Bild av en fast installation med två elektriska kablar som går in i en kopplingsdosa, installerad på en vägg med beige och grå mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså t o m jag kan avgöra om det är en fast installation eller stickpropp 😄

(Undre bilden är på den gamla som byttes ut)
 
  • Bild på gammal elinstallation med exponerade kablar och en fördelningsdosa monterad på en vägg med ljus mönstrad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok då verkar det som att de utsatt sig för en helt onödig risk, i mina ögon.

Kanske jobbade de med riktiga elektrikerhandskar :)

Nej men detta verkar inte så bra. Men bra att allt gick bra till slut.
 
Det är inte möjligt att avgöra från dina bilder hur det var kopplat innan, men att det är tre faser i uttaget är säkert.

Du bröt en av dom, två andra var fortfarande spänningssatta.

Då kopplade dom troligen in din nya maskin på någon av dom två faser som var spänningssatta.
 
Redigerat:
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
D dilemma skrev:
Det är behörig elektriker som följer med o gör installationen - han borde ju kommit ner o gett mig en dansk skalle när/om han mätte och såg att det inte var helt dött
Är du säker på det? De flesta som gör sådana här servicejobb har inte egen behörighet utan har fått en femminuterskurs av en kollega som slutat för länge sedan.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
D dilemma skrev:
Det är behörig elektriker som följer med o gör installationen - han borde ju kommit ner o gett mig en dansk skalle när/om han mätte och såg att det inte var helt dött
En normalt funtad elektriker litar ALDRIG på vad någon annan påstår när det gäller spänning eller spänningslöshet.
 
  • Gilla
  • Älska
Totte_S och 7 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Är du säker på det? De flesta som gör sådana här servicejobb har inte egen behörighet utan har fått en femminuterskurs av en kollega som slutat för länge sedan.
Det vet jag iofs inte men jag betalade extra för fast installation 🤷
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Stort tack för alla svar - jag har lärt mig en viktig läxa idag.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
D dilemma skrev:
Stort tack för alla svar - jag har lärt mig en viktig läxa idag.
Vem (företag) var det som installerade och tog extra betalt för den fasta installationen?

Du är 100% säker på att dom inte rörde dina säkringar?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vem (företag) var det som installerade och tog extra betalt för den fasta installationen?

Du är 100% säker på att dom inte rörde dina säkringar?
Det var via Elgiganten så ingen aning - men säkringarna petade de inte på, skåpet sitter i mitt arbetsrum 😊
 
  • Ledsen
Assassen och 1 till
  • Laddar…
D dilemma skrev:
Stort tack för alla svar - jag har lärt mig en viktig läxa idag.
Jag fick litet förstärkning också på att hellre påminna hantverkare om förmodade självklarheter som jag som kund råkar känna till - och kanske uppfattas som litet dryg, inte lita på hantverkarens kompetens fullt ut - än att det blir en onödig olycka.

Jag tror de flesta hantverkare kan ta detta som ett uttryck av omtanke.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det var väl Budbee chauffören som körde ut maskinen som installerade den
 
  • Haha
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
D dilemma skrev:
Det var via Elgiganten så ingen aning - men säkringarna petade de inte på, skåpet sitter i mitt arbetsrum 😊
Elgiganten skickar inte ut några behöriga elinstallatörer utan det är outbildat folk som hälsade på.
Jag brukar avråda starkt från att anlita installationstjänster hos vitvarubutikerna.
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Elgiganten skickar inte ut några behöriga elinstallatörer utan det är outbildat folk som hälsade på.
Jag brukar avråda starkt från att anlita installationstjänster hos vitvarubutikerna.
Japp, deras enda utbildning är att de är inskrivna i något företags egenkontrollprogram med en rad text.
 
D dilemma skrev:
Det var via Elgiganten så ingen aning - men säkringarna petade de inte på, skåpet sitter i mitt arbetsrum 😊
Jag visste det!
Men, eftersom inget egentligt fel gjorts så är det väl fackmannamässigt....
Är din elcentrals gruppförteckning uppdaterad ( dina maskiner går ju uppenbarligen inte på de säkringar som användes tidigare)?
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Jag visste det!
Men, eftersom inget egentligt fel gjorts så är det väl fackmannamässigt....
Är din elcentrals gruppförteckning uppdaterad ?
Ja, samma som när vi flyttade in - inte gjorts några förändringar under de 12 år vi bott här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.