Jarppan skrev:
Du hör nog till samma skara som Calle.
Jag menar inte byggt något hus ännu, pga av du söker fortfarande tomt.
Så vi tar diskutionen när ni är färdiga med erat hus.
Jag söker ingen sympati från dig. >:(

Om jag är ödmjuk eller hård i tonen så är det väl upp till mig och ingen annan. Fråga Eksjöhus om jag är det :)
Jarppan!

Har några frågor. När du hade köpt tomten, tog du kontakt med fler husföretag och kom de ut och tittade på eran tomt?

Om ja, vad låg deras kalkyl på?

Jag har tyvärr inte läst alla trådar angående bakgrunden till ditt problem.

Angående påhoppen av olika debatörer, lägg ner dessa.

Jarppan skrev:
Du hör nog till samma skara som Calle.
Jag menar inte byggt något hus ännu, pga av du söker fortfarande tomt.
Så vi tar diskutionen när ni är färdiga med erat hus.
Jag söker ingen sympati från dig. >:(

Om jag är ödmjuk eller hård i tonen så är det väl upp till mig och ingen annan. Fråga Eksjöhus om jag är det :)
Om du hade läst mitt inlägg, så hade du sett att jag har hållt på i ett år och bråkat med ett husföretag, för att jag blivit lurad som bara den. Så jag vet vad det innebär och hur det känns. Men jag hoppar inte på folk för att dom inte håller med mig, och försöker inte skrämma iväg gammla forummedlemmar som hjälp en massa människor.

Hur många råd har du GIVIT här på forumet?

Och det är väl klart som F-N att det är vår sak om du är ödmjuk eller hård i tonen. Det är ju obehagligt att läsa dina inlägg! Och du skrämmer bort gammla vänliga forummedlemar, som BIDRAR med något här på forumet.

ByggaiLKPG skrev:
Strixx: Jag håller med om att Jarppan gick för långt i kritiken av Calle (det var onödigt, Calle skriver ju bra inlägg!) samt att tonen är något hård här i tråden. Men får man fråga vad Strixx pysslar med? Ditt påhopp var blad det grövsta jag har läst i ett seriöst forum. Det blir ju extra komiskt med tanke på vad du skrev tidigare i inlägget...
Aja... :-[ Så grovt var det väl ändå inte.. Men ockej, jag förstår vad du menar...

Det är bara så att jag har sutit och plöjt igenom alla Jarpans inlägg, och han verkar hysa agg mot alla och allt, som inte tycker som han. Och han ber folk vara tysta och hålla sig bort om man inte tycker som honom.. Hur ska man då kunna föra en diskution?

Vad jag ville få fram var att hans nivå på diskutionen är samma som frugans dagisbarn. Om man säger emot dom så håller dom för öronen och skriker så dom slipper hör... ;)

Det var inte så hårt menat som det kanske uppfattades, det var med en gnutta ironi... Hemsk ledsen om det inte kom fram...

Vad som däremot var menat som absolut allvar är att jag tyvärr inte känner någon sympati längre.
Mastermind däremot. Lite ödmjukhet... Det är allt som krävs.. ;D

Jag håller med Strix,jarppan bör ta och coola ner sig rejält,han gör inte sig själv och sin sak en god gärning genom att hoppa på folk som har en annan uppfattning,kan han inte acceptera att forum-medlemmar har andra åsikter då bör han inte delta i diskussionen >:(
Ta lärdom av hur mastermind för sin talan !

Tycker att mastermind har större problem än jarppan. Mastermind ska bo i skiten men det behöver inte jarppan som trots allt har ett bra hus.

I jarppans fall borde man gå åt återförsäljaren, det är ju trots allt han som sålt huset, Eksjöhus levererar byggsatsen.

Sen angående adoptionen, jättetråkigt att det inte blev av men jag tror inte man kan klandra Eksjöhus för det. Det borde du ta med försäljaren.

Min MythTv box spelade också in insider igår. Jag har en 90 MB variant, skicka ett PM till mig så får ni länken.

/Christian

KlasL skrev:
Jarppan!

Har några frågor. När du hade köpt tomten, tog du kontakt med fler husföretag och kom de ut och tittade på eran tomt?

Om ja, vad låg deras kalkyl på?

Jag har tyvärr inte läst alla trådar angående bakgrunden till ditt problem.

Angående påhoppen av olika debatörer, lägg ner dessa.
Japp det var andra husföretag som var där och tittade.
Deras kalkyl var på 155.000 Kr.

Problemet är att en husförsäljare ska inte göra en bedömning på en egen tomt.

Har man en egen tomt så gör säljaren rätt i och säga till kunden att.

Det bästa är om en schakt-man får göra en bedömnning på tomten och markförhållanden i vissa fall kan en geoteknisk undersökning vara nödvändig och det kostar ca 10.000 Kr. Men vill man ha denna tomt så är inte 10`så mycket pengar i sammanhanget, pga att man får ut mycket mer av en schakt-man, priset på schakt hamnar mycket mer i närheten än en säljares uppskattning.

Ni hörde att säljaren i reportaget var på god väg att åka till tomten för att göra sin bedömning IGEN
Då rös jag..

Jag debaterar på mitt sätt och det är min ensak, trampar någon på en öm punk så trampar jag tillbax.
Så fungerar jag.
Varför tror du att jag varit uppe med denna story i både PLUS & Insider.

KlasL skrev:
Tycker att mastermind har större problem än jarppan. Mastermind ska bo i skiten men det behöver inte jarppan som trots allt har ett bra hus.

I jarppans fall borde man gå åt återförsäljaren, det är ju trots allt han som sålt huset, Eksjöhus levererar byggsatsen.

Sen angående adoptionen, jättetråkigt att det inte blev av men jag tror inte man kan klandra Eksjöhus för det. Det borde du ta med försäljaren.
Du måste nog läsa mer om fallet i detta forum, om du inte vill att man ska hålla en hård ton.

Vad tror du att Mastermind`s hus kommer att hamna på när allt är fixat?

Jarppan skrev:
Du måste nog läsa mer om fallet i detta forum, om du inte vill att man ska hålla en hård ton.

Vad tror du att Mastermind`s hus kommer att hamna på när allt är fixat?
Kan tyvärr inte svar för vad Mastermind hus kommer att gå på..

Varför ska du hålla en hård ton mot andra. Alla kan inte ha samma åsikt som du. Ni har stora problem det vet ju alla i detta forumet.

Men du måste ju också acceptera att det finns nöjda byggherrar.

I ditt fall borde du ge tipset i ditt område att inte köpa hus av denna återförsäljaren, dvs. bojkotta honom då kanske han slutar sälja Eksjöhus.

Han är ju trots allt en återförsäljare och har provision på allt han säljer.

Strixx skrev:
Konsulten:
Hur ska du vet om det drar iväg om du inte blir informerad? Vem tycker du är skyldig att informera dig om det drar iväg? Eller du ska liksom veta det själv.

Jag förutsätter att alla tillägg haft utsatt pris. Det har de i de kataloger jag tittat i i.a.f. Och jag tror väl inte att någon förväntar sig att man kan kryssa i en massa tillägg utan att det kostar mer.

Vad gäller markarbetet så skall naturligtvis markentreprenören (via generalentreprenören om sådan finns) meddela när det står klart att jobbet blir dyrare än beräknat. Om så skett i det här fallet vet jag ju inte. Jag har i vilket fall svårt att se hur husleverantören kan lastas för det. Det är en sak mellan dig och den du anlitat för att utföra jobbet. Oavsett om någon rekommenderat denne eller inte.

Om jag rekommenderar någon till dig som jag tycker gjort ett bra jobb hos mig, gör det mig ansvarig för eventuella problem som uppstår mellan dig och den jag rekommenderat? Naturligtvis inte.

Jarppan skrev:
Om jag är ödmjuk eller hård i tonen så är det väl upp till mig och ingen annan.
Tonen i forumet är upp till forumägaren, och ingen annan. Det finns regler (där det bl.a. föreskrivs att "ett vårdat språk" skall användas). Läs dem. Om reglerna för forumet inte passar så är väl alternativen ganska uppenbara?

Stäng tråden nu....

peddap skrev:
Stäng tråden nu....
Vi ska nog låta Mastermind låta ha sin tråd ifred.
Det är väl bättre att jag håller :-Xtruten eller hur ;D

Konsulten skrev:
Tonen i forumet är upp till forumägaren, och ingen annan. Det finns regler (där det bl.a. föreskrivs att "ett vårdat språk" skall användas). Läs dem. Om reglerna för forumet inte passar så är väl alternativen ganska uppenbara?
Inga problem, jag tar detta med Marlène.

Konsulten skrev:
Tycker denna historia främst är exempel på vad som kan gå fel när man väljer delad entreprenad, med saker som faller mellan stolarna. Och att man som byggherre faktiskt har det övergripande ansvaret för byggnationen om man väljer en sådan entreprenadform. När kostnaden drar iväg p.g.a. markarbeten, pool och diverse tillval så är det knappast hustillverkarens ansvar (som jag ser det i.a.f.).

Det finns ju andra entreprenadformer för dem som inte gillar vilkoren med delad entreprenad.
EXAKT!

Äntligen en forumdeltagare som INTE tänker bakvänt.

De flersta andra här tycks tro att ALLT handlar om trähustillverkaren..

& Glömmer att när man som köpare väljer helentreprenad (Nyckelfärdigt) så är det INTE TRÄHUSTILLVERKAREN utan en till dom associerad Säljare.

-Det är SÄLJAREN som åtar sig att FÖRMEDLA en kontakt mellan Köparen & "byggaren".

Säljaren går igenom den offert som byggaren lämnat med köparen & förklarar etc.

Men det är KÖPARENS ANSVAR (i egenskap av Bygherre) att kontrollera referenser (Oftast x antal av byggarens senaste byggen)

Köparen skriver (Om denne känner sig "tillfreds" med referensernas utlåtande) avtal med BYGGAREN DIREKT!
(OBS! Det är INTE SÄLJAREN eller TRÄHUSTILLVERKAREN som "ansvarar" för byggaren, Vid ev. konflikt skall säljaren medla & se till att avtal & regler efterlevs)

Säljaren förmedlar kontakten med Kvalitetskontrollanten (köparen ansvarar för att kontrollera dennes referenser)

KÖPAREN skriver avtal med kvalitetskontrollanten under samma premisser som gällde för byggaren!

Trähustillverkaren skall sammarbeta med byggaren via säljaren så att allt klaffar med leveranser mm.

Köparen är ALLTID ansvarig i sin egenskap av byggherre! (Något ytterst få VILL tro på detta forum, det är ju lättare att skylla på andra än att erkänna att man själv brustit i ansvar!)

Köparen betalar inte en faktura från byggaren förren det överenskomna arbetet utförts & kvalitetskontrollanten godkänt arbetet.

Det är tyvärr det enda riktiga tvångsmedel köparen har jäntemot byggaren.

Kort sagt:
Alla Avtal är mellan KÖPAREN & säljare/byggare etc. Köparen ansvarar för dessa & för att ta de referenser som krävs för att entreprenören ska "kvala in sig" & få jobbet.

I avtalet med byggaren så finns alltid en klausul med där byggaren skall ersätta köparen med xxx kr / vecka ifall bygget blir försenat.

Är inte huset färdigt så skall inte köparen flytta in heller.
(då upphör nämligen klausulen ovan)

Eftersom ett husbygge är den största ekonomiska risk man tar i sitt liv så är det ytterst märkligt att vissa köpare inte "orkar bry sig" om att ta reda på dessa fakta & lägga ner den lilla tid & kraft det krävs för att man som byggherre fullföljer sin del av bygget..

Har man inte "orkat bry sig" om detta, då KAN man inte skylla på trähustillverkaren..

Så vitt jag förstått av alla inlägg i detta forum så har ytterst få haft problem med själva byggelementen eller kvaliteten på materialsatsen.

Det är nämligen det enda som trähusfabrikanten egentligen ansvarar för. & kan ställas till svars för.

Allt det andra är EXTRA TJÄNSTER som trähustillverkaren kan tillhandahålla via sina säljare.. Men dessa bitar ansvarar säljaren för. Trähustillverkaren kan endast trycka på säljaren för att denne skall sköta sin bit av det hela!

& notera i Insider nämns EKSJÖHUS massor med gånger.. Men de nämner INTE ETT ORD om SÄLJAREN eller säljarens ansvar (det var trots allt säljaren som rekommenderade byggarna.. Eller hur? Inte eksjöhus)

& inte en enda gång nämner Insider ett enda ljud om det omfattande ansvar som BYGGHERREN har (dvs. köparen) utan låter byggherrarna sitta & beklaga sig helt utan att nämna sina brister i sitt ansvarstagande.

Att bygga ett nytt hus kräver ett stort engagemang från byggherren (köparen), Slarvar denne, Då blir det garanterat Pankaka av det hela..

& detta kan INTE HUSTILLVERKAREN belastas för...

Attackera SÄLJAREN i första hand.

Han ÄR BOVEN i dramat.

(& han är totalt oomnämd i Insiders inslag... Typisk Journalisitisk research miss)

/Dilbert

Mycker NÖJD ägare till ett Eksjöhus
Kanske för att Dilbert SKÖTTE SINA ÅTAGANDEN som byggherre ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.