lars_stefan_axelsson skrev:
MEN, en router lägger till ungefär 2ms (plus/minus). Så hur ens topologi till byggahus servrar påverkar. Pingtiden till första router efter accessnätet är alltså mer intressant allt annat lika:
Mina tider tidigare i tråden är ju från min laptop som sitter bakom min router, och sen var det ju 8 hopp till Byggahus, så det är inga 2 ms per router där inte.
 
I
lars_stefan_axelsson skrev:
Eller de kanske vill ha rinnande vatten inne och avlopp istället för dass på gården? Det kan ju inte *jag* ta hänsyn till... ;)
Hade jag ägt och skult sålt ett hus utan dessa bekvämligheter hade priset blivit därefter. Jag ser det inte som mitt problem att nästa ägare inte kan skita inne.
 
Nerre skrev:
Mina tider tidigare i tråden är ju från min laptop som sitter bakom min router, och sen var det ju 8 hopp till Byggahus, så det är inga 2 ms per router där inte.
Förlåt. Jag menade "riktig" router. Dvs en core-näts router. (Och siffrorna är ärligt talat lite gamla också, det har blivit lite bättre). Jag hade blivit redigt besviken om ens hemma-"router" hade lagt till 2 ms.

(Jag har aldrig riktigt kunna förlika mig med att de burkarna för 300:- man stoppar in i hemmanätet kallas "routrar". En router står det "cisco" eller "Juniper" på, eller så har man byggt den själv mha asics, eller nätverksprocessorer eller dylikt som vi gjorde på Ericsson. Innehåller den ingen switch-fabric så är det ingen router! ;))
 
En router är ju per definition en burk som sitter mellan två IP-nät. De där grejerna man stoppar i hemmanätverket är ju dock oftast en router plus en switch plus en accesspunkt i samma hölje.

Och när man kör traceroute så är ju varje hopp normalt en router?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag ligger nästan 10 ms bättre än dig:

--- byggahus.se ping statistics ---
12 packets transmitted, 12 received, 0% packet loss, time 11016ms
rtt min/avg/max/mdev = 20.872/21.188/21.593/0.289 ms

MEN, en router lägger till ungefär 2ms (plus/minus). Så hur ens topologi till byggahus servrar påverkar. Pingtiden till första router efter accessnätet är alltså mer intressant allt annat lika:

sax@stentor:~$ tracepath -n byggahus.se
1?: [LOCALHOST] pmtu 1500
1: 176.10.136.1 1.137ms
1: 176.10.136.1 1.074ms
...
Förr sa skurkarna 'Vi vet var du bor'
Nu säger de ' Vi vet din IP-adress' :)

IP.jpg
 
Andy78 skrev:
Dessa skåp finns redan sen 30 år tillbaka i fallet jag tog upp.
Den här lösningen kan inte vara vanlig utifrån att man på 80-talet endast använde kabel för telefoni och den grävdes ned. Man kunde då ha kopplingspunkter i kvarteret som gick till flera fastigheter, men inte en dedicerad till varje sådan. I normalfallet var det fyra trådar till varje fastighet, dvs med möjlighet till två telefonabonnemang (det var monopol).

Så har ni egna kopplingspunkter med dragen slang gjorda för 30 år sedan och som man idag kan komplettera med fiber till kopplingsskåp skulle jag vilja se som unikt.
 
Otroligt.. ändå ner otroligt om slangen faktiskt går att använda.

Kanon om det är så. Givetvis.
 
Dom har dragit nu slang och allt men använt befintliga diken, vilket gjort att de inte har behövt gräva upp hela gatan utan de har bara matat på och och upp i skåpet man såg kabel och mantel sticka ut.
man har endast grävt hål på vissa ställen på 1x1 meter ungefär.

Jag frågade lite om vad man har fått för erbjudande, först var det Telia, sedan kom något annat erbjudande, och nu senast kom telia igen.
 
Nerre skrev:
En router är ju per definition en burk som sitter mellan två IP-nät. De där grejerna man stoppar i hemmanätverket är ju dock oftast en router plus en switch plus en accesspunkt i samma hölje.

Och när man kör traceroute så är ju varje hopp normalt en router?
Ja, terminologin är korrekt. Inte tu tal om det. Det är bara det att *jag* har svårt för den. :)

I enklare nät så är det typiskt så att man "ser" varje router ja. De svarar typiskt på en traceroute (eftersom traceroute använder ett felfall som routrar skall svara på). MEN i riktiga nät så som din ISPs core-nät så är det mer komplicerat eftersom man sedan många år typiskt tunnlar via exv. MPLS och då kommer du inte att se routrar osv på vägen eftersom de gör MPLS switching av strömmar. Du kan alltså inte se ut ur tunneln. I de fallen så är det bara peering-punkter och andra överlämningspunkter som du faktiskt ser avspeglade på ditt nätverkslager.

Summa summarum, det är idag svårt att med absolut säkerhet säga något om den faktiska nätverkstopplologin utifrån hur IP-lagret uppför sig. Därmed inte sagt att alla alltid gör så, och att det alltid måste vara sant.
 
Det låter som sagt var väldigt konstigt, eftersom man förr inte grävde ner slang utan la kabeln direkt i marken. Så jag förstår inte hur de har kunnat "mata på" där.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Summa summarum, det är idag svårt att med absolut säkerhet säga något om den faktiska nätverkstopplologin utifrån hur IP-lagret uppför sig.
Jo, men det är ju knappast så att trafiken passerar FÄRRE routrar än antalet hopp. Möjligen passerar den FLER, om trafiken går via tunnlar. Och då borde ju mina ping-tider mot Byggahus varit långt över 2 ms om varje router adderar 20 ms, eftersom trafiken passerade 8 synliga hopp (och eventuellt ett antal osynliga).
 
KnockOnWood skrev:
Förr sa skurkarna 'Vi vet var du bor'
Nu säger de ' Vi vet din IP-adress' :)

[bild]
Nej, riktigt så lätt gjorde jag det inte för er (det vore ju med mitt jobb närmast tjänstefel). Det ni vet nu är på vilket nät jag finns (fanns när mätningen gjordes) samt att jag har Bahnhof som leverantör och bor i Västsverige. Vilket ni ju redan visste. ;)

Och även om Netnods-peering punkt där Bahnhof är inkopplad iofs ligger i Göteborg (precis var skall vi låta vara osagt, eftersom de är lite känsliga på den punkten), så ligger den *inte* under Gustav Adolfs torg, så mycket kan vi iaf säga. :) (Och jag bor inte mitt på torget heller... ;))
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Alla såna där databaser över var en IP-adress finns är ju beroende av att nån har matat in en plats i databasen. Men vem har matat in platsen? Baserat på vilken info? Motiverat av vad?
 
Nerre skrev:
Jo, men det är ju knappast så att trafiken passerar FÄRRE routrar än antalet hopp. Möjligen passerar den FLER, om trafiken går via tunnlar. Och då borde ju mina ping-tider mot Byggahus varit långt över 2 ms om varje router adderar 20 ms, eftersom trafiken passerade 8 synliga hopp (och eventuellt ett antal osynliga).
Tumregeln var som sagt att en router adderar 2ms, inte 20ms, det var bara en tumregel. Och label-switching kan gå fortare. Och om nätet är lågt lastat så blir buffrar inte lika fulla, och då blir tiderna dessutom kortare, så se det som ett medelvärde om du vill.

Så mina "2 ms" var inte för att man slaviskt skulle kunna räkna ut hur ens latens blir givet att man vet nätverkstopologin, utan mer för att illustrera att i ett nät så är typiskt switchingtiden dominerande, och inte löptidsfördröjning osv. Se det som en brasklapp att även om jag är en stor förespråkare för fiber och de kortare latenser som denna medför jämfört med andra accesstekniker så är det inte *hela* sanningen. En dålig, överbelastad nätstruktur kan förstöra en fiber lika väl som ett ADSL modem. Men när det fungerar bra så kan en fiber fungera mycket bättre eftersom dataomvandlingstiden med fiberteknik är mycket kortare än ADSL/Radio osv. (Mer, och mer avancerad kodning tar längre tid. Går inte att komma ifrån.)

I ditt fall, och dina siffror är lite spännande, så är det frågan om många av dina hopp ens lämnar burken innan de kopplas vidare. För att få dina siffror så måste du i stort sett peera i samma datahall som byggahus servrar står. Då kan de bli en "massa" hopp som inte fysiskt lämnar routern. Du har alltså extrem tur med hur ditt nät är uppbyggt relativt var byggahus är ansluten.

Om du postar ditt AS-nummer så kan vi gräva lite mer om du vill. (Använd t ex https://www.ultratools.com/tools/asnInfo).
 
Nerre skrev:
Alla såna där databaser över var en IP-adress finns är ju beroende av att nån har matat in en plats i databasen. Men vem har matat in platsen? Baserat på vilken info? Motiverat av vad?
Den skall t ex anges när man får sitt IP-block tilldelat, pss som man anger kontaktperson osv. MEN det slarvas en hel del med det här, och värdet kontrolleras inte, så därför så är det inte så användbart för exv. geolocation.

Nu vet jag inte var precis den här tjänsten fått sin position ifrån. Men jag kollade just RIPE (som är den som delar ut adresserna i europa) och där listades inte positionen längre, utan bara kontaktadressen för Bahnhof i Kista... Jag orkar inte gräva mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.