L Lilllen skrev:
Jag håller med om att elektrikern och byggfirman åtminstone bör ta delvis ansvar för detta, men har en teknisk fundering.
Kan mätarna en vanlig elektriker har med sig mäta skillnad på att det är separat jordledning, eller om någon dragit fram en gemensam ledare för nolla och jord? Sker det direkt i kontakten så bör man väl kunna mäta resistansen, men har de bara en mätpinne så innehåller den väl inget sådant?
Nästa nivå av problem som jag kan tänka mig är om det från proppskåpet är draget gemensam ledare upp till någon dosa som kanske tom är dold. I den är nolla splittad till jord och nolla till rummet. Då bör man få en högre resistans än om det är gjort i kontakten, men inte så hög som om det var riktig jord. Hur stor skillnad i resistans kan man räkna med i så fall?
Som jag förstår det så är JFB installerad och då skulle den lösa om jord och nolla skulle vara gemensam någonstans.
 
  • Gilla
Matte927
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, de ger faktiskt lite exempel på vad du kan tänkas behöva lämna för information här:
[länk]

"Du är ansvarig för att ge elinstallationsföretaget den information de behöver om anläggningen för att de ska kunna utföra arbetet på ett säkert sätt. Hur omfattande informationen behöver vara beror på hur komplex och utsträckt din anläggning är och vilka komponenter den har. Ett exempel på information som du behöver lämna är gruppförteckningen till elcentralen."
Man kan fundera på vad de menar egentligen. Men om man nämner guppförteckning så är ribban ganska låg. Du kan inte kräva att kunden ska veta hur själva anläggningen ser ut. Att människan har koll på om det finns jord framdragen. Finns det ingen gruppförteckning vad gör du då?
Polisanmäler kunden?
Eller tar du med det i offerten?
Om det finns en gruppförteckning då litar du på
Den och kontrollerar inte att ifall det finns spänning fram?
Jag misstänker att du inte har gjort några servive arbeten. Du kör bara nyinstallationer?
Du verkar inte ha någon koll hur saker fungerar i verkligheten.
Rättsförhållandet mellan företag och privat person är att företaget är den starkare parten
Då kan man fundera på vad som gäller elföretag.
Eftersom du knappt får föra något själv.
Då hänger mycket mer på dig som elektriker.

Det känns som du missar ditt ansvar. Du måste veta vad em jfb är, eller tn-s eller tn-c.
Du måste tänka på jorden. Det behöver inte kunden göra. Mer än blomjorden
Sen mät mät mät.
Kliver du in ett som är från 40 talet
Då vet du att det är mäta som gäller
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
T Tinker skrev:
Som jag förstår det så är JFB installerad och då skulle den lösa om jord och nolla skulle vara gemensam någonstans.
Tack för ditt svar!
Ja, det kanske det fanns? Jag kan ha missat det. Men det många skriver här är att det ska mätas. Hur gör man det? Ingår i mätning att ha med jordfelsbrytare och koppla in om det saknas?
 
bHANS bHANS skrev:
Det där är kvalificerat skitprat för att dölja att de tabbat sig, Det är inget du skall betala extra för.
Om de dragit nya kablar från skåp till ditt badrum bör de ha sett vad som är draget från gruppen och säkerställt att det är gjort enl. dagens norm.
Du som privatperson är inte el-expert.
herregud!!!

den som har ansvarat och har avsynat har upptäckt att nån av hans anställda har gjort ett stort fatalt fel, ett fel som inte du ska betala. Han är oseriös då han vill ha betalt för något som är LIVSFARLIGT och inte fackmannamässigt utfört.

Att göra en grupp av rummet intill och badrummet kan väl inte vara svårt.

Hur tänker man då inte ”uppdaterar” Med skyddsjord i ett badrum?????????
 
Ja jag har inte läst alla svar men detta borde ju ha varit med i diskussionen från start. Om huset är äldre så borde väl elfirman veta det och ha det med i beräkningarna från början. Det är ju ingalunda ovanligt att badrum saknar jord på den tiden. Verkar ju liksom lagom fräckt att komma när det är klart och mena på att det inte finns och nu ska vi ha mer betalt. De hade ju förvisso kunnat addera lika mycket i början i offerten men det kan ju som sagt knappast komma som en överraskning.......
 
Hasse63 Hasse63 skrev:
herregud!!!

den som har ansvarat och har avsynat har upptäckt att nån av hans anställda har gjort ett stort fatalt fel, ett fel som inte du ska betala. Han är oseriös då han vill ha betalt för något som är LIVSFARLIGT och inte fackmannamässigt utfört.

Att göra en grupp av rummet intill och badrummet kan väl inte vara svårt.

Hur tänker man då inte ”uppdaterar” Med skyddsjord i ett badrum?????????
Vet inte riktigt var du hittar stöd för att de gjort något livsfarligt. Den saknade jorden upptäcktes ju tydligen när det nyrenoverade badrummet skulle kopplas in.

Vi vet inget om förutsättningarna i det aktuella fallet. Det är möjligt att elfirman borde ha upptäckt den saknade jorden redan vid offertarbetet. Men det framgår ju att det finns fler fel med med falska jordade uttag på gruppen. Det kan dra med sig sidoeffekter om man skall dra in jord på den aktuella gruppen.

Som sagt det är möjligt att firman försöker blåsa sin kund här. Men det kan vara helt OK från firman också. Jag vill hellre fria än fälla.
 
Redigerat:
O
L lars80 skrev:
Vad jag har sagt är att elinstallationer skall utföras enligt regelverken och gör man det så uppstår inte sånt här.
Finns en anledning till varför lekmän inte ska leka med el.
Jag tycker du har en tråkig attityd och ett trist språkbruk. Vad känner du att du vinner på att använda barnsliga uttryck och formuleringar som "fulel" och "leka med el"? Det Micke påpekar är att till skillnad från vad "fulel" signalerar, det vill sägga att en okunnig lekman lekt med el och gjort fel, så gör även auktoriserade elinstallatörer och företag fel. Hela fulelsretoriken är en direkt skadligt ryggdunkande inom branschen där man förutsätter alla fel i en elanläggning är för att någon privatperson varit där och klantat till det. Det är helt enkelt inte sant oavsett hur görna man vill sprida en sådan bild. Ser man det dessutom över tid och tar hänsyn till äldre regler, äldre praxis och rent slitage på anläggningen är det inte rimligt för en elektriker att förutsätta att vederbörande alltid anländer till en perfekt anläggning. Det är delvis därför den nya paragrafen om installatörens anläggningskännedom lagts till i regelverket. Om du som elektriker utför arbete i en anläggning har du alltså en skyldighet att först skaffa dg tillräcklig kännedom om dess tillstånd, så det där med att skylla på lekmän i egenskap av anläggningsägare håller inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
M Matte927 skrev:
Hej! Blir mitt första inlägg här och jag tänkte att jag börjar med en riktig kluring!

Sitter i en mindre tvist med en byggfirma i norra Stockholm.
Huset i fråga är ett äldre fristående suterränghus från ca 1940.

Det här har hänt:
I början av Juni brann vårt badrum pga. kortslutning i PAX-fläkt i duschen.
Badrummet måste rivas ner och byggas upp från grunden.
Brandkåren fyller badrummet duktigt med vatten så det tar ett tag att få det torrt.
Via Länsförsäkringar får vi mycket bra hjälp direkt, en bod med toa/dusch körs ut samma vecka.
Vi tar det av försäkringsbolaget rekommenderade byggföretaget som åtar sig hela projektet (en mindre skada på fasaden också)
Kontakten med byggföretaget har inte varit den bästa med uteblivna svar och svårt att få tag på MEN jag är nöjd med alla hantverkare som har jobbat hemma hos mig och resultatet.
Har verkligen ingen lust att smutskasta företaget som gjort jobbet då jag anser att de är kompetenta och att det här rör sig om ett kommunikationsfel.

Nu till mitt problem:
Badrummet var av gammal standard med heltäckningsmatta och allt som kommer därtill, det var dags för uppfräschning. Vi och byggfirman kommer överens om pris för dessa tillägg:
Värmegolv el-buren 10.000kr inkl moms
Kakel/klinkers 25.000kr inkl moms
5st spotlights á 1500kr inkl moms
Eluttag ca 1000kr inkl moms
Brytare med dimmer ca 1000kr inkl moms.

Nu är badrummet snart klart men elfirman som byggfirman anlitat för eldragning hörde av sig igår och säger att det inte är jordat i badrummet.
Elektrikerna har varit på plats innan skivor/kakel var uppmonterat och badrummet var ett tomt skal (Elcentralen + jordfelsbrytare ligger i källaren nästan rakt under badrummet, hade således kunnat dra jorden via bjälklaget upp till badrummet innan det "sätts igen")

Elektrikern vill lägga en dag med två man att söka efter jord i kontakter för att dra fram till badrummet.
Detta vill de ha 530kr timmen exkl. moms á 16 timmar, alltså drygt 10.000kr inkl moms som skulle landa på mig. Först känns det som en ganska häftig summa för att få fram jord till badrummet, sen känns det trist att detta kommer fram först när allt annat i badrummet är klart.

Min sida av myntet: Jag och byggfirman har avtalat fast pris för det extraarbetet vi vill ha utfört. Har det tillkommit kostnader som byggherren inte tänkt på är det såklart olyckligt men av just den anledningen valde jag att få samtliga priser fast och inte löpande.

Hur ser ni på detta fallet, jag kan väl knappast vara den första med gammal kåk utan jordning till badrummet och detta uppstår?


Tack på förhand!
/Matte[/QUOTE

Hej Matte

Alltså rent juridiskt så är det El-firman som ansvarar för eldragningen, därmed får de ju bekosta om de gör fel, det är ju inte ditt fel att de glömt jorden? Nej gör om gör rätt säger jag.
 
Ang. vilka som kan göra fel: Jag har varit med om, eller på ngt. sätt inblandad i 5 allvarliga elincidenter/olyckor som berott på olika former av fel utförda av elektriker.

Ett 6e tillbud berodde på slitage/ålder.

Sedan skall jag kanske erkänna att jag har under hempulande faktiskt fått en lättare stöt en gång. Jag höll på att trycka igenom ett antal FK i en stump slang (till bänkbelysning) hade inte brutit strömmen. Tyckte jag lätt kunde hålla fingrarna borta från de avklippta ändarna. Men det gick trögt, så jag tog till kabelsmörjmedel. Det visade sig vara ledande. Det väntar man sig inte av smörjmedel avsett för elkablar.
 
  • Wow
kest
  • Laddar…
L lars80 skrev:
.
Här har vi den själv glorifierade elektrikern i sitt sanna jag.
De är denna tråkiga beskyllande attityden man som husägare allt för ofta stöter på. Vilket i slutänden avskräcker folk att ta in behörig elhjälp.
"Allt är kundens ansvar! Kunden ska vet allt om el och sin anläggning annars stänger jag av och polisanmäler dig." "De är kundens fel att jorden är röd i de här huset" "El är livsfarlig alla kommer dö"

Kul att du gör liknelse med att lämna in bilen för bromsbyte.
Om bilmeken vore som en elektriker är mest.
Skulle du lämna in bilen för byte av bromsbelägg
Men inte få tillbaka den för meken tyckte du har för dåliga däck. Och de är livsfarligt!! De är ditt ansvar!! Sen hittar han en rostlagning som funkat i 10 år men inte gjorts med korekt rostskydd så nu måste hela tröskeln bytas för "De är livsfarligt!" Länkarmen är från biltema och de är bilvärldens malmbergs så de vägrar han jobba med. Och den där kamremmen som föregående ägaren bytte själv är "fulmekad" så den är "livsfarlig"
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Om elektrikern åtagit sig att installera el i ett badrum så måste de ju kollat om det finns jordfelsbrytare eller inte i elcentralen. Finns det inte för hela centralen så måste ju en jordfelsbrytare dit på något sätt för att skydda badrummet.

Att ta en från ett intilliggande rum hjälper ju inte, de måste ordna jordfelsbrytaren på något sätt, eller hade de tänkt sätt den också i badrummet?
Eller hade de tänkt sätta en jordfelsbrytare på matningen till både det intilliggande rummet OCH badrummet?

Dålig förstudie av elfirman, de får lösa problemet själva, det är inte ditt problem!
 
  • Gilla
  • Haha
kest och 1 till
  • Laddar…
Hej allesammans! Tänkte göra en liten uppdatering ifall någon stöter på liknande problem i framtiden - bättre sent än aldrig!

Vi hade en uppgörelse jag och snickaren (finns att läsa i tidigare inlägg) där han skulle stå för de första 4 timmarna av dragningen och jag för resterande. Jag tog över en kompis som är bättre än mig på el och vi kunde rätt fort lista ut vart grupperna gick, hur långt jorden var dragen och vilket som borde vara det bästa sättet att dra kablarna på. Elektrikerna dyker upp och instämmer. (det framkommer att dom inte ens varit uppe på vinden och felsökt trots att all ström till övervåningen är draget upp till vinden och delar sig där) Hur som haver, dragningen går bra och blir som jag tänkt mig. Installationen tog precis under 2 timmar á 2 gubbar så snickaren tog den kostnaden som överenskommet.

Summering: Hur fan orkar folk bygga nytt? Att enbart renovera ett badrum tog på tok för mycket energi :crysmile:
Renoveringen har gått bra, slutresultatet är godkänt med beröm och snickaren har hållit det vi kom överens om (även om han inte höll det han borde i första början).

Lärdom: även fast det finns avtalat vad som gäller och bra stöd i ex. konsumenttjänstlagen så orkar man (läs jag) inte ta en fight som är värd så lite. Allt kommer ner till att man gör affärer med människor, försök få bra kontakt med ansvarig på firman, känns det fel finns många fler företag. Det är väldigt mycket värt att inte börja med glåpord och påhopp. Att hålla god ton och hålla det sakligt gjorde detta ärendet mycket enklare att hantera, trots att jag många gånger velat skrika tillbaka till nämnde snickare. Det är inte värt att låta stoltheten komma emellan. Till dig som är i samma sits, försök hitta en lösning om du tror att uppdragstagaren är kunnig nog att göra rätt jobb. Bestrid fakturan skriftligt så är ni garanterat två som vill hitta en lösning.

Och till sist, tack till er alla som engagerat er i mitt lilla skitproblem. Det var till stor hjälp att få tips och råd, samt att få ta del av alla olika synvinklar. Tack!

/Matte
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
P
Som jag ser det är det stora felet att man inte gör en helt ny grupp för elen i badrummet. All övrig el till belysning mm i rummen bredvid borde väl separerats från nyinstallationen? En helt och genuin "killgissning" från en amatör med stor respekt för elsäkerhet.
 
  • Gilla
Emil_L
  • Laddar…
M Matte927 skrev:
Hej allesammans! Tänkte göra en liten uppdatering ifall någon stöter på liknande problem i framtiden - bättre sent än aldrig!

Vi hade en uppgörelse jag och snickaren (finns att läsa i tidigare inlägg) där han skulle stå för de första 4 timmarna av dragningen och jag för resterande. Jag tog över en kompis som är bättre än mig på el och vi kunde rätt fort lista ut vart grupperna gick, hur långt jorden var dragen och vilket som borde vara det bästa sättet att dra kablarna på. Elektrikerna dyker upp och instämmer. (det framkommer att dom inte ens varit uppe på vinden och felsökt trots att all ström till övervåningen är draget upp till vinden och delar sig där) Hur som haver, dragningen går bra och blir som jag tänkt mig. Installationen tog precis under 2 timmar á 2 gubbar så snickaren tog den kostnaden som överenskommet.

Summering: Hur fan orkar folk bygga nytt? Att enbart renovera ett badrum tog på tok för mycket energi :crysmile:
Renoveringen har gått bra, slutresultatet är godkänt med beröm och snickaren har hållit det vi kom överens om (även om han inte höll det han borde i första början).

Lärdom: även fast det finns avtalat vad som gäller och bra stöd i ex. konsumenttjänstlagen så orkar man (läs jag) inte ta en fight som är värd så lite. Allt kommer ner till att man gör affärer med människor, försök få bra kontakt med ansvarig på firman, känns det fel finns många fler företag. Det är väldigt mycket värt att inte börja med glåpord och påhopp. Att hålla god ton och hålla det sakligt gjorde detta ärendet mycket enklare att hantera, trots att jag många gånger velat skrika tillbaka till nämnde snickare. Det är inte värt att låta stoltheten komma emellan. Till dig som är i samma sits, försök hitta en lösning om du tror att uppdragstagaren är kunnig nog att göra rätt jobb. Bestrid fakturan skriftligt så är ni garanterat två som vill hitta en lösning.

Och till sist, tack till er alla som engagerat er i mitt lilla skitproblem. Det var till stor hjälp att få tips och råd, samt att få ta del av alla olika synvinklar. Tack!

/Matte
Trevligt med en uppdatering! Det uppskattar jag och de flesta om inte alla andra här på forumet!
:)
Alla konflikter är inte värda att ta!;)
Tack ännu en gång går uppdatering!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.