kisumisu kisumisu skrev:
Ok det är ju bra att det håller.

Sen kanske det beror på vad man har för maskin också. Är väl så inne i min egen maskin som väger 105kg.

Okej tallrikar och glas väger ju också en del.
Vad har du för maskin 😱🤔?
 
kisumisu
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vad har du för maskin 😱🤔?
Miele
 
kisumisu kisumisu skrev:
Miele
Mitt Kvikskåp står sedan 2009 med en Miele tvättmaskin samt en HQ torktumlare.

Skåpen är limmade och skruvade i sidorna, ben framtill, skruvade i väggen med vinkeljärn i topp och botten. Jag förstärkte lite extra för att vara på säkra sidan.
 
H hedstrom skrev:
Underskåpen är fästa i väggen bakom, fyra ben under varje skåp sedan förstärkt med bänkskiva.
Håller hur bra som helst, dock har jag bara en maskin än så länge 😀
Ett annat problem, som kan vara bra att ta höjd för är tvätt som leder till asymmetriska vibrationer. Frugan tvättade en overall med tillhörande kängor. När jag gick för att tömma den hade maskinen glidit ut så långt som slangarna tillät. Hade vi haft en lösning som den du bygger hade det inte slutat väl. Antar det är lätt att undvika med någon gummimatta eller annat högfriktionsmaterial. Eller att bara inte tvätta tunga saker som riskerar skapa ojämn centrifugering.
 
A ahammas skrev:
Ett annat problem, som kan vara bra att ta höjd för är tvätt som leder till asymmetriska vibrationer. Frugan tvättade en overall med tillhörande kängor. När jag gick för att tömma den hade maskinen glidit ut så långt som slangarna tillät. Hade vi haft en lösning som den du bygger hade det inte slutat väl. Antar det är lätt att undvika med någon gummimatta eller annat högfriktionsmaterial. Eller att bara inte tvätta tunga saker som riskerar skapa ojämn centrifugering.
Kanske beror på tvättmaskinens dämpning och vikt, men vår Miele på ca 100 kg står stilla. Det är ganska trångt i skåpet och en tm som skakar mycket kommer slå mot skåpvägg och torktumlare.
 
  • Gilla
ahammas
  • Laddar…
boschkenta
Vi har våra TM/TT ståendes på bänkskivan.. alltså ovanpå en normalhög bänkskiva, ovanpå vanlig metod bänkskåp. Grymt bra arbetshöjd, och maskinerna har inte rört sig en millimeter nu sådär 14-15 månader efter installation. Har dock inte kört några kängor i...


...mindre bra är dock när tjejen inte når att fylla på tvättmedel, för att det är en bit över huvudet på henne 🤔


(Och snyggt TS! Ska nog göra liknande till min mor)
 
H hedstrom skrev:
Underskåpen är fästa i väggen bakom, fyra ben under varje skåp sedan förstärkt med bänkskiva.
Håller hur bra som helst, dock har jag bara en maskin än så länge 😀
Jag har haft min lösning med 2 maskiner i 9 år utan problem. 4 ben under varje skåp, fäst i väggen. Jag förstärkte skåpen med en plywoodskiva bakom, tänkte att det skulle bli mer vridstabilt.
 
Jag ska koppla in den här blandaren i tvättstugan, har kallvatten framdraget men hur ska man göra?
Pluggar man varmvattnet och bara kopplar in kallvatten? Eller ska man ha nån sorts t koppling och koppla in båda för att blandaren ska funka som den ska?
 
  • Kök- eller tvättstugeblandare med flexibla anslutningsslangar på kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledning med avstängningsventil och anslutning för vatten i en tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hedstrom skrev:
Jag ska koppla in den här blandaren i tvättstugan, har kallvatten framdraget men hur ska man göra?
Pluggar man varmvattnet och bara kopplar in kallvatten? Eller ska man ha nån sorts t koppling och koppla in båda för att blandaren ska funka som den ska?
Plugga varm sidan på blandaren och koppla in kallvattnet så funkar det om du har kranen mot kallvatten.
Om du inte pluggar varmvatten kan det spruta vatten där om du har spaken i mitten.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
pjapen pjapen skrev:
Plugga varm sidan på blandaren och koppla in kallvattnet så funkar det om du har kranen mot kallvatten.
Om du inte pluggar varmvatten kan det spruta vatten där om du har spaken i mitten.
Tänkte om det gick använda kranen som vanligt ifall man pluggar varmsidan, tråkigt om det blir lite tryck eller inget alls om man drar spaken mot varma.
Antar att det är bäst att koppla ihop dem och köra båda på kalla sidan.
 
Jo vill man ha kallt på båda sidorna får man dela med en t-koppling och dra in i båda anslutningarna, trodde du hade varmvatten på gång för den dagen får du bygga om båda igen.
 
H hedstrom skrev:
Tänkte om det gick använda kranen som vanligt ifall man pluggar varmsidan, tråkigt om det blir lite tryck eller inget alls om man drar spaken mot varma.
Antar att det är bäst att koppla ihop dem och köra båda på kalla sidan.
pjapen pjapen skrev:
Jo vill man ha kallt på båda sidorna får man dela med en t-koppling och dra in i båda anslutningarna, trodde du hade varmvatten på gång för den dagen får du bygga om båda igen.
Jag pluggade varmsidan, kanske blir en t-koppling längre fram.
Kommer enbart köra med kallvatten i den kranen, inte ofta man kommer använda den ändå och då får kallvatten duga. Hade blivit för mycket jobb att dra fram rör för varmvatten dit, var smidigt att bara koppla på där inkommande vattenledningen är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.