Konsulten skrev:
Jag förutsätter att alla tillägg haft utsatt pris. Det har de i de kataloger jag tittat i i.a.f. Och jag tror väl inte att någon förväntar sig att man kan kryssa i en massa tillägg utan att det kostar mer.

Vad gäller markarbetet så skall naturligtvis markentreprenören (via generalentreprenören om sådan finns) meddela när det står klart att jobbet blir dyrare än beräknat. Om så skett i det här fallet vet jag ju inte. Jag har i vilket fall svårt att se hur husleverantören kan lastas för det. Det är en sak mellan dig och den du anlitat för att utföra jobbet. Oavsett om någon rekommenderat denne eller inte.
Nja, utsatt pris. Det håller jag inte med om. Inte det företaget jag höll på att luras av (ej Eksjöhus). Dom var faktiskt väldigt hemliga med kostnaderna, och snackade runt det varje gång jag frågade om priser på tilläg och avdrag. Det skulle nog lösa sig hette det hela tiden.
Inte ens på deras "checklista" som man skulle lämna in med tillval fans det priser på. Så jag förstår om folk kan bli lurade. Nu kom vi aldrig så långt så vi vet vad vår nota hade slutat på, då vi lyckligt vis han dra oss ur innan det var försent. Men jag kan mycket möjligt tänka mig att vi hade hamnat i samma situation som Jarpan.

Så som sagt. Vi hade ingen möjlighet att själv kolla hur mycket i pengar det handlade om när vi gjorde tillval. Det hade vi fått reda på först när det var för sent antagligen. Och hade vi inte varit väldigt misstänksamma så hade vi antagligen litat på säljaren när han sa att det handlar inte om så mycket, osv...

Sen angående priset på markarbetna, så håller jag med dig. Det är inget husföretaget ska anklagas på, utan i så fall säljaren som givit dom ett pris.
Men det har det ju stått om i hur många trådar som helst här på forumet, att det kan bli VÄLDIGT mycket dyrare än man uppskattat, och det är ingens FEL. Det är bara tråkigt... :-/
Men om han inte har informerats om det innan dom fortsatte med markarbetet så är det arkentreprenörens fel tycker jag.
Du måste väl även i denna branch ha samma skyldighet som ex. en bilmekaniker har, dvs att meddela kunden när kalkylen inte håller?

Speciellt kan man ju tycka att det inte ens är säljarens fel i detta fall, då andra husföretag upskattat kostnaderna för markarbetet till samma som deras säljare. Så på markarbetespunkten ska man nog hänga den som utförde det jobbet och ingen annan!
 
Ehmn, kanske nån har glömt att vi här pratar om säljare som är anställda av tillverkaren.... :-/
 
Dilbert skrev:
Attackera SÄLJAREN i första hand.

Han ÄR BOVEN i dramat.
Detta går inte göra enligt forumreglerna... :-X

Många är vi nog som känner att vi skulle vilja varna för personerna ifråga som lurats, men detta får man inte göra i vårat vackra land Sverige hur som helst... 8)
 
Strixx skrev:
Detta går inte göra enligt forumreglerna... :-X

Många är vi nog som känner att vi skulle vilja varna för personerna ifråga som lurats, men detta får man inte göra i vårat vackra land Sverige hur som helst... 8)
Nej det är ju häpnnadsvart at man här i landet kan domfälles för förtal även om man endast har berättat faktuella sannheten.

Men hur som helst borde det väl våra tillåtet att berätta vilket av Eksjöhus' salgskontor man bör undvika?
 
Varför går det att svartmåla trähusfabrikanter?

Varför går det inte att svartmåla den egentligen asnsvarige SÄLJAREN..

Är det någon son tror att trähustillverkaren ANSTÄLLER säljarna på sedvanligt sätt???

NÄ! I (troligtvis alla fall) är de EGNA FÖRETAGARE som är anslutna till en trähusfabrikants organisation..

Kan man svartmåla en företagare (trähusfabrikanten) så kan man svartmåla en annan företagare (Säljaren)

& även om säljaren är normalt anställd av trähustillverkaren så är det fortfarande i egenskap av anställd på företaget som säljaren blir utpekad..

Inte som privatperson.

Därmed finns inget belägg för att PUL sätter hinder i vägen. (Du identifierar en person i allmän befattning i ett företag, inte privatpersonen med dess hemadress eller dylikt!)

/Dilbert
 
Jag håller på att hämta avi'n nu, sen kommer den bli åtkomlig via bittorrent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.