaget har inte varit den bästa med uteblivna svar och svårt att få tag på MEN jag är nöjd med alla hantverkare som har jobbat hemma hos mig och resultatet.
Har verkligen ingen lust att smutskasta företaget som gjort jobbet då jag anser att de är kompetenta och att det här rör sig om ett kommunikationsfel.

Nu till mitt problem:
Badrummet var av gammal standard med heltäckningsmatta och allt som kommer därtill, det var dags för uppfräschning. Vi och byggfirman kommer överens om pris för dessa tillägg:
Värmegolv el-buren 10.000kr inkl moms
Kakel/klinkers 25.000kr inkl moms
5st spotlights á 1500kr inkl moms
Eluttag ca 1000kr inkl moms
Brytare med dimmer ca 1000kr inkl moms.

Nu är badrummet snart klart men elfirman som byggfirman anlitat för eldragning hörde av sig igår och säger att det inte är jordat i badrummet.
Elektrikerna har varit på plats innan skivor/kakel var uppmonterat och badrummet var ett tomt skal (Elcentralen + jordfelsbrytare ligger i källaren nästan rakt under badrummet, hade således kunnat dra jorden via bjälklaget upp till badrummet innan det "sätts igen")

Elektrikern vill lägga en dag med två man att söka efter jord i kontakter för att dra fram till badrummet.
Detta vill de ha 530kr timmen exkl. moms á 16 timmar, alltså drygt 10.000kr inkl moms som skulle landa på mig. Först känns det som en ganska häftig summa för att få fram jord till badrummet, sen känns det trist att detta kommer fram först när allt annat i badrummet är klart.

Min sida av myntet: Jag och byggfirman har avtalat fast pris för det extraarbetet vi vill ha utfört. Har det tillkommit kostnader som byggherren inte tänkt på är det såklart olyckligt men av just den anledningen valde jag att få samtliga priser fast och inte löpande.

Hur ser ni på detta fallet, jag kan väl knappast vara den första med gammal kåk utan jordning till badrummet och detta uppstår?

Tack på förhand!
/Matte
Hej
Har läst ditt inlägg två gånger nu och ser det hela märkligt.
För det första har du fast pris då ska allt ingå i.o.m att de är skrivet så.
Sen undrar jag var kommunikationen mellan el och bygg är?
Har själv varit i bygg 30 år!
Alla nya rör som drogs fram i.o.m branden kan de dras jord i utan problem. Då du ska ha elvärme i golvet så dras det nya rör till den också.
Så ditt inlägg är dock väldigt otydligt tycker jag.
Sen är det som sagt hur byggfirma och elfirman har sammarbetat

Svar till Mikael:

Jag har aldrig sagt att elfirmor inte kan göra fel, det är du som sa det.
Det är en helt annat sak.
Vad jag har sagt är att elinstallationer skall utföras enligt regelverken och gör man det så uppstår inte sånt här.
Finns en anledning till varför lekmän inte ska leka med el.

I det här fallet har elektrikern såvitt jag förståt inte gjort något fel i sitt utförande av badrummet.
Han utgick från att kunden uppfyller lagkraven gällande sin anläggning eftersom det satt jordade uttag.
Ingen auktoriserad firma sätter jordade uttag i en ojordat installation utan att bryta mot lagen.

Detta behöver han inte friskriva sig ifrån då det helt enkelt är upp till husägaren om han vill tvista med sitt försäkringsbolag vid olycka.
Elfirman kan däremot vägra koppla på strömmen tills dess att kunden har åtgärdat bristen.
Du kan endast angripa elfirman om dom brutit mot gällande lagkrav eller avtal.

Elektrikern gör det du avtalat med honom.
Här är frågan vad som har avtalats för där kanske det finns saker att diskutera.
Han hade god anledning att tro jord fanns när han såg uttagen då dessa enligt lag skall ha jordförbindelse med godkända värden.
Har man jordade uttag som inte är jordade då kan elektrikern i princip polisanmäla dig för brott mot ellagen hur löjligt det än kan låta.

Tar byggaren halva kostnaden skulle jag anse det som en mycket bra deal för kunden om inga andra förutsättningar framkommer.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
M Matte927 skrev:
Tack för alla svar! Känns som att jag inte är helt ute och cyklar.
Har pratat vidare med hantverkaren som säger såhär:

Det är väldigt vanligt att det inte finns jord i äldre duschrum och det är inte det som är problemet. Dilemmat är utförandet i rummen bredvid som ligger på samma grupp. Eftersom den gruppen är omgjord en viss del till t ex jordade uttag utgår man att det är gjort enligt de regler som finns, det är enligt elektrikern inte gjort. Att se över detta är inte lätt att beräkna tiden, beroende på hur mycket som behöver göras om. Det kanske drar med sig andra grupper eller att trådarna sitter fast i rören och det är svårt att få fram ny tråd. Det skulle kunna vara så att visa kopplingsdosor inte heller är synliga överallt.

Hade duschrummet legat på en egen grupp så hade det inte varit några problem och vi kan fortfarande utföra detta med då med utvändig kabel som inte alltid är tillfredsställande estetiskt men ändå fullt godkänt.

Vi kan utföra en sådan lösning till golvvärmen och koppla bort det uttaget som sitter i badrummet som ni sen kan koppla in när/ om ni ser över elen i sovrummet bredvid.

Vad som bör tilläggas är att jag köpte huset av en riktig klåpare som gjort allt själv i huset (ca 18 månader sen) utan vidare kunskap och två vänsterhänder.
Problemet är vad jag förstår följande:
Elektrikern har varit och dragit elen och sett att det finns jordade uttag i sovrummet bredvid (uttag som inte är anslutna till jord) och antagit att det är jordat. Nu när han i slutskedet ska koppla in golvvärmen och uttagen märker han att jorden inte är inkopplad. För en lekman som mig känns det som att det borde gå att mäta upp strömmen och se huruvida den är inkopplad eller ej långt innan detta?

Tack på förhand, allt gott!
Det kan knappast ha varit en Certifierad Elektriker det finns krav du får inte koppla vidare på en felaktigt byggd annlägning .

T Tareson skrev:
Det kan knappast ha varit en Certifierad Elektriker det finns krav du får inte koppla vidare på en felaktigt byggd annlägning .
Lite nyfiken hur du menar.
Har elektrikern kopplat vidare på en felaktig anläggning?

Var har han gjort detta? Jag kan inte hitta något i trården som antyder att han begått något installationsmässigt fel förrän han driftsätter gruppen vilket jag utgått inte har skett till följd av jordningsproblemet.

Är man osäker på om elfirman är auktoriserad kan man som kund undersöka detta på elsäkerhetsverkets hemsida.

L lars80 skrev:

Du får väldigt gärna förklara för mig vad du menar.
Om du som elektriker lämnar ett fast pris. Då får du stå för smällen. Det kan väl inte vara mitt ansvar som köpare?
Om jag anlitar ett proffs så antar jag att han vet vad han gör.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hej hoppas jag hamnar rätt denna gång, elfirman måste jorda alla uttag, han skall inte ha mer betalt.
Han måste veta det.

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.