2 480 läst · 53 svar
2k läst
53 svar
Tvättmaskin igång trots urskruvad säkring?
Denna?Demmpa skrev:
https://yewtu.be/watch?v=EwCFdjQOCMQ - SvanströmsEl &VVS AB: Har Elgiganten tabbat sig igen? (2018-04-18)
Moderator
· Stockholm
· 52 552 inlägg
Sedan kan man ha tur också.
I min undom arbetade jag extra som TV reparatör under gymnsietiden.
En av de andra reparatörerna höll på att byta nätströmbrytare på en TV. Han provade först att starta den, och mätte lite för att säkerställa att brytaren verkligen var trasig. Sedan dra ur kontakten och byta brytaren.
Nätkabeln var på den modellen lödd direkt på brytaren. Så för att löda in den på den nya brytaren behöver man ha 3 händer, en som håller tråden, en som håller lödkolven och en som håller en stump lödtenn mot lödningen. Den 3e handen blir då ofta munnen, man håller lödtennet med munnen och löder.
Detta gjordes, och så skall man sätta i kontakten igen för att prova den nya brytaren. Då chocken, han hade dragit ur fel kontakt innan han började löda. Det hade varit full nätspänning på när han lödde med munnen. Tur att den isolerade miljön fungerade.
När det går slentrian börjar alla tumma på säkerhetsregler, som att ALLTID kontrollera att det är spänningslöst innan man rör vid en ledare, även om man just bröt strömmen. Vi utförde uppmot 40 reparationer per dag per reparatör (det var iofs en extremt maxad dag, som inte upprepades, 200 reparationer på en dag).
I min undom arbetade jag extra som TV reparatör under gymnsietiden.
En av de andra reparatörerna höll på att byta nätströmbrytare på en TV. Han provade först att starta den, och mätte lite för att säkerställa att brytaren verkligen var trasig. Sedan dra ur kontakten och byta brytaren.
Nätkabeln var på den modellen lödd direkt på brytaren. Så för att löda in den på den nya brytaren behöver man ha 3 händer, en som håller tråden, en som håller lödkolven och en som håller en stump lödtenn mot lödningen. Den 3e handen blir då ofta munnen, man håller lödtennet med munnen och löder.
Detta gjordes, och så skall man sätta i kontakten igen för att prova den nya brytaren. Då chocken, han hade dragit ur fel kontakt innan han började löda. Det hade varit full nätspänning på när han lödde med munnen. Tur att den isolerade miljön fungerade.
När det går slentrian börjar alla tumma på säkerhetsregler, som att ALLTID kontrollera att det är spänningslöst innan man rör vid en ledare, även om man just bröt strömmen. Vi utförde uppmot 40 reparationer per dag per reparatör (det var iofs en extremt maxad dag, som inte upprepades, 200 reparationer på en dag).
- Bryt säkring eller stickkontakt och verifiera visuellt.
- Skylta "Arbete pågår. Säkringen får ej inkopplas".
- Mät att det är spänningslöst.
- Kortslut så att det verkligen fortsätter vara det.
Sedan så verkar skruvanslutningen i dosan bestå av:
Svart - Vit - Svart - Blå - Gul/Grön
Det kan vara 3-fas, men det lika gärna vara 3 gånger en fas osv. Så igen.. mäta.
Just två svarta får mig fundersam.
Medlem
· Sverige
· 5 338 inlägg
Det där tricket med att kortsluta grejer om man verifierat ska vara spänningslösa lärde jag mig av en elektriker. Mer bombsäkert än så blir det inte. Hittills har jag inte skjutit några säkringar på det viset, samtidigt vore det väl ändå fan om mina mätinstrument skulle misslyckas detektera spänning där spänning faktiskt finns.
Första kontroll kan vara en multimeter med NC-läge, eller en enkel beröringsfri spänningsprovare. Ger en indikation som sedan verifieras med en riktig spänningsprovare med kontakt fas-nolla-jord. Är det därefter konstaterat spänningslöst kan kan ju roa sig med att kortsluta, det ska inte spela någon som helst roll naturligtvis men en bra sista test om man fortsatt är osäker.
De spänningsprovare jag använder skarpt är inte beroende av batteri för att visa faktisk spänning så det går knappast att misslyckas. Har dels en gammal Benning ärvd från en elektrikerpolare, dels en Elma 2000x. Båda visar aktuell spänning utan att vara beroende av batteri, skulle säga att de är idiotsäkra.
Första kontroll kan vara en multimeter med NC-läge, eller en enkel beröringsfri spänningsprovare. Ger en indikation som sedan verifieras med en riktig spänningsprovare med kontakt fas-nolla-jord. Är det därefter konstaterat spänningslöst kan kan ju roa sig med att kortsluta, det ska inte spela någon som helst roll naturligtvis men en bra sista test om man fortsatt är osäker.
De spänningsprovare jag använder skarpt är inte beroende av batteri för att visa faktisk spänning så det går knappast att misslyckas. Har dels en gammal Benning ärvd från en elektrikerpolare, dels en Elma 2000x. Båda visar aktuell spänning utan att vara beroende av batteri, skulle säga att de är idiotsäkra.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Idiotsäkert är en bastant koppartråd mellan två ledare som man kan se med egna ögon
Vad som döljer sig innuti ett plastskal med elektronik kan man aldrig riktigt vara säker på.
Vad som döljer sig innuti ett plastskal med elektronik kan man aldrig riktigt vara säker på.
Medlem
· Sverige
· 5 338 inlägg
Mja. Jag skulle troligen inte köra min Elma spänningsprovare utan batterier, men jag har förtroende för att den exekverar sin självtest korrekt inför varje mätsession när jag kortsluter mätproberna (vilket kräver batteri iofs). Finns det spänning så mäter den detta med eller utan batteri, precis som den där gamla Benning DuoPol eller vad den kan heta (solcellsdriven för kontinuitetsmätning).spikplanka skrev:
__
PS. Som jag förstår det är det ett krav på professionella spänningsprovare idag, att de ska fungera i grundfunktionen spänningsmätning oavsett om ev batterier som krävs för full funktionalitet finns eller inte / är urladdade.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Ja för företag som arbetar enligt metoderna i SS-EN 50110-1 ska spänningsprovare för kontroll av driftspänning (ett av de fem stegen som användaren spikplanka skrev ovan följa någon av SS-EN 61243-serien.H Harald Blåtumme skrev:Mja. Jag skulle troligen inte köra min Elma spänningsprovare utan batterier, men jag har förtroende för att den exekverar sin självtest korrekt inför varje mätsession när jag kortsluter mätproberna (vilket kräver batteri iofs). Finns det spänning så mäter den detta med eller utan batteri, precis som den där gamla Benning DuoPol eller vad den kan heta (solcellsdriven för kontinuitetsmätning).
__
PS. Som jag förstår det är det ett krav på professionella spänningsprovare idag, att de ska fungera i grundfunktionen spänningsmätning oavsett om ev batterier som krävs för full funktionalitet finns eller inte / är urladdade.
Från SS‑EN 50110‑1:
6.2.4 Kontroll att driftspänningen är frånkopplad
Kontroll att driftspänningen är frånkopplad ska alltid utföras innan arbetet påbörjas. Om spänningsprovare eller system för spänningsprovning används, ska dessa uppfylla fordringarna i EN 61243‑1, EN 61243‑2, EN 61243‑3 eller EN 61243‑5
Från SS-EN 61243-3:
4.2.1.2 Clear indication of a voltage above the ELV
Voltage detectors with internal energy source shall still provide the ELV limit indication when the internal energy source is exhausted.
Det kan ju vara en extra säkerhet att köpa en spänningsprovare som följer EN-61243 så vet man att den alltid indikerar en farlig spänning över 50VAC oavsett om batterierna är slut eller inte. Annars får man vara noga att göra självtesten på de batteridrivna så man vet att de fungerar.
Bra val!De spänningsprovare jag använder skarpt är inte beroende av batteri för att visa faktisk spänning så det går knappast att misslyckas. Har dels en gammal Benning ärvd från en elektrikerpolare, dels en Elma 2000x. Båda visar aktuell spänning utan att vara beroende av batteri, skulle säga att de är idiotsäkra.
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Unken lukt när tvättmaskinen är igång, men maskinen luktar inte.
Miljö & Hälsa -
Tvättmaskin går ej igång efter säkring gått
Vitvaror -
Rinner vatten trots avstängt vatten till tvättmaskin
Vatten & Avlopp -
Tvätt luktar surt TROTS ny tvättmaskin
Vatten & Avlopp -
Tvättmaskinen pumpar ej ut vattnet trots byte av vattenpump
Vitvaror