D dilemma skrev:
Ja, samma som när vi flyttade in - inte gjorts några förändringar under de 12 år vi bott här
Om du kollar bilden på skåpet tidigare i tråden så var det jag som inte fattade att säkring 3 gällde hela raden och inte bara översta raden.
1 & 2 är panna respektive spis

Även om det är väldigt dumt, så tror jag att många även korrekt utbildade gör en sådan inkoppling utan att bryta strömmen. Det är som sagt väldigt dumt, men relativt enkelt, och en helt onödig risk.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Även om det är väldigt dumt, så tror jag att många även korrekt utbildade gör en sådan inkoppling utan att bryta strömmen. Det är som sagt väldigt dumt, men relativt enkelt, och en helt onödig risk.
Jag tror inte det.

Det är max mellanskiktet, dom som är halvutbildade eller inte alls som kopplar med påslagen ström.
Den som en gång fått en "kyss" gör inte om det om det inte är absolut omöjligt att bryta strömmen.

Det finns ju dessutom inget att tjäna på att inte vara 100% säker på att det är strömlöst.

D Dilato skrev:
Det finns ju dessutom inget att tjäna på att inte vara 100% säker på att det är strömlöst
Tid finns att tjäna. Högt pris för den dock enligt min åsikt.

D dilemma skrev:
När jag kommer upp så kör tvättmaskinen en genomsköljning och torktumlaren är påslagen?!?
D dilemma skrev:
jag tog den märkt tvättmaskin/torktumlare och den sistnämnde slocknade
Detta får jag inte riktigt ihop. 🤔

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Detta får jag inte riktigt ihop. 🤔
TS har tre faser till kopplingsdosan för tvätt/tork. TS drar säkringen på en av dem. Installatörerna kopplar in tvätt och tork på de båda andra faserna och undviker den som är strömlös.

Henningelvis Henningelvis skrev:
TS har tre faser till kopplingsdosan för tvätt/tork. TS drar säkringen på en av dem. Installatörerna kopplar in tvätt och tork på de båda andra faserna och undviker den som är strömlös.
Fast TS skriver att torktumlaren redan fanns och att det enbart var en tvättmaskin som skulle installeras. TS skriver vidare att torktumlaren blev spänningslös när han skruvade ur en av tre gruppsäkringar men att den var spänningssatt när installatörerna kopplat in den nya tvättmaskinen.

Det är detta jag inte får ihop.

Men visst, installatörerna kan givetvis ha flyttat torktumlaren från den spänningslösa fasen till en av de två spänningssatta men jag fattar inte riktigt varför de överhuvudtaget skulle röra torktumlaren.

• Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast TS skriver att torktumlaren redan fanns och att det enbart var en tvättmaskin som skulle installeras. TS skriver vidare att torktumlaren blev spänningslös när han skruvade ur en av tre gruppsäkringar men att den var spänningssatt när installatörerna kopplat in den nya tvättmaskinen.

Det är detta jag inte får ihop.

Men visst, installatörerna kan givetvis ha flyttat torktumlaren från den spänningslösa fasen till en av de två spänningssatta men jag fattar inte riktigt varför de överhuvudtaget skulle röra torktumlaren.
I inlägg #16 skriver TS att hela kopplingsdosan byttes ut.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag tror inte det.

Det är max mellanskiktet, dom som är halvutbildade eller inte alls som kopplar med påslagen ström.
Den som en gång fått en "kyss" gör inte om det om det inte är absolut omöjligt att bryta strömmen.

Det finns ju dessutom inget att tjäna på att inte vara 100% säker på att det är strömlöst.
Det har väl aldrig hänt att man kopplat in en ledare i en kopplingsplint som är spänningssatt... 🙄 Jag skulle nog sticka ut hakan och påstå att det är fler som gjort det än inte vid något tillfälle. 😉 Dumt? Absolut.
I detta fallet verkar det vara precis lika enkelt att bryta spänningen och då är det förstås idioti. Om Elgigant-"elektrikern" ens visste om det förstås.

D dilemma skrev:
Det var via Elgiganten så ingen aning - men säkringarna petade de inte på, skåpet sitter i mitt arbetsrum 😊
För ca 8-10 år sedan var Elgiganten på tapeten gällande dåliga vitvaruinstallationer.
Sök på nätet efter "elgiganten svanströms el och vvs" och kolla på filmerna.

Dom kan ha bättrat sig.

Henningelvis Henningelvis skrev:
I inlägg #16 skriver TS att hela kopplingsdosan byttes ut.
Det missade jag helt. Då är allt helt begripligt. Antar att "elektrikerna" var ordentliga och installerade respektive maskin på respektive spänningssatt fas... 🙃😂

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det missade jag helt. Då är allt helt begripligt. Antar att "elektrikerna" var ordentliga och installerade respektive maskin på respektive spänningssatt fas... 🙃😂
Ja, det verkar ju tokigt att koppla in dem där det inte finns el...

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det handlar inte om utbildning och regler utan om ren självbevarelsedrift.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
"Spännande" jobb dom måste ha..

Men då är frågan, hur det är kopplat nu..
Både tvätt och tumlare på samma fas eller på var sin av de två som TS inte skruvade ur?

D dilemma skrev:
Det är behörig elektriker som följer med o gör installationen - han borde ju kommit ner o gett mig en dansk skalle när/om han mätte och såg att det inte var helt dött
Det är inte kundens ansvar att säkerställa att det är avstängt. En elektriker hade inte litat på kunden och sen blivit sur för att uppgiften var fel. Det ingår i jobbet att man kollar att det är avstängt. Annars är det nog ingen elektriker som varit där.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.