2 696 läst · 53 svar
3k läst
53 svar
Tvättmaskin igång trots urskruvad säkring?
Moderator
· Stockholm
· 53 313 inlägg
Även om det är väldigt dumt, så tror jag att många även korrekt utbildade gör en sådan inkoppling utan att bryta strömmen. Det är som sagt väldigt dumt, men relativt enkelt, och en helt onödig risk.
Jag tror inte det.H hempularen skrev:
Det är max mellanskiktet, dom som är halvutbildade eller inte alls som kopplar med påslagen ström.
Den som en gång fått en "kyss" gör inte om det om det inte är absolut omöjligt att bryta strömmen.
Det finns ju dessutom inget att tjäna på att inte vara 100% säker på att det är strömlöst.
Renoverare
· Uppsala
· 1 862 inlägg
Fast TS skriver att torktumlaren redan fanns och att det enbart var en tvättmaskin som skulle installeras. TS skriver vidare att torktumlaren blev spänningslös när han skruvade ur en av tre gruppsäkringar men att den var spänningssatt när installatörerna kopplat in den nya tvättmaskinen.Henningelvis skrev:
Det är detta jag inte får ihop.
Men visst, installatörerna kan givetvis ha flyttat torktumlaren från den spänningslösa fasen till en av de två spänningssatta men jag fattar inte riktigt varför de överhuvudtaget skulle röra torktumlaren.
Renoverare
· Uppsala
· 1 862 inlägg
I inlägg #16 skriver TS att hela kopplingsdosan byttes ut.Alfredo skrev:
Fast TS skriver att torktumlaren redan fanns och att det enbart var en tvättmaskin som skulle installeras. TS skriver vidare att torktumlaren blev spänningslös när han skruvade ur en av tre gruppsäkringar men att den var spänningssatt när installatörerna kopplat in den nya tvättmaskinen.
Det är detta jag inte får ihop.
Men visst, installatörerna kan givetvis ha flyttat torktumlaren från den spänningslösa fasen till en av de två spänningssatta men jag fattar inte riktigt varför de överhuvudtaget skulle röra torktumlaren.
Det har väl aldrig hänt att man kopplat in en ledare i en kopplingsplint som är spänningssatt... 🙄 Jag skulle nog sticka ut hakan och påstå att det är fler som gjort det än inte vid något tillfälle. 😉 Dumt? Absolut.D Dilato skrev:Jag tror inte det.
Det är max mellanskiktet, dom som är halvutbildade eller inte alls som kopplar med påslagen ström.
Den som en gång fått en "kyss" gör inte om det om det inte är absolut omöjligt att bryta strömmen.
Det finns ju dessutom inget att tjäna på att inte vara 100% säker på att det är strömlöst.
I detta fallet verkar det vara precis lika enkelt att bryta spänningen och då är det förstås idioti. Om Elgigant-"elektrikern" ens visste om det förstås.
För ca 8-10 år sedan var Elgiganten på tapeten gällande dåliga vitvaruinstallationer.D dilemma skrev:
Sök på nätet efter "elgiganten svanströms el och vvs" och kolla på filmerna.
Dom kan ha bättrat sig.
Renoverare
· Uppsala
· 1 862 inlägg
Det är inte kundens ansvar att säkerställa att det är avstängt. En elektriker hade inte litat på kunden och sen blivit sur för att uppgiften var fel. Det ingår i jobbet att man kollar att det är avstängt. Annars är det nog ingen elektriker som varit där.D dilemma skrev: