16 199 läst · 175 svar
16k läst
175 svar
Tvångsanslutning till bredband vid nyproduktion
Man undrar om det inte är lite överskattat. Jag har 8 och kunde haft 24. Mina 8mb räcker gott och väl till både att kolla SVT play köra flera datorer och ringa med på en och samma gång. Min tös har fiber i lägenheten på några hundra och nu skulle det ändras till 500 och möjlighet till 1000 i framtiden, (uppgifter med reservation för jag är inte det minsta intresserad), jag lovar, de har inte roligare än vad jag har.
Det beror så klart på vad man använder det till, men mediokra användare som vi båda är så ser jag inte vitsen.
Det beror så klart på vad man använder det till, men mediokra användare som vi båda är så ser jag inte vitsen.
Jag tror att det är så att man anpassar sig, har man 100bit ethernet hemma så vill man inte ha något annat, men finns inte den möjligheten så tar man det bästa man kan få eller det som räcker för ens behov.
Min gamle far är ett sådant exempel han vill inte vara utan sitt 100mbit via ethernet, men innan han skaffade det så levde han utmärkt med internet via kabeltv.
Jag personligen skulle inte vilja vara utan internet om det så är 1mbit har några 4g usbmodem i lådan utifall det händer något och 3g på mobilen.
Köpte jag en villa och fick frågan om jag ville ansluta mig så skulle jag inte tacka nej med dagens låga räntor, men det är inte absolut nödvändigt att jag har det som krav på min måstelista när jag letar bostad.
Min gamle far är ett sådant exempel han vill inte vara utan sitt 100mbit via ethernet, men innan han skaffade det så levde han utmärkt med internet via kabeltv.
Jag personligen skulle inte vilja vara utan internet om det så är 1mbit har några 4g usbmodem i lådan utifall det händer något och 3g på mobilen.
Köpte jag en villa och fick frågan om jag ville ansluta mig så skulle jag inte tacka nej med dagens låga räntor, men det är inte absolut nödvändigt att jag har det som krav på min måstelista när jag letar bostad.
Såna saker går att bygga i efterhand. Att efteransluta sig till fibernätet är ofta inte möjligt ens om man betalar för det (eftersom man kanske inte får grävtillstånd av kommunen för en enskild anslutning).ion skrev:
Idag brukar man släppa en fibertub vid gränsen som passeras när nätet byggs.
Har inte tomten passerats vid en tidigare nätbyggnation är det i princip kört. Ingen nätoperatör söker alla de tillstånd som krävs bara för att ansluta en eller ett par fastigheter.
Tiilstånd att gräva i Kommunal Mark
Tillstånd från Gatukontoret
Tillstånd från VA-Kontoret
Tillstånd fornlämningar
Tillstånd skyddade områden
Tillstånd från räddningstjänsten
Ledningsanmälan till Trafikverket
Upphandling av schakt
Upphandling av fiberblåsning, svetsning, etc
TA-planer till Trafikverket
Ledningsrätter
Dokumentation av nätet
Offerter och fakturering av kunder
..är bara en del av den pappersexercis som vi nätbyggare har att hantera.
Det kostar enorma pengar. Tro mej.
Har inte tomten passerats vid en tidigare nätbyggnation är det i princip kört. Ingen nätoperatör söker alla de tillstånd som krävs bara för att ansluta en eller ett par fastigheter.
Tiilstånd att gräva i Kommunal Mark
Tillstånd från Gatukontoret
Tillstånd från VA-Kontoret
Tillstånd fornlämningar
Tillstånd skyddade områden
Tillstånd från räddningstjänsten
Ledningsanmälan till Trafikverket
Upphandling av schakt
Upphandling av fiberblåsning, svetsning, etc
TA-planer till Trafikverket
Ledningsrätter
Dokumentation av nätet
Offerter och fakturering av kunder
..är bara en del av den pappersexercis som vi nätbyggare har att hantera.
Det kostar enorma pengar. Tro mej.
De har knappast grävt fram till VARJE tomtgräns, möjligen har de lagt en slang till de tomter som de har passerat. Men det finns inte en chans att de grävt diken enbart för att lägga slang till tomter som inte ska anslutas.
Sen är det ju långtifrån säkert att man gjort så på alla ställen. Slangen är väl iofs billig, men jag tror ingen lägger 50% extra slang "för säkerhets skull". Möjligen 10-20% extra.
Så det är bara om man har sånt tur att det ligger en slang utanför tomtgränsen som man slipper alla de tillstånd som mycke_nu räknar upp.
Sen är det ju långtifrån säkert att man gjort så på alla ställen. Slangen är väl iofs billig, men jag tror ingen lägger 50% extra slang "för säkerhets skull". Möjligen 10-20% extra.
Så det är bara om man har sånt tur att det ligger en slang utanför tomtgränsen som man slipper alla de tillstånd som mycke_nu räknar upp.
Nu vet jag inte vad du menar med diken, diket finns redan, där har de förlagt kabel, sen vid varje tomt så finns ett litet skåp som stått där sen tomten byggdes ibland märkt med telia / symbol och i dessa skåp kommer fibern upp.
Och detta är till alla oavsett om man valt att ansluta sig eller ej detta anaser jag är att dra fram till varje tomgräns.
Sen är det inte självklart att man gör på detta sätt på andra platser när man drar.
Och detta är till alla oavsett om man valt att ansluta sig eller ej detta anaser jag är att dra fram till varje tomgräns.
Sen är det inte självklart att man gör på detta sätt på andra platser när man drar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
KnockOnWood skrev:
Jag ligger nästan 10 ms bättre än dig:
--- byggahus.se ping statistics ---
12 packets transmitted, 12 received, 0% packet loss, time 11016ms
rtt min/avg/max/mdev = 20.872/21.188/21.593/0.289 ms
MEN, en router lägger till ungefär 2ms (plus/minus). Så hur ens topologi till byggahus servrar påverkar. Pingtiden till första router efter accessnätet är alltså mer intressant allt annat lika:
sax@stentor:~$ tracepath -n byggahus.se
1?: [LOCALHOST] pmtu 1500
1: 176.10.136.1 1.137ms
1: 176.10.136.1 1.074ms
2: 10.11.15.57 3.342ms
3: 46.59.116.34 1.329ms
4: 46.59.112.132 12.013ms asymm 6
5: 46.59.112.200 12.314ms
6: 46.59.112.162 12.265ms
7: 149.6.168.141 13.525ms
8: 130.117.50.121 13.717ms
9: 130.117.51.102 15.473ms
10: 154.25.3.158 14.719ms
11: 149.14.50.18 20.472ms
12: 46.21.96.153 22.099ms
13: 46.21.97.203 21.959ms reached
(Som ni ser så läggs större delen av latensen på senare i kedjan).
Alltså eftersom min första adresserbara enhet är 176.10.136.1; ping 176.10.136.1
...
--- 176.10.136.1 ping statistics ---
16 packets transmitted, 16 received, 0% packet loss, time 14997ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.620/0.653/0.709/0.043 ms
(Detta är lite oegentligt, eftersom enheter i corenät kan vara "tysta", men det ger en ganska bra fingervisning).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Eller de kanske vill ha rinnande vatten inne och avlopp istället för dass på gården? Det kan ju inte *jag* ta hänsyn till...ion skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Nej, vi står ju precis i skiftet nu. Det är många som köper hus som fortfarande inte är "digital natives" utan "digital immigrants". Och 6-7 miljoner är ju inga instegshus, så jag gissar att de som köper är ganska etablerade (dvs äldre).Andy78 skrev:
De ungar jag umgås med på jobbet som är vana vid stadsnät/SUNET i sina studentrum/lägenheter tror jag kommer att värdera fiber betydligt högre. Och om 20-30 år så kommer det att kännas pittoreskt med hus som inte har bra uppkoppling, precis som det skulle kännas idag med dass på gården. (Det är ju som sagt inte så många decennier sedan som det var vanligt och jag kan tänka mig att man hörde ungefär samma diskussioner då. "Skall man skita inomhus, det måste ju lukta illa. Dass på gården dög åt far och farfar, så det duger åt mig, osv. osv.").